Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 04:42

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 05 nov 2012, 17:27 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 jun 2012, 00:19
Indlæg: 74
Hvad er det rent fysisk der sker når man siger at et tændrør dør ?

Alle der leger med Tunning har sikkert prøvet at feks drukne et sæt tændrør pga xxx , og så dur de ikke mere , selv om de rent faktisk ser nye, eller nyere ud
Men hvad er der rent fysisk sket, med dem

Ja det hurtige svar er nok de er kortsluttet, hmmm kan et tændrør så også det ?

_________________
4 cyllinders
2 Wheels
1 Blower


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 nov 2012, 07:52 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
porcelænet i røret bliver ledende pga for meget kulstof. Gnisten springer så oppe i røret, eller slet ikke.

Varm enden af røret op til rødglødende i 2-3 minutter, så kan du brænde kulstoffet af, og i en snæver vending redde lidt mere levetid, men godt bliver det aldrigt.

Jo mere fancy røret er, desto større er det prblem.

Billigste NGK variant der passer er den jeg har fundet bedst egnet.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 nov 2012, 00:20 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 jun 2012, 00:19
Indlæg: 74
Lyder meget rigtigt, men har oplevet det flere gange under indruldning, og selv om de kun har kørt 10 min, selv om jeg har et meget kraftig 510,000 v anlæg på, hvis jeg så smider dem over på min anden Dragbike med MSD anlæg på så kan man faktisks få liv i nogen af dem igen ?

men spørgsmålet kommer igen og igen i mc verden på alm Mcer

_________________
4 cyllinders
2 Wheels
1 Blower


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 nov 2012, 08:04 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Opskrift på at slå tændrør ihjel:

Fancy tændrørskonstruktion lavet til lean burn motorer.
For sen tænding.
For fed blanding.
Tændingsanlægget ligger ikke energi nok i gnisten.


På MC er især energien i gnisten, og den fede blanding under opstart et stort problem. Min egen MS slog dyre CR9EK rør ihjel i bunker. Skete ALTID under startforsøg på kold motor først eller sidst på sæsonnen. Kom motoren ikke igang inden for de første 3sekunder på starteren, så druknede røret.
Skift til det mere basis CR9E rør, så forsvandt problemet næsten fuldstændigt.

Det tændingsanlæg du har der giver 510.000volt; Du er sandsynligvis offer for en reklamekampagne. Du kan aldrigt have den spænding i dit tændingsanlæg da den vil slå over længe før du når ½million volt.
Prøv om du kan finde gnist energien, og gnistdurationen istedet.

Hvad er det for et tændingsanlæg?

Jeg har lige købt et par ordentligt specificerede spoler til forsøg på at måle gnisten:
Min spænding 40.000volt
Energi 103mJ
Peak strøm på sekundær siden, 102mA
Spark duration 2,9mS

Til sammenligning giver et typiskt "pro" CDI anlæg ala msd8 en spark duration på bare 0,2mS, men den værdi er typiskt aldrig reklameret.
Det er derimod CDIens høje gnist energi på typiskt +200mJ

Hvad er det så der virkelig gør en forskel?
Næsten ingen biler er født med CDI. Mange med induktive systemer(næsten alle).

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 nov 2012, 19:12 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 jun 2012, 00:19
Indlæg: 74
Takker for et langt godt svar

Det er en Dynatek arc-2

http://www.dynaonline.com/skins/product ... kes/arc_2/

Og her står der så lige 50 000 v , det står der så ikke i min brusforviring ;)

Men gnist kan den lave

http://www.motorcykelgalleri.dk/video/t ... tem_turbo_

Jeg har en extra Arc-2 på lager, hvis det er noget du vil teste ;) til mulig gavn for andre

_________________
4 cyllinders
2 Wheels
1 Blower


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 nov 2012, 22:08 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 apr 2006, 19:17
Indlæg: 147
Geografisk sted: Hårup v/Silkeborg
du kan også få en polo tændspole til det samme som i videoen, det siger ikke så meget med længden på gnisten

http://www.youtube.com/watch?v=ADMg9Bh8Xlc


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 nov 2012, 20:28 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 jun 2012, 00:19
Indlæg: 74
Kan det nu også passe

Vil nu mene at det kræver en spæning at kunne lave en gnist, og med lidt tryk på skal en sådan da gerne være kraftig og ikke bare lige nok

_________________
4 cyllinders
2 Wheels
1 Blower


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 nov 2012, 22:34 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 apr 2006, 19:17
Indlæg: 147
Geografisk sted: Hårup v/Silkeborg
vi er enige om at der skal noget power til at tænde en gnist, når tændrøret kommer ind i et forbrændingsrum, og endnu mere, når der kommer tryk...

Men som på videoen, så siger det ingen ting. Det kan jeg få den polo spole til.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 nov 2012, 00:37 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 jun 2012, 00:19
Indlæg: 74
Tja det virker også rimeligt med min motor

1300 ccm og 661 hk ;)

men skal til at køre på E 85 så jeg skal have fundet nogen størrer dyser og Bosch pumpe 044 kan ikke følge med :roll:

_________________
4 cyllinders
2 Wheels
1 Blower


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 nov 2012, 00:48 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
hvordan måler i ydelsen på sådan en MC?
skifter du fra dyr (højoktan racerbenzin) benzin til almindelig E85?
fortæl lidt mere om motor mm....
MVH søren


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 40 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team