Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 16:48

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtfyn
Hey, fik for noget tid siden foræret en fin søjleboremaskine. Den var dog med defekt patron og motor. Så fik ny patron på, og motoren blev skiftet til en ny(brugt) med 1.5hk istedet for 1hk.
Var spændt i dag, da min kammerat havde lavet et fint beslag til den nye motor. Så jeg endelig kunne prøve at starte den op og lave nogle prøve boringer. MEN, skal satme love for den køre stærkt. Motoren er på 1400omd ligesom den gamle og med rem og 3 gearingen øverst oppe.
Ville meget gerne kunne justere den ned i hastighed(ikke styrke) men hvordan? Sad og googlede lidt rundt og faldt over den smukke ord Frekvensomformer. Kan sådan en bruges, eller mig der har misforstået. Syntes det ligner "man bare lige kan montere sådan en" inden motoren, og så på den justere omd. Men holder den vand, eller mig der misforstår?
Se evt vedhæftede billede af motor hvis det hjælper med at svare:-)
Mvh Jack

Vedhæftede filer:
Filkommentar: Søjleboremaskine-motor
Motor.jpg
Motor.jpg [ 182.83 KiB | Vist 4960 gange ]

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Det er helt rigtigt forstået at en frekvens omformer kan justere hastigheden ned og den sættes ganske simpelt ind mellem stik og motor. Afhængig af model skal den så justeres ind.
Jeg skal ned og hjælpe en kammerat en af dagene med en frekvens omformer til boremaskine og polleringsmaskine.
Husk at få den bestilt stor nok i forhold til motoren.

Titel:
Moderator

Kører den stærkere end den skal og er beregnet til?
Kan du ikke skifte gear?

husk at du sænker ydelsen på motoren, hvis du går væsentligt ned i rpm, så motoren skal være godt over det.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtfyn
HenrikGM skrev:
Kører den stærkere end den skal og er beregnet til?
Kan du ikke skifte gear?

husk at du sænker ydelsen på motoren, hvis du går væsentligt ned i rpm, så motoren skal være godt over det.

Den køre nok ikke stærkere end den skal, da det lignede den org motor som sad på før. Ham jeg fik den af har rodet meget i træ, så tænkte lidt de måske kunne arbejde med højere omdrejninger.
Jo har 3 gear for oven, men i laveste vil jeg mene den kan bore fint op til 8-10mm bor. Prøvede et 14mm bor i et stykke fladjern. Der var der alt for mange omdrejninger på, sagde også lidt spøjse.
Så drømte sgu lidt om og kunne justere den ned elektronisk.
Kan man ud af data på frekvensomformere se hvor meget de ca kan sænke/eller skal vi sige arbejds område?
Syntes jeg så noget på en hvor der stod 15hz til 150hz

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordjylland
Man har en tommelfinger regel som siger at man helst ikke vil under 20-25Hz, på grund af manglende køling af motor..

Men hvis der ryger 1500 - 3000 på frekvensomformer, så kunne det vel bedre betale sig at købe en ny boremaskine..

Skal man være meget pernippen, så hvis det er en 3-faset frekvensomformer, så skal du have et HPFI-relæ af B-typen for at have beskyttelse.. Endnu en udgift..

Titel:
Nyt Medlem

En frekvensomformer lyder til at være en go ide i dit tilfælde, hvormange omdrejninger har du på spindlen nu? og i hvilket område ønsker du at køre ( omdr )? Den der med type-b hpfi er sådanset rigtig nok, men du kan med fordel koble en frekvensomformer til før dit hpfi. Grunden til at man bruger type B er at sumstrømstranformatoren i et alm hpifi-relæ kan gå i mætning og den vil derfor ikke koble ud. Men lad nu det ligge.

Mange bruger en frekvensomformer til søjlebormaskiner ( gør jeg også, og har monteret flere) med stor succes, men lad nu vær med at købe noget ukorrent træls noget, jeg har oplevet de underligste problemer med "discout" frekvensomformere. Mit råd, vælg Danfoss eller sew - de er til at komme til for penge og er kvalitets produkter.

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Fredericia
jeg har en ældre danfoss liggende mener den kan tage enten 3kw eller så det 3hk

skriv en pb hvis det er noget

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Fredericia
Model 3004
175h7248
2.2kw = 3hk

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter