HenrikGM skrev:
Wildert skrev:
Toppen må bearbejdes langt ind i helvede. Dog skal visse vitale dele befinde sig på deres faste plads - primært knastaksler/aksel.
Derudover skal man "kunne bestemme oprindelsen af den oprindelige del".
Holddaop en mulighed. Det er jo en fribillet til at gå amok!
Dvs omsvejst top, anden kanalforløb, etc. i teorien var lovligt?
Mnja - jeg har ikke lige quotet det hele
.
Reglementet for Gruppe E (som jeg kører i) kan læses i sin helhed her:
http://www.dasu.dk/c/document_library/g ... groupId=14Der er f.eks. en regel om at "genanvendelse af materiale er ikke tilladt". Jeg synes at ordet "genanvendelse" er lidt underligt, men der har i den nu nedlagte Gruppe H, stået noget med "tilføjelse af materiale er ikke tilladt". Jeg antager at det skal tolkes på samme måde. Ellers er vi vel ude i at det skal tolkes som at materiale der fjernes fra delen, ikke må kommes på andetsteds. Det ville vel være noget med at smelte spånerne om eller bruge dem som tilsatsmateriale
.
Topstykket er faktisk ikke i sig selv nævnt, men der er flere andre ting der vedrører topstykket, som er specificeret, og som sætter grænser. Herunder f.eks. at der i denne gruppe skal benyttes de originale manifolde - både på ind- og ud-siden.
Meget af det reglement hænger på en ide om "standardkomponenter" - som så må bearbejdes i et eller andet omfang. Den mest kreative fortolkning - og der må altså være tale om en der ikke har læst HELE reglementet - herunder defintionen af "standardkomponent" - var en der mente at hvis stemplerne var standard i en anden motor - godt nok fra andet mærke og model - så var det vel en standardkomponent. Den er jeg ikke liiiige helt med på
.
Men det åbner lidt en gråzone - særligt på vægtområdet for de ting som ikke må røres - f.eks. stemplerne. Til VW'erne er der og har der været, forskellige producenter af stempler, og der er små forskelle. På 2.0'erne har jeg faktisk kunnet finde små forskelle selv på stempelkronen. Men også området ved krydspinden, og helt sikkert på indersiden. De forskelle betyder jo noget for styrke osv., og jeg har svært ved at forestille mig at der ikke kan være forskel på f.eks. vægt fra fabrikat til fabrikat. Så hvad er referencen?
Nu tilfalder det altid ejeren af bilen at påvise bilens lovlighed gennem homologering, værkstedshåndbøger, etc., men ovenstående kan jo i den rette sammenhæng give problemer, hvis der er en der står og tolker MEGET bogstavligt.