Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 23 sep 2024, 07:30

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 22 jun 2014, 20:49 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Hej Folkens..

Nu er der jo en del Volvo-tosser, her på dette forum. Så jeg vil lige høre om der er nogle som har oplevet det samme.. En lang historie gjort kort.

En sund og rask 97'er B230FT med 115.000km adskilles, og får monteret H-profilsstænger. De originale stempler og ringe får lov at køre videre. Motoren får en top fra Overboost racing i Sverige, K knast, custom udstødningsmanifold og en gængs T3-4 hybrid, intercoolersæt fra do88, og meget meget andet.

Maskinen klaskes i en 700 som er født med motronic, og får lov at køre med denne styring i noget tid, for lige at se om alt er ok og tæt osv. Det kører derudaf, og VEMS monteres, og dette bliver kørt ind og maskinen laver 313hk uden problemer. Eneste problem er mangel på benzin ved 330hk, så effekten holdes på 313hk, større dyser bestilles...

Alt er i mellemtiden i den skønneste orden. Men pludselig fra den ene dag til den anden, så er der en voldsom underkompression. Olie op af oliepindsrøret ved let gasgivning. Motoren kan i tomgang finde på at halte lidt, som om den kører på 3 cylindre.

Har i oplevet noget lignende med evt. knækkede stempelringe, revnede stempler osv osv osv, på en pumpet B230 med standard FT stempler?

Normalt bliver der jo talt så romantisk om hvor høje effekter man laver på disse motorer. Så det lyder mystisk at mekanikken pludseligt svigter ved denne "lave" effekt.

Motoren vil blive adskilt snarest, for analyse...

/Dennis

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 jun 2014, 22:10 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 05 apr 2012, 23:32
Indlæg: 396
Geografisk sted: Timring vest for Herning
Er der gennem gang krumtaps ventilationen ?
Har du lavet kompresionstest ?

Ødelagt ringland er set på nettet, men ikke hos mig eller Steffen, b230 tåler ufatteligt meget hvis den ikke går lean eller tændingsbanker.
Begge vores b230 køre også med h profil og std FT stempler, dog har vi beton i blokken - men det burde ikke være nødvendigt ved 300 hk.

Hvad er AFR ved maks tryk ? Og hvad er maks tryk ?

_________________
D&D Racing


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jun 2014, 01:43 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
gængs hybridlader? som i masser af ladetryk/moment ved lave rpm? det er som regel ikke hestene, der dræber stempler. det er ofte små ladere/højt moment ved få rpm. blot en tanke.
MVH søren


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jun 2014, 06:48 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 nov 2011, 22:31
Indlæg: 505
Geografisk sted: Skjern
Har du fået lavet en kompresions test eller leak down test? Hvad var resultatet.

Hvis krumtaps ventilationen er stoppet, som jeg tror at Drost er inde på kan det give problemer.

Jeg havde på min gamle motor samme problem, dvs. det var mest ved høje omdrejninger at det var galt. Det var dog ikke værre end en strips på olie pinden kunne løse det.

Jeg vurderede selv at det var fordi at jeg havde for meget "blow by" ved meget tryk.

Når du skrive let gasgivning er det så hvor bilen står stille eller er det når den kører ladetryk på?

_________________
Steffen
______________________________
Mange tilfældig fejl er ikke tilfældige
http://volvo.daigaard.dk
Billede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jun 2014, 13:10 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Leakdown test giver en fin ide, ihvertfald indikation af hvor det kommer forbi, det vil jeg anbefale FØR du adskiller noget.

Cylindervæggen kan give sig hvis du ret har moment på, men ringland er nok ikke usandsynligt. Så har den banket en del.
Både Drost og Daigaard har gjort en del slemme ting uden rigtigt at få ram på de ringland endnu, så det vil være nyt :-)

Motorerne er ikke ret glade for modtryk(men hvilken er det?) men spændende hvis du har ødelagt een :lusket:

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jun 2014, 16:51 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Hej Gutter.

Undskyld det sene svar, men nu kan jeg være her.. Fedt at tage på kursus langvejs hjemmefra og så glemme laderen til en flad laptop ;-) Jeg prøver at svare på spørgsmålene fra en ende af..

Krumtapsventilationen er der angiveligt gennemgang i (bilen er ikke min, men jeg har været el-mand på projektet, så er noget blandet ind i det...).
I udluftningen er der dog så meget tryk, at man tydeligt kan mærke at tryk opbygges, når en finger holdes på.

Ladetrykket er 1.2 bar, og skulle egentligt have lagt lidt højere, men så var der benzinmangel. Den var oppe og yde 331hk på en smule højere tryk.

Laderen er en velfungerende kina-lader, som i starten havde det med at rende af med trykket pga. for lille hul inde ved wastegateklappen. Men det kom der styr på inden bilen blev kørt ind. Momentet lå på cirka 420nm, så vidt jeg husker. Jeg skal nok prøve at skaffe de præcise værdier.

Kompressionstest, samt lækagemåling kommer. Regner med at vi begynder på opgaven om en 14 dages tid. Og så bliver det spændende at se hvad der foregår... Og med let gasgivning, så er det bare når bilen står stille, og du lige hæver omdrejningerne.

Jeg er spændt på hvad fejlen er, for ringland synes jeg bare lyder voldsomt. Og ejeren har ikke nævnt noget om mislyde/bankelyde, som HenrikGM nævner. Og mht modtryk, der vil jeg mener at vi er dækket ind. 3" udstødning hele vejen, med to gennemstrømspotter.

Håber i får noget ud af mine svar, og jeg skal nok vende tilbage med yderligere info + billeder :-)

/Dennis

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 jul 2014, 21:12 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Så er der en lille smule nyt.

Kompressionstest: sagde kun 1 bar på cylinder 3 :shock:
Leakdown: over 80%

Et lille snabel-kamera, kunne lige luskes ned i cylinderen, men kunne dog ikke afsløre noget. Stempeltoppen ser fin ud, intet tegn på tændingsbanken (små prikker oven i stemplet).

Med lækagemåler monteret, hvisler det "noget" fra oliepåfyldning/krumtapsudluftning. Nå, men af med toppen... Stempeltoppen ser helt fin ud, og der kan hverken ses eller mærkes noget. Så ringland, kan vel være udelukkes.. Selve cylinderen ser også fin og lækker ud, og der er ikke tegn på at noget har skrabet på.

Med stemplerne i cylinder 2-3 sat, så de står i midten af hver deres cylinder, prøvede vi bare lige for shits & giggles at hælde en kop benzin i hver af de to. Cylinder 2 holdt stand, men 3'eren drak sgu' benzinen.

Så der kan vel konkluderes at en stempelring eller to er "feset af". Selvom det lader til at være ufattelig sjældent på sådan en motor. Der kommer en stak billeder, når bunden ryger fra hinanden.

/Dennis

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 aug 2014, 17:25 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Så er der nyt igen. Der er sket "noget" i siden af stempel nr. 3. Der er store lange revner, og så er en stump af ringlandet knækket af. Det må næsten være en svaghed i stemplet. Stempeltoppen ser jo ellers fin ud, så det er ikke fordi den har banket eller noget.

Nogle kloge der har et bud på hvad fanden der kan have været galt?

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

/Dennis

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 aug 2014, 19:41 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Den har tændingsbanket, også selv om stempeltoppe er fine

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 aug 2014, 19:45 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Okay! Det er spøjst at det kun er på cylinder 3 det er sket synes jeg. De andre stempler fejler intet!

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 40 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team