Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 30 jun 2025, 17:30

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 58 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 10 feb 2012, 18:22 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 08 jan 2006, 13:51
Indlæg: 450
Geografisk sted: Sønderjylland
Nå den fylder vist for meget til at kunne lægges herind

_________________
"What's with all this 'low boost, 'high' boost, 'part' boost talk? whenever i drive my car i'm on 'whatever-this-motherfucker-will-make' boost!"


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 feb 2012, 18:23 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 02 feb 2012, 22:36
Indlæg: 16
Geografisk sted: Sønderjylland
Ja.

Har prøvet at komprimere den. Men må vænne mig til at lave mine logs lidt kortere så.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 feb 2012, 18:46 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 08 jan 2006, 13:51
Indlæg: 450
Geografisk sted: Sønderjylland
Jeg er ikke nogen expert, men er det ikke rimelig meget tænding i tryk området ?
Billede

_________________
"What's with all this 'low boost, 'high' boost, 'part' boost talk? whenever i drive my car i'm on 'whatever-this-motherfucker-will-make' boost!"


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 feb 2012, 09:39 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Det ser vel egntligt meget fornuftigt ud, på tryksiden.
Den er vel kørt ind på rullefelt, og dermed have den optimale tænding.
For maks effekt.
Sålænge skidtet ikke tændingsbanker, så er der ikke noget problem.
Din 26 og 46 kpa linie ser lidt mystisk ud hvorfor bakker tændingen imellem 1600-2800 omd?
Og hvorfor spilde så mange kolonner efter maks moment?

Mat tilskud det er helt naturligt, styringen kompenserer for temperaturen på luften.
Den går i nul ved ca 20 grader, feder op under, og magre ud over.
Det bedste er at justere i Ve tabellen ved samme udetemp.
Og når den er justeret så begynde at juster mat kompensationen.
Således at lambdasonden ikke skal korrigere så meget.
Men det kræver en finjusteret ve tabel, og varmer vejr.
Og er fintuning, så det er der længe til!

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel: Vems
Indlæg: 11 feb 2012, 12:17 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 16 sep 2007, 17:13
Indlæg: 72
Hej Henrik

Du skal IKKE slå lambda reguleringen fra når du bruger live tune programmet da den hjælper med at få lambda værdirene mere stabile/korrekte og du kommer ikke ud i et kritisk område hvor din motor kan tage skade. Jeg har bemærket at nogle styringer ikke kan dette men gøres uden regulering men Vemsen kan.

!!!VIGTIGT!!!

Jeg kan se at Launch funktionen er aktiveret hele tiden den skal du deaktivere med det samme da den kan have indflydelse på ve og tænding.
I din menu klik Motorsport, Launch controle, Deaktiver (der er brugt indgang 6)


Vedrørende tænding ville jeg nok sænke værdierne lidt i max området da de er til den gode side og at du er ved at lære hvordan det hele virker så kør sikkert i starten og gå på jagt efter de sidste Hk senere hvis det ønskes. Jeg har pt. Holende en splinter ny B23 2.8 L der er smadderet pga. for meget tænding og det koster 30 af de store for at få den til at køre igen så keep it safe.



Ellers ser det fint ud og du er på rette vej.

Husk at uploade flere logs så folk herinde har mulig for at hjælpe dig.

www.vems.dk/cart/imagess/lambda.jpg


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 feb 2012, 14:21 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
40 af de store sedler :shock:
Jeg troede kun at det var stemplerne der var gået i stykker.
Men det er også et stykke tid siden jeg har snakket med K.L

I ms har vi også muligheden for at bruge lambdakorrigening.
Med alle mulige former for forsinkelser.
Men efter min mening så forkludrer det bare billedet.
Først er der en forsinkelse grundet sensor placeringen, og så er der den forsinkelse man selv sætter på opdateringshastigheden af korrigeringen.

Men Vems har måske et bedre filter til at kunne bruge disse forsinkelser?

MVh

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel: Vems
Indlæg: 11 feb 2012, 16:28 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 16 sep 2007, 17:13
Indlæg: 72
Morten vj

Først skiftede vi toppakningen, så dysser, gik stadig underligt, derefter adskilt igen for at få topstykket efterset, monteret igen og ingen forskel, så lavede jeg en komp. Test af blokken og fandt fejlen den manglede 1 bar på cyl. 4. ud med motoren og sendt til renovering. Biler skulle fragtes frem mm så jeg vil tro at det samlede beløb ender på 30.

Jeg har ikke læst koden for hvordan Ms beregner lambda men måske ikke så forskelligt fra Vems. Der hvor der kan være forskel er at Ms bruger andet tilsluttet udstyr hvor der først måles, data behandles, data sendes til D/A converter hvor efter signalet sendes og beregnes i Ms. Det kan være at indstillingerne Ms/Vems skal være lidt forskellige for at virke bedst.

Vedr. indkøring skal man jo gøre det som man syntes er bedst men det kan være svært at sidde med computeren, køre bilen og trykke på tasteturet på samme tid og det tror jeg alle har prøvet.

Ved at bruge lambda reguleringen ved man at bilen køre det som er skrevet i sin tabel og ved at bruge live tuning programmet plottes Ve data automatisk ind. Det er absolut den nemmeste måde for en nybegynder når man ikke har adgang til et rullefelt.


Peter


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 feb 2012, 16:35 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Var 1 bar nok til at gøre en stor forskel på dens motorgang, selv på 2,8liter?

Jeg formoder i lavede en kompressionstest, og det er "den bar" vi snakker om?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 feb 2012, 13:41 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Af ren nysgerrighed fik jeg Vemstune op at køre.
Og jeg sidder tilbage med et stort spørgsmål.
Hvad kan man forvente sig af en indkøring???
Er det en nogenlunde tomgang, og det at motoren ikke sigger boom ved maks. belastning???

Men tilbage til indstillingerne.
Og dette er baseret på en helt standart B230 Ft motor.

Req fuel hvor viktig er den at få nøjaktig?
Hvis man regner tilbage så giver det en dysestørrelse på 248 ml/min
Originalt har den 300-310 ml/min store dyser.

Ego reguleringen starter ved 50 grader, men opvarmnings tilskuddet stopper først ved 79 grader.
Hvilket betyder at de bekriger hinanden!

Omdrejnings begrænseren er sat noget lavt, 5600 omd/min.
med original styring ligger den på 6200 omd/min.
Og den bruger også tændings cut, selvom der er en advarsel om ikke at bruge det!
Tomgansmotoren er sat forkert op
De plejer at kunne lide 100 HZ og ikke 200 HZ.
Og så er motoren lidt speciel
Den er fuld åben ved 100% lukket ved ca 25%, hvor efter den åbner igen.
En riktig møg tomgangsmotor at justere ind!

Peter.
Jeg ser faktisk samme forsinkelse på lambda signalte Vems kontra Ms1.
Når den går ud af fuel cut overun funktionen.
Så helt ånsvagt kan tidsforsinkelsen ikke være, selvom Ms kører med en ekstern sensor.
Virker Vems autotune kun ved aktiv lambda korrektion?
Ms har begge muligheder.
Hoved problemet er som jeg ser det.
Er at sonden altid er 20 motorsyklusser, bagud ift. det den regulerer.
Med denne opsætning. og det at den kun korrigerer med 1% af gangen.
+ sondens forsinkelse.
Resultatet bliver i mine øjne.
At man behøver en meget lang fri vejstrækning.
Når der skal justeres ind.
Og jeg er helt ening at justere ve tabellen ene man mens bilen kører, det er meget spændene.
Det er værre end at skrive en SMS.

MVH
Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 feb 2012, 14:12 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
Citat:
Req fuel hvor viktig er den at få nøjaktig? Hvis man regner tilbage så giver det en dysestørrelse

Ikke vigtigt...

Et tunings tip
Skalerings værdien skal selfølig være stor nok til at du ikke "render udover mappet"
Når du så har et fungerende map hvor din max ve værdi er ex 190 så kan du bruge før omtalte værdi til at skalere dit map så din max ve værdi er ex 240 herved har du fået en bedre dyse opløsning (det er en 8 bit værdi dvs 256 værdier fra 0-255)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 58 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team