Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 04 apr 2025, 00:46

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 58 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste
Forfatter besked
Nyt Medlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Hej.

Jeg er både ny på den her side, og ny indenfor motortuning og dermed også programmerbare motorstyringer.

Bilen er en Volvo 240 med en B230FT motor, fra en volvo 940.
Den er blevet justeret ind af stage3, men har aldrig rigtig kørt ordentlig siden, og nu vil jeg selv igang med at få den til at køre ordentlig.

Jeg har fået computeren koblet op med Vems styringen, og det første jeg lægger mærke til er at TPS står på 100% når speederen er sluppet, og når speederen så er trykket i bund, står den på 0%, tænkte at det nok var grunden til at speederen skulle trykkes helt i bund før bilen kunne starte.

Prøvede derefter på at lave en kalibrering af TPS. Hvor 255 så skulle være speederens 0% og 0 så skulle være speederens 100%. Så nu kan den starte uden at speederen skal trykkes på overhovedet.
Det jeg ikke forstår er at den kan ikke registrere speederpositionen imellem 0% og 100%. Har så målet signalet ude fra TPS´en og syntes ikke rigtig jeg kan finde et potentiometer signal. Kun 5V volt 0% og 0 volt ved 100%. Kan det virkelig passe at TPS ikke er af potentiometertypen på sådan en motor?

Noget helt andet er så, om Vems styringen overhovedet skal bruge TPS signalet til noget som helst udover at vide hvornår speederen er sluppet?
Hvis man nu sætter Vems styringen op til Speed Density/ Map sensor justering.

Håber der er en der lige vil hjælpe mig lidt igang derude.

Mvh. Henrik

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Tps er en simpel kontakt originalt.
Som jeg husker det så er der en del funktioner i Vems, der kræver et speedersignal. For at kunne virke.

Jeg vil meget nødigt undværer mit Tps signal, men nu kører jeg også med MS.
Der er ikke de helt store forskelle i grund funktionerne på de 2 systemer.
Og da sensoren ikke er meget besværlig at skift ud, så ville jeg stærkt anbefale at montere en riktig sensor.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hellerup
er det ikke forde kablerene er vendt forkert på den TPS eller tager jeg helt fejl ? TPS kan bruges til mange ting, så det skal du have styr på. men hvis de har justeret den med en TPS på 100% hele tiden så tvivler jeg på den er aktiv i det setup.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Hvis den ligner denne.
http://www.mercedes-benz-auto-parts.com ... 120325.jpg
Og har dette del nr.
0 280 120 325
Så er det en standart kontakt.
Og det tyder målingerne på!!
åben eller lukket kontakt.
Man kan høre et tydeligt klik fra kontakten, lige inden spjældet lukkes helt.
Hvis den er justeret korrekt.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Kbh
Jeg skal ikke gøre mig til expert i Vems men køre dog med en selv.

Spjældets potentiometer skyde modstand skal sidde mellem pin1/36 og pin29/36 så det kan vel godt vende forkert tror jeg.

Har du brugt den guide fra film NR.8
http://www.vems.dk/cart/film.php

Jeg er helt sikker på at TPS skal stå rigtigt bla. for at få acceleration enrichment til at virke rigtigt.

Titel:
Nyt Medlem

Morten VJ det er sådan en kontakt som du linker til, der sidder på.

Troede først det skulle være et potentiometer med med tomgangskontakt indbygget. Men nu hvor du siger at det er en tomgang + fuldgaskontakt så er jeg da hvertfald sikker på at min ikke fejler noget.

Problemet ligger nemlig i at det er som sagt stage3 der har justeret det ind, men derefter har bilen været hos en mekaniker og fået monteret denne TPS der sidder på nu, som så er den der originalt sidder på moteren.

Da jeg første gang åbnede Vemstune kunne jeg se at kalibreringsindstillinger var sat til 10 ved lukket spjæld og 145 ved fuldt åben spjæld. Og de indstillinger passer jo ingen steder med den originale TPS.

Spørgsmålet er så om ikke dette potentiometer ville kunne bruges, så jeg kan få den rigtige måling?
http://www.vems.dk/cart/sensor.php

Titel:
Mester Medlem

Spagme skrev:
Morten VJ det er sådan en kontakt som du linker til, der sidder på.

Troede først det skulle være et potentiometer med med tomgangskontakt indbygget. Men nu hvor du siger at det er en tomgang + fuldgaskontakt så er jeg da hvertfald sikker på at min ikke fejler noget.

Problemet ligger nemlig i at det er som sagt stage3 der har justeret det ind, men derefter har bilen været hos en mekaniker og fået monteret denne TPS der sidder på nu, som så er den der originalt sidder på moteren.

Da jeg første gang åbnede Vemstune kunne jeg se at kalibreringsindstillinger var sat til 10 ved lukket spjæld og 145 ved fuldt åben spjæld. Og de indstillinger passer jo ingen steder med den originale TPS.

Spørgsmålet er så om ikke dette potentiometer ville kunne bruges, så jeg kan få den rigtige måling?
http://www.vems.dk/cart/sensor.php

Du har fået monteret vems og kørt det ind, efterfølgende fået skiftet til dit nuværende tps-sensor som er en kontakt - altså den forkerte?

For 10 og 145 (145 lyder en smule lavt), men det lyder slet ikke som forkerte værdier, i forhold til kontakten som jo er enten 0 eller 255.

Titel:
Senior Medlem

Det med den skal have fuld pedal når den startes kan godt være fordi den for lidt for meget sovs :)

Titel:
Nyt Medlem

Runesm korrekt. Stage3 har monteret systemet og kørt den ind.

Efterfølgende er den TPS sensor der sidder på bilen nu blevet monteret. Jeg ved sådan set ikke hvilken TPS sensor bilen er blevet kørt ind med. Men udfra kalibreringsindstillingerne der hed 10 og 145 så lyder det ikke som om at det er den originale TPS den blev kørt ind med oppe ved stage3.

Jesper H, den får helt sikkert for meget sovs. Men det alene at den kan starte uden speederen i bund bare ved at fortælle vems styringen at speederen altså er sluppet, tyder vel på at den ikke får alt for meget at leve af. Den starter fint nu, uden at røre speederen.

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Kbh
Hvis du kan lave et Vemslog, så ville det være nemt at se hvad der sker.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 58 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste

Alle tider er UTC + 1 time