Volvo Turbo
Redaktør: Moderatorer
-
Pete
Volvo Turbo
Hej.. jeg har nogle problemer med en Volvo 245 turbo.
Det er en original B21 turbo motor.. hedder den B21ET eller FT ??
Hvad køre den normalt i ladetryk ?
der er kommet en intercooler fra en 700 serie på og en Standard dump ventil på.
Den yder nu 150hk med nogen tændings banken.. :-/ hvad går der lige galt her..? og hvad skal der gøres for at nå de der 170-180hk..?
Det er en original B21 turbo motor.. hedder den B21ET eller FT ??
Hvad køre den normalt i ladetryk ?
der er kommet en intercooler fra en 700 serie på og en Standard dump ventil på.
Den yder nu 150hk med nogen tændings banken.. :-/ hvad går der lige galt her..? og hvad skal der gøres for at nå de der 170-180hk..?
-
Kim Frederiksen
Re: Volvo Turbo
hmm der kan være to ting galt! tænding og/eller benzinmangel! din tænding skal justeres når du hæver ladetrykket (læs mere under motorlære!) og du skal være 110% sikker på at din maskine ikke mangler benzin! (den skal ryge en lille smule sort ved fuld gas) men der skal heller ikke stå en sort stang af røg ud af røven på den! så risikerer du at den skyller stemplerne rene for olie og så siger det KNAS!! 
men få en med et rullefelt og en 4-gas tester til at hjælpe dig! de kan justerer din kværn ind!
men få en med et rullefelt og en 4-gas tester til at hjælpe dig! de kan justerer din kværn ind!
-
pete
Re: Volvo Turbo
Tak Kim..
men ved du hvad den går normalt i ladetryk ? og hvordan det tænding skal stå??
men ved du hvad den går normalt i ladetryk ? og hvordan det tænding skal stå??
-
Kim Frederiksen
Re: Volvo Turbo
nope! kan desværre ikke hjælpe dig mere end hvad jeg har gjort nu! kender INTET til volvo! :-/
-
Pete
Re: Volvo Turbo
ok Kim.... :-/
Andre der ved noget om sådan en Volvo motor..? eller kender nogen der gør.... ?
Andre der ved noget om sådan en Volvo motor..? eller kender nogen der gør.... ?
-
ahksdflsi
-
Niels
Re: Volvo Turbo
Tændingen skal stå 15 grader før top ved 900 omdrejninger og uden vacuumslange på strømfordeleren.
Ladetryk er 0.55 bar uden intercooler.
Med intercooler er det lidt mere avanceret. Der følger en magnetventil med som snyder wastegaten og som skruer op for trykket ved mere end 4200 omdrejninger.
Ved 3000 omdrejninger opgiver volvo 0.6 bar og ved over 4200 omdrejninger ca. 0.7
bar. Der er folk der med held kan skrue op til 0.9 bar uden den tændingsbanker, men det afhænger jo som tidligere nævnt af tænding og brændstofmængde.
Hvis den ikke får benzin nok, kan det være et stoppet benzinfilter, det er set før.
Hvis de 150 hk er på baghjulene er det ok, du skal nok regne med et tab på måske 20-30 hk i drivlinien.
Ladetryk er 0.55 bar uden intercooler.
Med intercooler er det lidt mere avanceret. Der følger en magnetventil med som snyder wastegaten og som skruer op for trykket ved mere end 4200 omdrejninger.
Ved 3000 omdrejninger opgiver volvo 0.6 bar og ved over 4200 omdrejninger ca. 0.7
bar. Der er folk der med held kan skrue op til 0.9 bar uden den tændingsbanker, men det afhænger jo som tidligere nævnt af tænding og brændstofmængde.
Hvis den ikke får benzin nok, kan det være et stoppet benzinfilter, det er set før.
Hvis de 150 hk er på baghjulene er det ok, du skal nok regne med et tab på måske 20-30 hk i drivlinien.
-
Pete
Re: Volvo Turbo
Tak for svaret Niels...
Nu har jeg snakket med en del folk om den gamle Volvo
og der er da mange ting der kan være galt.. det er på motoren den har de 150hk så der mangler jo lidt...
den intercooler der sidder på nu er vist fra en 700 serie og der sidder ik nogen magnet ventil, kan det være det..?
Den skulle stå 15 grader i tænding..
Nu har jeg snakket med en del folk om den gamle Volvo
den intercooler der sidder på nu er vist fra en 700 serie og der sidder ik nogen magnet ventil, kan det være det..?
Den skulle stå 15 grader i tænding..
-
Niels
Re: Volvo Turbo
Det kan jo være mange ting på en gammel bil som din, hvis det er den originale motor, kan det jo være den har set til bedre tider. Bruger den eks. olie?
Hvad ladetryk kører du med?
Jeg tror ikke magnetventilen er noget at gå efter, jeg bruger den ikke selv og kører med det høje tryk hele tiden.
Der er ikke den store forskel på en 240 og en 700 intercooler. Det er kun tilslutningerne der er ændret en smule.
Generelt vil jeg på en gammel bil som din ennemgå motorrummet for gamle møre slanger, se om alt er spændt sammen som det skal være osv.
Hvor i landet bor du, hvis du er tæt på kan jeg da kigge på den, uden dog at det er nogen garanti for at jeg kan finde fejlen. Jeg bor selv ved Frederikssund.
Hvad ladetryk kører du med?
Jeg tror ikke magnetventilen er noget at gå efter, jeg bruger den ikke selv og kører med det høje tryk hele tiden.
Der er ikke den store forskel på en 240 og en 700 intercooler. Det er kun tilslutningerne der er ændret en smule.
Generelt vil jeg på en gammel bil som din ennemgå motorrummet for gamle møre slanger, se om alt er spændt sammen som det skal være osv.
Hvor i landet bor du, hvis du er tæt på kan jeg da kigge på den, uden dog at det er nogen garanti for at jeg kan finde fejlen. Jeg bor selv ved Frederikssund.
-
Mads B
- Nyt Medlem
- Indlæg: 30
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00