Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 12:30

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Hej med jer.
Jeg vil gerne have et KN filter på min Sierra DOHC fra 93 og vil gerne have den monteret direkte på indsugningsmanifolden. Der er bare det ved det, at luftmængdemåleren sidder på selve røret over til luftfilteret og det er ret langt fra manifolden! Så mit spørgsmål er, om der er nogen der ved hvordan, eller om det overhovedet er muligt at flytte den tættere på manifolden, eller skal der gøres noget helt specielt??
Kom med nogle forslag:-)

Hilsen Frank

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Du kan jo ikke komme uden om luftmængdemåleren, men man kan måske flytte den lidt nærmere manifoldet, eller ihvertfald optimere forbindelsen imellem. På luftmængdemåleren skal der laves en lille flange til at montere et filter.
Jeg har lavet noget til Peugeot der kører med ca. samme indsugningssystem, det kan du se her: <http://www.pugs.dk/products/ror/309GTI_01.jpg> og <http://www.pugs.dk/products/ror/309GTI_02.jpg>
Det larmer fint :-)

Hvis du bor i nærheden af Østsjælland kan du kigge forbi en dag, så kan vi opfinde noget lækkert...

Tak for det Steffen!
Ja, det ser godt nok lækkert ud! Jeg var inde og kigge, og så blev jeg bare hængende:-O!!! virkelig flot!
Jeg vil lige spørge dig om hvor man kan få de rør henne? Jeg bor i østjylland. jeg læste artiklen om "fed lyd", og der skriver du at man så vidt muligt skal beholde samme diameter på luftfilterrøret.....nogenlunde det samme princip med tragte? Og så afstanden mellem luftmængdemåleren og manifolden. Sker der noget ved at sætte den tættere på, eller skal den blive hvor den er?

Håber at høre fra dig igen :-)
Hilsen Frank:-):-)

Tak for rosen...:-)

Rørene jeg bruger er Mejerirør, for de er tyndere i godset end alm. rør, det er kun 1.6mm, og vejer derfor mindre. Det kan du nok købe hos en VVS'er eller en Smed. Ja, røret skal helst passe i diameteren med spjældhuset, men skal ikke være konisk. Det jeg mener er at man ikke skal sætte et 100mm rør på et 40mm spjæld, det er skidt. Alm. mejerirør er 63.5mm, det er faktisk et ret standart mål på spjældhuse og luftmængdemålere til 1.6 - 2.0 motorer.
Der sker ikek noget ved at flytte luftmængdemåleren tættere på manifoldet, tværtimod får du jo en kortere indsugningsvej = lettere flow.
Nu ved jeg ikke helt hvordan sådan en Sierra ser ud i kabyssen, men hvis du sender mig et billede kan jeg se om det er noget jeg kan opfinde på slum hvis det er ..
Ellers kan du sikkert få en smed til at fuske lidt for et par pils *GG*

Nyt Medlem

En lidt lettere metode.....

Køb et KN 57i Injection Kit, så kommer luftfilteret helt hen til gasspjældet. Og det lyder rigtigt godt!

Det koster ca 1100 kr. og er rimeligt let at montere.

Hmm... jeg tror ikke et K&N kit kan erstatte luftmængdemåleren:-)Men det kan nok monteres direkte på luftmængdemåleren, ligesom det vi snakker om. Tilgengæld er prisen hoget helt andet. Derudover kan det godt være at du syntes et K&N kit lyder godt, men så skulle du høre nogen lyde man kan trække ud af et lille stykke rør :-P :-P

Nyt Medlem

Der følger slanger med til montering af luftmængde måleren i kn-kittet. Fungerer fortræffeligt og da filteret sidder helt oppe ved gasspjældet giver det en god lyd.

DOHC´eren har ikke luftmængdemåler, det du skal flytte er en tomgangsventil, den kræver ikke noget specielt

Mvh Kenneth

Hej allesammen. Nu bliver jeg da helt forvirret:-/ Jeg har fået at vide fra Lasse, at det er en luftmængdemåler og den er ikke bare lige og flytte! Der sidder et stort stik med 5-6 ledninger på selve indsugningsrøret. Skal jeg forlænge disse ledninger?
Jeg synes at det som Steffen har foreslået virker mere interessant, da man jo kan få en vis lyd fra selve stålrøret, men jeg er da åben for flere forslag, især hvis der er nogen der har prøvet detB-]

Hilsen Frank:-)

Jeg har selv lavet det ved en Sierra DOHC og jeg satte bare filteret lige på der hvor gasspjældet sidder men man skal lade stikket sidde i den der tomgangsstiller men så lyder den bare fed og går fint i tomgang.
Filteret jeg brugte var bare et brugt K&N filter jeg havde.

hilsen kenneth ax gts

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time