Hej med jer
hver gang folk snakker motortuning, snakker man jo især også om at HUSK nu at ændre dysestørrelse, benzinpumpe mv.
Jeg kan undre mig over at man vælger løsninger hvor ens dysemængde er større end det antal HK motoren levere. Altså markant større.
"Jeg har proppet nismo 600ml dyser i min motor som nu laver 450HK" som et eksempel.
Nu har jeg jo selv været igang med en lettere bearbejdning / trimning af min V6 motor, og er nået frem til et ganske fornuftigt resultat indtil videre. På standard dyser som hedder 0 280 155 712 (213ml v 3. bar) sammen med en std benzinpumpe fra en Opel 2.0 16V, kan klare 6 bar max tryk, og leverer vist 150liter i timen ved 3 bars tryk. Disse dyser burde kun kunne klare 230K v 3 bars tryk, ved 90% korrigering ifl Powerpage gamle regnemaskine.
Men motoren blev rullet på rullefelt til 287HK, v 3 bars benzintryk, og selfølgelig med en chippet boks, men denne chip blev faktisk korrigeret på et tidspunkt hvor motoren kun havde 240HK med en anden opsætning. Det sjove ved denne rulning var at motoren kørte fed hele vejen op, AFR på 12.5. Hvordan kan det være at man kan overdrive det så meget at sige de originale dyser slet ikke kan levere den effekt de rent faktisk kan. Det er over 75HK mere på originale dyser, og motoren kører endda fed, hvilket jo indikerer at der ikke er tegn på de er ved at løbe tør for mængde. Benzintrykket er der heller ikke pillet ved så det er jo ikke fordi dyserne er stressede.
Der må være nogle kloge hoveder derude der har en fornuftig forklaring, for jeg er da glad for at mine dyser kan levere benzin til 50HK mere effekt på motoren, end de burde kunne ifølge regnemaskinerne.