Med inspiration fra denne tråd:
http://powerforum.dk/viewtopic.php?t=25977, og især den gamle Morris-artikel, har jeg funderet lidt over et lille projekt.
Familien har en bil nr. 2, en ældre benziner, som jeg bruger til og fra arbejde, en tur på 2x15 km, hvoraf 8 km er motorvej, og 7 er landevej.
Jeg synes det kunne være lidt skægt, at lave et low budget projekt, med det formål det optimere bilen til, at køre flest km/l (mere for projektets skyld, end en evt. økonomisk gevinst).
Bilen har en, for årgangen rimelig cW-værdi på 0,28 -den piller jeg som udgangspunkt ikke ved. Jeg kører naturligvis ikke rundt med en masse overflødig vægt i bagagerummet, eller skiboks på taget
Jeg tænker noget i stil med dette:
1) smallere dæk, gerne noget 175/70-14 dæk på stålfælge (pt. er sommerdækkene 195/50-15 og vinterdækkene 205/40-16 monteret på tunge alufælge). Udover en lavere rulle- og vindmodstand, burde de også give en mindre forøgelse af rullediameteren, hvilket jeg mener vil være et plus, når jeg alligevel udelukkende kører motorvej/landevej.
2) Sænke bilen (jeg har et sæt 40mm sænkningsfjedre liggende et sted)
3) Højere kompression, motoren er lavet til oktan 91, og har en kompression på 9:1. Tænker 10:1 kunne være passende, da jeg alligevel altid tanker oktan 95. Knastaksel fra nyere udgave af samme motor, giver et lidt højere drejningsmoment ved lavere omdrejninger.
4) Montere MS og tweake monopointen, så den kører lidt mere magert ved dellast - alternativt tage indsprøjtningsdelen fra en model med multipoint.
5) Efter udskiftning af paraplyer, bruger bilen intet olie, så jeg overvejer om en tyndere olie kunne give lidt promiller på brændstofregnskabet
Men er der andre steder, man, rent teknisk/mekanisk, kan optimere bilen til flere km/l, for småpenge?