Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 03 dec 2024, 01:05

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 13 apr 2013, 18:33 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jul 2005, 13:22
Indlæg: 857
Geografisk sted: Hellerup
Hej

Hvis man nu har bil efter 1-4-1984

Skal man jo dokumentere forurening efter ECE Regulativ 15-03 mener jeg det hedder, men hvis man montere motor fra nyere bil, og laver en identisk ombygning samt montering af kat, kan man så bruge " Donor " bilens forurenings test ?

F.eks tage motoren fra en 940turbo B230FK og montere i en volvo 240 fra 85 ?

Tak :)


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 apr 2013, 20:59 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
Ja, sådan har det været med de biler jeg har skiftet motor i, her skulle blot (fra importøren) dokumenteres at den nye motor som minimum overholder samme krav som original motoren. Rent praktisk har de blot henvist til de krav den nyere motor overholder.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 apr 2013, 21:16 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jul 2005, 13:22
Indlæg: 857
Geografisk sted: Hellerup
Jeg sad nemlig og kiggede på Færdsels styrelsen efter data erklæring, og se om der stod noget med forurening men det gjorde der dersværre ikke.

Men ja hvis man kan få papir fra importør omkring forurening burde det, ikke være nødvendigt at få lavet en test selv.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 apr 2013, 22:39 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
vil du køre med motoren 100% standard? hvis ikke er det jo ligegyldigt. mon ikke også 99,8% af div betjente og synsfolk er ligeglade eller uvidende?
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 apr 2013, 09:14 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jul 2005, 13:22
Indlæg: 857
Geografisk sted: Hellerup
Nej det vil jeg dog ikke gøre, men mere for at få det synet og evt skrevet reg attesten

Hvis først det står vil jeg da mene alt det andet sjov er nemmere at få synet bagefter, da karossen jo er godkendt med 220hk

Jeg ved ikke hvordan synsmænd ser på tingene, men færdsels styrelsen siger i vært fald NO GO uden det CEC fis :)

Ellers må jeg tryklade org B21A motor og se hvor længe det holder, men havde været sjovere med en 2,3L motor


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 apr 2013, 17:48 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Jakobsen skrev:
Nej det vil jeg dog ikke gøre, men mere for at få det synet og evt skrevet reg attesten

Hvis først det står vil jeg da mene alt det andet sjov er nemmere at få synet bagefter, da karossen jo er godkendt med 220hk

Jeg ved ikke hvordan synsmænd ser på tingene, men færdsels styrelsen siger i vært fald NO GO uden det CEC fis :)

Ellers må jeg tryklade org B21A motor og se hvor længe det holder, men havde været sjovere med en 2,3L motor


Jacobsen; Det hjælper dig ikke en pind. Du må ikke tryklade den motor. Period. Selvom du får det skrevet i reg.attesten, så er det ikke mere værd, end hvis du selv skrev det med en speedmarker hvis du har plattet dig til det.

Misbruge en godkendelseserklæring til det tjener kun til at få negativ fokus på den mulighed.

En nem løsning er at nuppe en komplet B230FT incl kat, og montere DET HELE. Det vil du kunne få synet med motorens originaleffekt. Nej, du må ikke tune den, til gengæld skal du svare afgift af ombygningen.

Alternativet er at købe en original født 240Turbo(dvs ciffer 4-5 i stelnummeret skal hedde 46), så må du principielt tune så tosset du vil på den B21ET. Det vil give dig nemme 350hk der emissionsmæssigt ikke kan angribes, men karrossen må så ikke have mere end de 220hk.

Et alternativ er at finde en 240 med et AT kit monteret. De går nemt ligeså stærkt som en født turbo. Jeg har ikke set en til salg i flere år.

Jeg har det hele helt frisk på hukommelsen da jeg har forsøgt det cirkus på tilsvarende bil. Det kan ikke lovligt lade sig gøre.

Jeg har eet spørgsmål:
Er du frisk på at gå den lange vej og få det lovligt?(Altså rigtigt lovligt, ikke "småfusket semilovligt")

Jeg fatter feks ikke at folk ikke er _vilde_ efter at få fat i en 760Turbo 83-84. 2,3liters motor, født med turbo. ingen emissionskrav, ingen kat og 184hk std. Bliver du stopper er det originalmotoren der er tunet. Du er nærmest urørlig, og det er jo det du søger efter. Der har lige været to til salg for under 5k, og mindst den ene ved jeg er indløst hos jernhandleren.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 apr 2013, 19:10 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jul 2005, 13:22
Indlæg: 857
Geografisk sted: Hellerup
Det her handler om at få godkendt en 242 efter 1-4 84.

Alle Volvo 240'er fra før 1-4-1984 kan man lege med, 4-6 cyl motor og turbo godkendt og lovligt, det kræver en afgift på små 15.000kr

De eneste krav der er til det er en CO på 4,5% thats all, så frem man har papir fra Volvo der siger karossen er godkendt til 220hk

Kan vi blive enige om det ?

En org 242 turbo er så godt så umulig og finde !

Du må godt tryklade den orginale motor, du kan jo sagtens montere AT kit på en B21A, hvad skulle problemet være ?

Misbrug af attest Tjo det kan vi sige det er. Men hvad er værst fusk syn eller syn og efter syn ombygninger igen igen.

Den Volvo 240 du har vil du også mene den er 100% lovlig, hvis nu den bliver gået igennem korrekt ???


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 apr 2013, 22:18 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Jakobsen skrev:
Det her handler om at få godkendt en 242 efter 1-4 84.

Alle Volvo 240'er fra før 1-4-1984 kan man lege med, 4-6 cyl motor og turbo godkendt og lovligt, det kræver en afgift på små 15.000kr

De eneste krav der er til det er en CO på 4,5% thats all, så frem man har papir fra Volvo der siger karossen er godkendt til 220hk

Kan vi blive enige om det ?

En org 242 turbo er så godt så umulig og finde !

Du må godt tryklade den orginale motor, du kan jo sagtens montere AT kit på en B21A, hvad skulle problemet være ?

Misbrug af attest Tjo det kan vi sige det er. Men hvad er værst fusk syn eller syn og efter syn ombygninger igen igen.

Den Volvo 240 du har vil du også mene den er 100% lovlig, hvis nu den bliver gået igennem korrekt ???


242Turbo hedder jo 24246 i stelnummeret. Mig bekendt er den aldrig solgt udenfor us.

Ja, så finder du bare et AT kit og monterer. Det er ca. ligeså sjældent som den 242Turbo(eftersom folk har skrottet dem, og de dele der er i omløb er fra folk der ikke vidste hvad et komplet kit betød)

Den 240 jeg kører i er 100% lovlig.
Ingen af de 240Turboer jeg har er der pt plader på, derfor hellerikke lovlige at køre i. Den gamle blå 244Turbo var fuldt lovlig, og blev taget ud af drift da den ikke længere kunne synes.

Den jeg bygger på bliver der svaret afgift af, (igen) fordi den vil miste identitet, trods den er født turbo.

Til din 242 har du nogle valgmuligheder.
AT motor hvis du kan finde en.
B230FK incl det hele, samt afgift.
Eller sugetune.
Det var nemt hvis du kunne få den til at blive lidt ældre, men den har nu engang den alder den har.

På intet tidspunkt skal du faktisk bruge 220hk godkendelsen.

Medmindre du sætter en 850 motor i den feks.

Men det er et spændende emne, sig til hvis du finder en god løsning uden fusk.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 apr 2013, 15:00 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jul 2005, 13:22
Indlæg: 857
Geografisk sted: Hellerup
Her et svar fra Kurt færdselsstyrelsen


Hej igen Anders.

Du kan ikke tage en drivlinje fra en 940. Det accepterer man ikke uden videre. Så skal der laves en udstødningstest på den.
Du skal finde en drivlinje fra en 242. Det er den eneste måde, du kan undgå at lave en test.


Så trods overbevisning kan det ikke lade sig gøre :(

Kurt's personlige mening

Hej igen Anders.

Mit private synspunkt er, at jeg på en måde, heller ikke kan se det.
Men loven siger, at der skal laves en test, hvis motoren kommer fra et andet mærke eller model.
For at undgå testen, skal drivlinjen være produceret i den pgl. bil på fabrikken.

Prøv evt. at spørge om prisen for sådan en test.

Så enten er det at sætte AT kit eller en B21ET fra en 242 turbo.

Men burde det ikke være det samme at sætte sprøjt på og tryk lade, som at lave AT kit ?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 apr 2013, 16:08 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
AT er med karburator

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team