Design af indsugningsmanifold?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
John Sahl
Admin
Admin
Indlæg: 2105
Tilmeldt: 15 sep 2003, 13:17
Geografisk sted: Borup
Kontakt:

#11 Indlæg af John Sahl »

Ok, her kommer der en masse tal, sig til hvis noget mangler? Jeg går efter stor kørbarhed, ikke nødvendigvis topeffekt.

1.372 ccm 8v

bore × stroke: 80.5 × 67.4 mm

39mm inlet valve
33mm exhaust valve

Knast: http://www.pipercams.co.uk/pipercams/ww ... ?pid=BP285

H-profil stænger, smedede stempler, lettet svinghjl, afbalanceret motor, 420cc dyser, 2 eksterne 38mm wastegates, 60mm gasspjæld

Master Power R5449 twinscroll turbo
Compressor Wheel: 54x77mm
Compressor Wheel Type: 7/7 blades
Compressor Wheel Materials: BILLET Forged Aluminum
Compressor Housing Area: 13cm² - ANTISURGE
Bearing - New MP Racing 360 degree trust bearing - watercooled
Turbine Wheel 49,5/64mm
Turbine Housing: T3 with external wastegates and twin scroll
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede
Brugeravatar
kdrost
Senior Medlem
Indlæg: 396
Tilmeldt: 06 apr 2012, 00:32
Geografisk sted: Timring vest for Herning

#12 Indlæg af kdrost »

Wow, den turbo er jo på størrelse med en HX40 hvis jeg læser specs rigtigt, får du blæst den i gang med en 1372cc motor ?

Tænker den skal ha mange rpm, knasten du har valgt har power band fra 2000 - 7000.

Bare en tanke
D&D Racing
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#13 Indlæg af K-FINN »

Med 67mm slag, er der basis for 10000 rpm
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#14 Indlæg af HenrikGM »

Hej John.

Ved hvilket rpm tal vil du have din topeffekt placeret(ønskemålet)?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#15 Indlæg af JPP »

kdrost skrev:Wow, den turbo er jo på størrelse med en HX40 hvis jeg læser specs rigtigt, får du blæst den i gang med en 1372cc motor ?

Tænker den skal ha mange rpm, knasten du har valgt har power band fra 2000 - 7000.

Bare en tanke

Du læser specs forkert
dette er en 49,5mm turbinehjul - det er 14,5mm mindre end HX40 og blot 2,5mm større end GT2860
denne MPR5449 svarer i grove træk til en mellemting mellem GT28/GT30 (lille turbine / stor compressor) i twin scroll setup

Når du læser specs (f.eks. HX40 fundet fra google comp 60/84 og turbine 76/64) så fortæller inducer/exducer at HX40 i grove træk svarer til en GT37 på turbinesiden og GT35 på compressorsiden. Stor turbine mindre compressor. Kina T70 er kopi heraf. Det er inducer på compressorsiden og exducer på turbinesiden der fortæller størrelsen. Inducer er indgang/første (altid mindste) tal på compr.siden og exducer er udgang/sidste (altid mindste tal) på turbinesiden.
Læs evt. her http://powerforum.dk/viewtopic.php?t=25785&start=0
Brugeravatar
John Sahl
Admin
Admin
Indlæg: 2105
Tilmeldt: 15 sep 2003, 13:17
Geografisk sted: Borup
Kontakt:

#16 Indlæg af John Sahl »

HenrikGM skrev:Hej John.

Ved hvilket rpm tal vil du have din topeffekt placeret(ønskemålet)?


Jeg har lidt svært ved at svare på det, da jeg ikke helt ved hvad der er det optimale til trackdaykørsel/Nūrburgringen...

Den gamle motor gik sådan set ret godt og der så effektkurven sådan her ud:

Billede
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#17 Indlæg af JPP »

8800 rpm
og ny custom knast, noget ala:
ind: løft 14mm/5mm@108° duration 305°@0,1mm/270°@1mm
ud: løft 13mm/2,5mm@116° duration 295°@0,1mm/250°@1mm

alternativt ind/ud med én milimeter mindre i løft med samme centerlines og duration
Brugeravatar
John Sahl
Admin
Admin
Indlæg: 2105
Tilmeldt: 15 sep 2003, 13:17
Geografisk sted: Borup
Kontakt:

#18 Indlæg af John Sahl »

JakobM skrev:8800 rpm
og ny custom knast, noget ala:
ind: løft 14mm/5mm@108° duration 305°@0,1mm/270°@1mm
ud: løft 13mm/2,5mm@116° duration 295°@0,1mm/250°@1mm

alternativt ind/ud med én milimeter mindre i løft med samme centerlines og duration


Er det realistisk at gå efter så mange rpm?

Og hvor får man sådanne knaster henne, og til hvad pris?
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede
TB206HDI
Senior Medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54

#19 Indlæg af TB206HDI »

Catcams kan lave knast efter dine egne specs :)
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#20 Indlæg af K-FINN »

John Sahl skrev:
JakobM skrev:8800 rpm
og ny custom knast, noget ala:
ind: løft 14mm/5mm@108° duration 305°@0,1mm/270°@1mm
ud: løft 13mm/2,5mm@116° duration 295°@0,1mm/250°@1mm

alternativt ind/ud med én milimeter mindre i løft med samme centerlines og duration


Er det realistisk at gå efter så mange rpm?

Og hvor får man sådanne knaster henne, og til hvad pris?


Det vil nok kræve en del ændringer, hvis man ser på din måling.
Din nm kurve ligner et bjerg, og har problemer med og holde fyldning på motor, lige efter den har ramt max nm
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Besvar