Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 05:47

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Lambda tal
Indlæg: 16 jul 2013, 22:56 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 jun 2012, 00:19
Indlæg: 74
Jeg er gået kold !

sidder og leger lidt med min motorstyrings program og er ved at rette div ting til, og er kommet til lambda tal, og her går jeg lige kold for viden og vil gerne have det på rent dansk, hvad der er hvad

Lige nu siger mine tal alt fra 0,8 til 0,96 ja eller nok nærmer omvendt ved møj tryk

Normal regner jeg jo med tal der hedder feks 12- 14,7

Hvor er forskellen og hvordan beregner jeg lige hvad der er hvad, findes der en god side på dansk med noget om emnet ,

Og aller bedst lige en her der hurtigt kan forklare mig det

_________________
4 cyllinders
2 Wheels
1 Blower


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jul 2013, 23:43 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Når vi snakker benzin så er lambda 1 svarerende til 14,7 AFR (Air Fuel Ratio)
14,7 fortæller at der forbruges 14,7 vægtenheder luft til én vægtenhed benzin. Altså AFR 14,7 = 14,7kg luft til 1kg benzin

Om du måler i blandingsforhold i Lambda eller i vægt/AFR er ligegyldig sålænge du ved hvilken blandingsforhold du søger. Du kan vælge at måle i lambda eller i AFR og du kan regne frem og tilbage mellem dem

Hvis du måler lambda og vil frem til AFR:
F.eks. lambda 0,8 - så hedder regnestykket 0,8 x 14,7 = AFR 11,76
F.eks. lambda 0,96 - så hedder regnestykket 0,96 x 14,7 = AFR 14,11

Hvis du måler AFR og vil frem til lambda:
F.eks. AFR 12 - så hedder regnestykket 12/14,7 = Lambda 0,816
F.eks. AFR 16 - så hedder regnestykket 16/14,7 = Lambda 1,088


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 jul 2013, 00:01 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 jun 2012, 00:19
Indlæg: 74
Se det var den opsætning jeg var ude efter

Nu skal jeg bare have min motorstyring til at finde ud af det er AFR tal som jeg er vandt til at bruge , jeg gerne vil logge, men det er vist ikke bare lige
(Motec)

Og vi bor da vist i samme by ;)

_________________
4 cyllinders
2 Wheels
1 Blower


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 jul 2013, 00:15 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Motec er en fin styring, mon ikke den kan vise AFR .. det skulle man næsten tro

Bor i Svejstrup, Skanderborg kommune :wink:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 jul 2013, 00:25 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 jun 2012, 00:19
Indlæg: 74
Bor i Højvangen Skanderborg

Den kan helt sikkert sættes op til det, men der er ingen nemme genveje og det er nok ikke bare et sted der skal ændres værdier

Jeg er bare lidt træt af at når jeg skulle læse feks tryk værdier ud så fik jeg feks Plenum tryk ud i kilopascal og benzintryk i PSI og olie tryk i bar, alle de ting er dog ændret

Men det kostede lige en dyr motor at Olietryk scalaen stod på auto Scala, så min graf så egentlig fin ud , lige indtil jeg så den stod til 0-1 bar
+ en pause mellem 2 løb der ikke var der, så fik ikke læst min log ud, og havde nok heller ikke set fejlen

Altid fedt at se hvorfor motoren sprang i luften, bagefter :(

_________________
4 cyllinders
2 Wheels
1 Blower


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 jul 2013, 00:48 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
så bor vi ikke langt fra hinanden. Er det kompressor eller turbo du har monteret?

Æv med olietrykket, og ja det rart at kunne følge med i hvad der sker eller skete :wink:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 jul 2013, 02:33 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 jun 2012, 00:19
Indlæg: 74
Turbo på en Hayabusa Dragbike + 500 hk til ca 200 kg

og ca 3 sek efter dette løb springer den så i luften, de sidste stumper kan stadig ses på en klar stjerneaften ;)

Og bid lige mærke i at det er på alm gadedæk og uden whiliebar


http://vps316.vpswin.dk/Video/PerTierp.wmv

_________________
4 cyllinders
2 Wheels
1 Blower


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 jul 2013, 16:25 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 17 jan 2006, 17:15
Indlæg: 57
Er det i ECU manager du vil se det i afr, eller bare i I2 pro eller Std.? En god regel er at lave et template i I2 med alle værdier med manuelle skalaer, men det har du desværre lært på den hårde måde.:(

Hvad er det for en MoTec model du har?

Mvh


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 jul 2013, 00:45 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 jun 2012, 00:19
Indlæg: 74
Det er en M400 der er fuld åben og det er i I2 standart jeg også bruger

men vil selfølgelig have de samme værdier i ECU manager

Er du skrap i M400

_________________
4 cyllinders
2 Wheels
1 Blower


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 jul 2013, 01:44 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 06 jun 2004, 00:57
Indlæg: 633
Geografisk sted: Roskilde
Nu når vi er i gang med Motec. Er der så nogen der ved om man bare kan montere en kontakt på f.eks gearstang også sætte det op til at tændings-cutte?

_________________
Mvh Martin


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 21 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team