John Sahl skrev:
Jeg skal i gang med at bygge nye brede skærme i stål, og vil gerne lave dem i lidt tykkere plade, men hvad tykkelse mener i at jeg skal vælge?
Og er der forskel på kvaliteten og i så fald, hvor får jeg det bedste?
been there, done that......
har lavet det på min Sierra og er uddannet pladesmed og mekanikker....
1. ting at tage i mente er udglødning af pladen giver mulighed for rust dvs. jo færrere svejsninger jo bedre så lav skærmkanten i så store stykke som overhovedet muligt, jeg lavede træklodser der havde den facon som jeg gerne ville opnå dvs. 4 styks træklodser hvorpå jeg opspændte 0,9mm karosseri plade som som blev formet om klodserne med pladehammer, filehammer og dollyer så er der kun svejse arbejde der hvor kanterne skal svejses på de originale skærme hvis ikke man idag vælger at limme kanterne på med 2 komponent karrosserilim så man helt undgår svejsninger.
2. efterbehandling perfekte svejsninger, ordentlig sealing, maling og rustbeskyttelse er alfa og omega hvis man vælger svejsemetoden laver man ikke arbejdet ordentligt her går der ikk 2 år før den begynder at boble i lakken og det er p.... ærgeligt hvis man har offeret penge efterfølgende på en sprød lakering..
så valg af plade er ikke så vigtigt, alm karosseriplade er ok....bare det er en god bukbar ikke alt for stiv plade 0,8 / 0,9 er Rigeligt hvis det skal være noget med nogen rundinger og noget på o.lign. bearbejdningen og efter bearbejdningen er det vigtige, grund indersiden af pladerne inden du bearbejder dem og giv ydersiden en gang syrefriolie hvis de skal stå fleredage mellem du arbejder på dem olien kan vaskes af med bremserens.
mvh.Jan
ps. hvis du vil se billeder af hvordan mit ser ud så send lige en pm med din mailadresse ellers hvis du skal bruge mere råd & vejledning.