HenrikGM skrev:
Morten VJ skrev:
[]
Jeg skrev ikke tydeligt nok.
Det kan skifte fra et fuldt fungerende spær til et helt åbent, hvis det ene hjul mister grebet.
Ikke det mest heldige hvis man ligger meget tæt på grænsen, af vejgreb.
Et pladespær er mere konsekvent i den retning.
MVH
Morten
Bliver torsenspærret helt åbent i praksis?
Jeg havde tænkt mig at bygge det i et ekstra 1031 bagtøj, når jeg finder en 3.31 gearing.
Tænkte det klart var et bedre alternativ.
Ja - det bliver åbent hvis du taber friktion på det ene hjul.
Jeg har et Quaife i min Golf - og med hjulene oppe, så kan jeg i princippet ikke mærke forskel på det, og det alm. diff.
Om det er "bedre" er sådan en sædvanlig omgang "det kommer an på" - for mig at se er torsen/ATB en klar fordel på hverdagsbiler generelt, og strækker i øvrigt endnu længere ind i racer-land på FWD-biler.
Fidusen er jo at der er ingen spærrevirkning så længe der ikke er behov, så alt det knas med dækslid, aksler osv., man har på et godt og grundigt stift spær, er der ikke rigtigt noget af. Så længe man kører almindeligt, så lægger man ikke mærke til det.
Det er i stor kontrast til det meget stive spær jeg havde i min Escort Mk 2 i tidernes morgen. At dreje skarpt om et hjørne med lav fart i den, fik det til at skurre og hoppe i karossen, så man troede det var løgn.
Golf'ens Quaife opfører sig så lidt.... "specielt" når man virkeligt går til den til gengæld. Der bliver hevet lidt i rattet når den fordeler kræfterne mellem siderne hele tiden... men så er problemet heller ikke større - og sikkert slet ikke på en RWD'er.
Til en gade/trackdaybil ville jeg aldrig overveje andet end ATB diff.
Til Golf'en gad jeg egentligt godt have et rigtigt pladespær, men nu sad det Quaife altså i en adskilt kasse jeg købte til stumper for 500 kr - så det er/var lidt svært at klage over

.