Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 07:03

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Hej Lasse

Jeg har læst lidt på din side om blandingsforhold, og kunne godt tænke mig at kopiere det med at montere Temperaturfølere i min udstødning. Eneste problem jeg har, er jeg ikke ved hvor man kan købe sådan en "modstandsføler type K (max.1000°C)" henne??? Jeg har kigget på nettet, men synes ikke de er lige til at finde. Og hvad koster sådan en føler pr. stk???

På forhånd tak. Og det er en fed side du har :-)

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

hej
har du kigget på rs-components.dk ? de har en hel del gode ting og sager !!

Nej den side kender jeg ikke lige til... men har lige taget et kig... Der er masser af følere af forskellige typer.. desværre kan de fleste kun håndtere max 400 grader. Så de er smeltet før jeg kan nå at få målt noget .. :-/
Men jeg fandt da en masse andre sjove ting, som nok kunne bruges til noget spændene :-D

Man skulle kunne få en pt100 føler der kan tåle 1000c. Så er det bare at måle ohm på den. Men vil du have 1 eller 4 følere siddende?

nåå se så kommer der noget info jeg kan bruge til en smule.. pt100... eneste problem er bare at når jeg søger på fx. pt100 og type K, så får jeg over 500 hits. lidt som at finde vand i sahara :-( Og skal jeg vælge en med platin?? og hvad mål skal jeg også vælge.. 2 x 10mm, 2 x 5mm?? Jeg har enten brug for et vide en specifik type, eller bare et rigtig navn på sådan en føler. Så kan jeg prøve at maile/ringe til firmaet og høre om de har lige den type.
Jeg havde håbet på ca. 8 stks. ( V8 motor ) Men da jeg kan se at en føler til bare 400 Grader koster 50-100 kr, så kommer det jo til at koste en del. Nogle af dem koster jo bare 200 kr for en!! :-O

Jeg skal se om jeg kan finde nogle data til dig når jeg kommer på arbejde i morgen.. Det skulle vil gerne være nogle der kan tåle udstødningsgassen. ellers skal du lave nogle små rør og montere dem i. Men jeg skal se hvad jeg kan gøre. Det kan godt være at vi har nogle brugte liggende.
M.V.H. Rune

Vel, det mere fordi jeg gerne vil kopiere det setup, som Lasse har lavet på hans Turbo Sierra motor, på Blandings siden. Der kan jeg se at de er monteret direkte på udst. manifoldet. En pr. Cyl ca. en 2-3 cm ud fra udstødningsportetn på topstykket. Jeg regner så med at lave det helt samme på min. bortset fra jeg skal bruge 8 følere istedet. Jeg svejser så nok bare en møtrik på pr. hul, så jeg kan skrue følere i og ud af udst.
Du behøver ikke gør det helt store ud af det. Jeg har alligvel først råd i næste mdr, hvis jeg skulle købe de følere. Det vigtigst er bare en pris, så kan jeg lægge penge til side.
Takker på forhånd :-)

Du må, kan og skal ikke bruge PT100, det er en meget god føler med alt for fint, den koster en krig og går i stykker på 0,0. Den består at en stykke platin tråd der er viklet som en spiral, en PT100 har en nøjagtighed på ±0,01°C.
En modstands føler er "bare" 2 stykker ledning af forskelligt materiale der ændrer modstanden sammen med temperaturen, en Type-K har en nøjagtighed på ±10°C, men alt rigeligt til formålet.
Du kan få en lækker rustfri ø1,5 Type-K føler hos www.rs-components.dk Føler vare nummer 159-023 til 137kr du kan også få en rustfri forskruning til føleren for 70kr, vare nummer 286-743.

Du kan måle modstanden i føleren med et multimeter og konverterer modstanden til en temperatur (den billige måde) eller du kan købe en instrument hos samme der kan måle temperaturen direkte (ca. 1500) eller du kan købe en datalogger der kan opsamle temperaturene i en fil(ca. 5000 og opad).

Bor et hul i manifolden så tæt på topstykket som muligt for mest præsise måling, jok føleren ned så spidsen sidder i midten af kanalen.

Nøjes med at monterer en eller 2 følere og flyt dem evt rundt, det bliver dyrt at skulle holde øje med alle cylindre

mvh Lasse

Aha!! TAKKER!!! :-):-):-) Præcist det info jeg har brug for. Jeg kan godt se at det vil være for dyrt med 8 følere. Så jeg vil nøjes med 2 jeg kan flytte rundt.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time