Kedde1980 skrev:
m power skrev:
Gear den så langt ned du kan, og monter så en blovoff ventil og brug den som styring af ladetrykket.
Sådan har man jo tidligere kørt med turbo uden wastegate, og har da også selv kørt med den opsætning
enig det skal nok virke, men der er jeg sgu lige en tand mere faglig stolt... så hellere vælge en anden kompressor/løsning
Det er noget med at man kan lave en VE udregning og derefter kigge på de kompressor maps, men har virkeligt ikke en skid forstand på det.
Hvis du udregner din motors luftforbrug pr. minut for f.eks. hver 1000 omdr. så kan du plotte det i kompressormaps og få et ret godt billede. Kompressormaps viser også omdrejninger på kompressorakslen, så på en en kompressor som f.eks. Rotrex så ved du hvad luft den spytter ud og hvad din motor sluger ved mål på omdrejninger.
Mht. VE% så gang motorens luftmængde med 80-95% for "indenforentræskolængde" princippet med størst VE tættest på forventet max momentområde. Regnemaskinen på pp er desværre nede.