Isseur skrev:
Kære Powerforum.
Jeg ved at der sidder en maskinmester eller to derude og derfor skriver jeg her. Jeg er igang med at afslutte mit bachelorprojekt som maskinmester og vil derfor gerne have jeres mening med på falderebet.
Turbo stall. Hvad er jeres erfaringer og hvordan har i oplevet det ? Hvad var årsagen og hvad er "jeres teori/holdning" ?
Jeg har været ude og sejle og derfor fisker jeg specielt efter folks erfaringer og holdninger i forhold til 2-takts hovedmaskiner.
Venlig hilsen
Jesper.
Der er ingen tvivl om at det er skadeligt for turboladeren.
Trykstød over +/- 1bar 20-30x i sekundet kan ses på bilmotorer med compressor stall.
Compressoren flower mere end motoren bruger, og arbejdspunktet bevæger sig bagud i compressormappet og ud over surge linien, herefter staller den.
På store motorer vil jeg gerne tro at compressorstall bliver en halv-voldsom begivenhed, men jeg har aldrigt set det i praksis.
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!