Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 00:52

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 15 nov 2012, 07:36 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 16 okt 2004, 22:51
Indlæg: 475
Geografisk sted: Vendsyssel
Jeg er i gang med at bygge et udstødningsmanifold i sort jern. Jeg har flere gange læst at man bør udgløde manifoldet, men jeg er ikke så velbevandret i smedeudtryk, så jeg vil lige høre om nogen kan forklare mig præcis hvad det går ud på?

_________________
Ole Bundgaard

http://www.youtube.com/watch?v=Ncq9stPGb2E


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 nov 2012, 17:17 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Du skal jo have den svejst, og hvis du ikke gør noget så trækker den sig, så den ikke passer topstykket.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 nov 2012, 17:27 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Jeg gjorde ikke noget ved min,den har rundet 60000km,uden den har revnet eller trukket bolte ud af toppen.

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 nov 2012, 17:38 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1659
Jeg havde heller ikke gjort noget ved den der sad på min gamle polo.
Den blev bare boltet på et stykke jernbane svelle da den blev svejst, den var stadig så flad som en pandekage bagefter.

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 nov 2012, 18:35 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Jeg har netop gjort denne færdig og klar til coating
Som runesm skriver så bolt den op på noget massivt der holder form og endnu vigtigere kan trække varmen ud af flangen. Det gælder specielt også turboflangen.
Jeg bruger et turbinehus til formålet når jeg svejser kollektorer. Gevindstænger i flangen og påmonter turbinehus, så er der ingen forhindringer på bagsiden til at lægge svejsningen og turbinehuset sluger varmen så flangen er plan bagefter.

Billede


Vedhæftede filer:
Manifold.jpg
Manifold.jpg [ 397.48 KiB | Vist 6905 gange ]
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 nov 2012, 19:37 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 16 okt 2004, 22:51
Indlæg: 475
Geografisk sted: Vendsyssel
Den blev svejst mens den sad på topstykket og den passer stadig 100 procent. Vil i så mene udglødning ikke er nødvendig? (har i mellemtiden fået svar på hvad det går ud på) Hvad med evt glødeskaller, der kan gå løs og ryge gennem turbo, er det noget at være nervøs for?

_________________
Ole Bundgaard

http://www.youtube.com/watch?v=Ncq9stPGb2E


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 nov 2012, 20:01 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
John; En sortrørsmanifold til turbobrug vil have en materialetemperatur over skalningstemp, dvs den vil generere glødeskaller indtil den dag stålet er væk.

Det er således ikke en relevant bekymring, da accepten at problemet kom da du valgte materialet.

Hvis turboen ellers er at robust kvalitet, så går det nu nok, men keramiske hjul er måske lidt op af bakke.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 nov 2012, 20:42 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 16 okt 2004, 22:51
Indlæg: 475
Geografisk sted: Vendsyssel
Tjah, man kan jo sige, at med de belastninger som turboer bliver udsat for til træk, så er lidt glødeskaller nok ens mindste bekymring...

_________________
Ole Bundgaard

http://www.youtube.com/watch?v=Ncq9stPGb2E


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 nov 2012, 21:01 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
wukshady skrev:
Tjah, man kan jo sige, at med de belastninger som turboer bliver udsat for til træk, så er lidt glødeskaller nok ens mindste bekymring...
præcis.

Du skal dog nok ikke have løse svejseklatter i røret fra gennembrændinger, og lign. smådårligt fusk ;-)

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 nov 2012, 21:09 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 16 okt 2004, 22:51
Indlæg: 475
Geografisk sted: Vendsyssel
Det skulle der være styr på :)

_________________
Ole Bundgaard

http://www.youtube.com/watch?v=Ncq9stPGb2E


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 65 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team