Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 nov 2024, 23:46

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hellerup
Hej

jeg hjælper en gut med en gammel VW Diesel motor, der er bygget om til benzin

Hans tænding er Lumenition altså fordeleren er bygget om med fotosælle, og fast aksel så den ikke kan give sig, det vil sige fast tænding.

Dette signal har vi så "luset" på en Loddekolbe MS1 Extra styring, så den kan styre brændstof på motoren.

Problemet er så nu at vi kan se at tændingen ikke står fast, selvom at fordeleren er låst og ikke kan flytte sig.

en af de andre gutter mente det måske, kunne være forde at olie trykket blev højere, og gav mere modstand på rem hjul, at den så ville kunne give sig lidt på tandremmen ? giver det mening ?

Kan der komme signal - støj retur når fra ms boksen, når vi luser signalet og skabe problemer ?

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
En log var nok et godt sted at starte - og jeg tillader mig her at gå ud fra at i har låst tændingen i MS - enten i mappet, eller hvad at angive fast vinkel i menuen med basisindstillinger.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Mester Medlem
Brugeravatar

MS styre ikke tænding den læser kun omdrejninger ind.. så der burde ikke være noget at der som sådan ændre på tænding.

eller tager jeg helt fejl ?

Den er selvfølgelig sat op til MSNS...

Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Ah - det er mig der skal lære at læse.
Hvis det forholder sig som du skriver - nemlig at den kun er "luset på", så kan jeg ikke se at MS skulle være involveret.

Hvor meget flytter den sig?
Jeg har meget svært ved at se at remmen skulle kunne give sig nok til at det er relevant.

Men derudover så synes jeg at det virker som at gå over åen efter vand, at smide Lumenition på. Hvis det er en af de gamle 1.6 diesellaer, så burde fordeleren fra en 1.8'er med elektronisk motorstyring, kunne smides i på samme måde. De har - i hvert fald nogen af dem - eksempelvis den 107 hk'ers GTi med Digifant - hallgiver og helt fast strømfordeler.
Jeg har selv haft en 107 hk's 8V GTi'er med Digifant, som blev MegaSquirtet, og der var tændingen altså rock steady når den blev låst i MS.

Men hvis der er Lumenition, og det er den der styrer tændingen, så er der vel en boks med noget styring i, i stedet? Eller trigger den bare direkte ud af fordeleren og over i tændingsforstærkermodulet, som så går til tændspolen?
Det i sig selv er en skidt løsning, da der jo er nul tændingsavancering, og det giver dårlig performance og/eller kørbarhed og/eller økonomi.
Bevares, jeg har selv lavet det på en Opel CIH i tidernes morgen, men der vidst jeg bestemt heller ikke hvad jeg foretog mig :).

Hvori består formålet med ombyg fra diesel til benzin i øvrigt? De motorer får man jo kastet i nakken på et hvert gadehjørne, så det virker som et lidt tosset udgangspunkt.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Mester Medlem
Brugeravatar

Yeps det er bare luset på altså signalet fra Hall sensor - Optisk fotosælle

Ved ikke hvor mange grader der er tale om, det er bare opseveret i hullet i gearkassen at punkterene flytter sig.

jeg har ikke selv bygget motor, jeg hjælper bare til med MS på bilen..

Men motoren er bygget op med en komp på 18:1 ca, så ejer meste der skulle et ordentligt gnist anlæg til

Grunden til at den skal have låst tænding er at, den kun kan køre efter top eller tænde i top, alt andet er extrem tændings banken og lyder meget slemt !

men har overvejet at køre signalet fra strømfordeler, direkte i boksen og så sende et signal videre til lumenition tændings forstærkeren, og ud i tændspolen igen, bare for at prøve noget.

Senior Medlem

Hvorfor i alverden går I efter 18:1?

Mester Medlem
Brugeravatar

Det er fordi det skal være høj komp :) højere er også muligt efter motor bygger's egen mening

Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Timring vest for Herning
Wow 18:1 i komp, på benzin ?
Kunne være sjovt med en video :-)

Medlem

De er ikke helt så langt endnu :shock:
http://www.mazda.com/technology/skyacti ... tiv-g.html

Mester Medlem
Brugeravatar

Der skal nok komme lidt video når vi kommer længere med bilen.

Men det er omhandler bare en alm 1600 TD motor, med et 8v topstykke som er planet 4mm..

iden med denne motor er at den skulle gå langt på literen, og samtidig have en rimlig fin effekt trods ja motoropsætning :)

Men problemet er indtil videre at tændingen flytter sig og bremser os lidt :S

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time