bingel skrev:
Hej, jeg har nogle tekniske spørgsmål jeg håber i kan hjælpe mig lidt med..
1. Jeg har læst der kan forekomme turbo surge på 2 måder. Den ene er hvis man nu har en defekt eller mangler en BOV. Den anden forstår jeg ikke helt? Der er selvfølgelig en surge line på et kompressor map, men hvad betyder det? Er det fordi den drejer så hurtigt at turboen ikke kan følge med længere, eller hvordan?
2. Er en map sensor et must-have når man kører i en bil med 300-400hk? Det giver vel en mere præcis måling, men en LMM kan vel stadigvæk følge med? Hvis den kan, hvor går grænsen? Kan man køre med lmm på en bil med 2.000 hk?
3. Et kompressor map som sådan en her:
http://www.turbomaster.info/img/aplicac ... ompmap.jpgforstår det ikke helt.. Hvad jeg har forstået så er tommelfinger reglen 10hk = 1 lb/min (airflow). Ud fra billedet kan du derfor lave 350 hk ved 1,75 pressure ratio. Men du kan også lave 350 hk ved 3,25 pressure ratio. Hvorfor i alverden skulle man IKKE køre med 1,75 pressure ratio? Hvordan vil det nogen sinde kunne betale sig at køre med noget over, det vil vel bare slide mere på motoren? Det kan godt være det er mig der læser det helt forkert... Men kan bare ikke forstå man skulle hæve trykket over 1,75 pressure ratio hvis man sigter efter 350hk. (Choke linien starter dog ved lidt over 1,5, men jeg skriver bare 1,75 som et eksempel.
4. Hvis man fx montere EBoost2, fjerner man så N75 ventilen (VW) og sætter eboosten imellem? Så man faktisk kun behøver en extern wastegate der åbner ved 0,6bar, selvom man køre med tryk på fx. 1,3 bar?
Har i evt. nogle sider hvor man kan læse noget teori? Det behøver ikke kun at være turbo relateret, bare generel motor teknik hvor man kan blive lidt klogere
Tak for din tid.
Velkommen til!
En hurtig tastet "quick&dirty" gennemgang
1) Surge forstås sådan; turbinen drejer rundt, kompressoren laver tryk, du blænder kompressorhuset af = turboen kan ikke komme af med luften den sender ud. Det kan forekomme i flere situationer. F.eks. hvis du skifter gear uden bov, hvorved gaspjældet blænder turboen af. Et andet eksempel, og heraf funktionen "antisurge", er når du spooler en turbo så hurtigt op at motoreren i sig selv endnu ikke har omdrejninger til at "æde" luften inden for kompressormappet der kommer fra turboen. Dvs. trykket overstiger kompressormappet, det svarer til at du sætter korkpropper i indsugningshullerne på topstykket med små huller sat på spidsen for at illustrere. Ladetryk er ensbetydende med modstand. Vi ønsker mindst mulig ladetryk med mest mulig flow. Antisurge er derfor en smutvej i kompressorens indsugning hvor den selv kan ventilere indtil motoren igen kan aftage luften inden for kompressormappet. Det anvendes typisk på twin scroll opsætninger og hvor større turboer kombineres med små motorer
2) Mapsensor er blot en sensor som alt mulig andet - det har ingen betydning på effekt. Du kan godt køre tryk med lmm som sensor, de fleste bruger dog mapsensor.
3) Kig på omdrejningslinjerne for turboen - det er her forståelsen ligger. Du har samme omdrejninger på turboen men med forskellig tryk og heraf forskellig flow. Følg en linje (du ser dem på tværs og turboomdrejningerne ude til højre) og du vil se at flowet STIGER når ladetrykket FALDER med SAMME omdrejninger. Altså turboen leverer mere flow jo mindre modstand du har i "korkpropperne" i indsugningskanalerne. Altså en lille 1.0L motor skal måske bruge 2 bar for at flowe 35lbs hvorimod en 3.0L måske blot skal bruge 0.75bar. De to motorer har to forskellig modstand for turboen ved samme turbo-omdrejninger. Altså forskellig flow fra start. Get it? Dit svar er derfor, at du kan blive NØD til at køre 2.25 bar for at få 35lbs, hvor vi hellere ville have haft 0,75. Flowoptimerer du falder dit ladetryk med samme flow og du falder dermed på y-aksen på mappet som du er ude efter i spørgsmålet.
Igen, som nævnt ovenfor er tryk det vi IKKE ønsker. Vi ønsker at få mest mulig flow ved mindst mulig tryk. Jo mere en motor flower jo mere falder ladetrykket. Det er modstanden (læs flow) i hele systemet som dikterer hvor vi ligger på kompressormappet. Mappet viser mange ting, men således bl.a. hvordan du kan få 35lbs ved mange forskellige turbo-omdrejninger.
4) Ja, man "bleeder" luften væk og dermed snyder en f.eks. 0.6 bar opsat wastegate. Det kan gøres manuelt eller elektronisk. De fleste bruger motorstyringens elektroniske setup fremfor "standalone" units som eboost
Se pkt. 7 i turbo quizen,
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=25785&start=10 (svarene er beskrevet nederst på siden), spørg endelig
Der har været motorlære artikler på
http://www.powerpage.dk men de er lagt væk pt, men kommer nok på igen.