Bedste måde at bygge ladetryk på, på en dragrace bil

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
KpBridge
Indlæg: 9
Tilmeldt: 03 apr 2013, 08:06
Geografisk sted: Danmark

Bedste måde at bygge ladetryk på, på en dragrace bil

#1 Indlæg af KpBridge »

Kort og godt, er det bedst med et stigende ladetryk op igennem omdrejningerne (lidt som en sugemotor kører) eller er det bedre bare at få sparket bagi og så er vi kørt med fuld ladetryk så tidligt som muligt?

Jeg spørger af ren nysgerrighed :)
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#2 Indlæg af K-FINN »

Det afhænder af bid på banen
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#3 Indlæg af JPP »

Ladetrykskurve afhængig af gear er også interessant
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#4 Indlæg af K-FINN »

Endnu mere interessant med ladetrykkurve afhængig af hjulhastighed
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
KpBridge
Indlæg: 9
Tilmeldt: 03 apr 2013, 08:06
Geografisk sted: Danmark

#5 Indlæg af KpBridge »

Ja, jeg kan godt se hvis der er godt nap i asfalten er det at foretrække hyphestene/momentet kommer med det samme.
Så dvs en gadebil med rimelige kræfter ville ha gavn af at ha trykket stigende, lidt som en sugemaskine?
martin306xsi
Mester Medlem
Indlæg: 633
Tilmeldt: 06 jun 2004, 01:57
Geografisk sted: Roskilde

#6 Indlæg af martin306xsi »

Det kommer vel an på i hvilken grad af dragrace bil du snakker???
Mvh Martin
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: Bedste måde at bygge ladetryk på, på en dragrace bil

#7 Indlæg af HenrikGM »

KpBridge skrev:Kort og godt, er det bedst med et stigende ladetryk op igennem omdrejningerne (lidt som en sugemotor kører) eller er det bedre bare at få sparket bagi og så er vi kørt med fuld ladetryk så tidligt som muligt?

Jeg spørger af ren nysgerrighed :)


Svaret er ikke så enkelt.

Hvis du har power nok til at brække hjulene løse hele tiden, så skal du jo ikke have mere moment tidligere.

Det eneste svar du konkret kan bruge at bygge videre på er:
Du skal ikke bygge præcist, men ikke mere ladetryk end det der svarer til det moment du kan lægge i asfalten.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
rofl
Nyt Medlem
Indlæg: 42
Tilmeldt: 17 feb 2004, 14:56
Geografisk sted: København
Kontakt:

#8 Indlæg af rofl »

Det er bare fuld power med det samme, og en rigtig bane kan sagtens tage de heste du har med mindre du kører på gadedæk, men det har jo ikke noget med dragracing at gøre.
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#9 Indlæg af møffe »

rofl skrev:Det er bare fuld power med det samme, og en rigtig bane kan sagtens tage de heste du har med mindre du kører på gadedæk, men det har jo ikke noget med dragracing at gøre.


Nok ikke alle der kan være med i det du snakker om. BTW tak for sidst viser stadig billederne der nede fra.

Det er vel bare en powerglide til de fattige og så afsted.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
rofl
Nyt Medlem
Indlæg: 42
Tilmeldt: 17 feb 2004, 14:56
Geografisk sted: København
Kontakt:

#10 Indlæg af rofl »

hmm når der skrives dragracing er de fleste vel klar over hvad det er Møff. Nogle har da været til dhb, læst om Mosten og set gaderace i Esbjerg på DR HD om at være en rigtig mand :D
Men du har selvfølgelig ret Møffe - som altid, men du kender mig jo - kunne ikke dý mig her i sommervarmen 8)
ses
Besvar