Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 30 nov 2024, 23:59

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: AFR Værdi.
Indlæg: 31 dec 2011, 14:05 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 03 dec 2008, 20:16
Indlæg: 23
jeg har installeret et afr ur på min pug 205 med dobbelt 40 mm weber.
det optimale afr er jo 14,7. men hvad burde det ligge på når jeg kører??
under accelleration ligger den ca. på 11,7 og i tomgang omkring de 14 ??

på forhånd tak


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 dec 2011, 15:32 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
Golf-3 skrev:
det optimale afr er jo 14,7.

Det er jo kun teoretisk rent forbrændingsmæssigt. I praksis lyder dine målte tal vist ikke helt ved siden af, muligvis lige til den fede side ved acceleration. Med mindre det da er en meget ondskabsfuld sugemotor og man ønsker at køle. Ved dellast, altså jævn hastighed og lignende, skal den egenligt bare køre så magert som den pågældende motor nu kan lide det. Det er bl.a her bilfabrikkerne i dag finder den gode brændstof økonomi. I de nyeste motorkonstruktioner styres forbrændingen så godt at de ved dellast uden brok køre 20:1 eller sådan noget. Med "styres" er vi har nede i at ingenørene har kontrol over hvordan den indsprøjtede benzin fordeles i forbrændingskammeret og de nøjes med at fyre op i et hjørne i stedet for at lave bål i hele rummet = der skal bruges mindre benzin. :D

Der står sikkert også noget klogt her:
http://powerpage.dk.web26.wannafindserv ... ingen.aspx


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 jan 2012, 14:55 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 19 apr 2008, 16:32
Indlæg: 42
din tomgang er ikke helt skæv. under fuldgas skal du ligge på ca 13 til 1 og ved mellem gas kan du gå efter 14-15 til 1. men sørg for at du ved hastigheder over 120km at du køre tættere på 14 end 15. ved jævn fart.

husk før du begynder at rode med dysser og justering at:

køre på det samme benzin altid (ikke skifte mellem 92 95 og 99, det kan sådan en gammel kaburator bil ikke finde ud af og det vil indvirke på dine målninger.)

at dit tændings system er helt frisk. nye tændrør og gerne kabler rotor og dæksel.

at dit luftfilter er frisk og at du husker at genmontere det efter vær justering før du prøve køre. da det også indvirker på dine afr tal.

hilsen Mads


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 jan 2012, 20:09 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 03 dec 2008, 20:16
Indlæg: 23
okay mange tak for svarrene .

jeg synes den har lidt problemer, når jeg hugger speederen i bund. afr ryger helt mager, som om den ikke for benzin i det øjeblik. er ikke i tvivl om accelerationspumpen virker . det forekommer både når jeg kører eller bare holder stille i tomgang. til tider føler man at motor er lig ved at gå ud. når det sker, sker der ikke, og et sekund efter begynder den så at tage omdrejninger igen. ??


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 jan 2012, 20:28 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Pas på ikke at tune efter en situation du ikke får i kørsel.

Trimme diciplinen "ubelastet hug speederen i bund fra tomgang" er noget forskellig fra feks en pludselig acceleration eller et gearskift.

Man kan "mærke" efter fra tomgang, men det er ikke direkte sammenligneligt.

Hvis den går magert for dig i accelerationssituationen, så mangler du acc. tilskud.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 jan 2012, 20:54 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 03 dec 2008, 20:16
Indlæg: 23
ja det er rigtig nok. problemer er det samme som du selv skriver ved pludselig acceleration. men er det ikke kun accelerationspumpen/ tilskud, der giver ekstrabenzin.
jeg har ladt mig fortælle, at det ofte sker at luften står stille i det øjeblik at den har fuldt åbent spjæld ved en hård accelerations. så der går et split sekund før luftstrømmen kommer fuldt op i hastighed.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 jan 2012, 21:42 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
Spekulere på om trådstarter har læst den her om Weber, der står bl.a også noget omkring det med justering af accelerationspumperne.

www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=25041


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jan 2012, 12:15 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 03 dec 2008, 20:16
Indlæg: 23
Westmus skrev:
Spekulere på om trådstarter har læst den her om Weber, der står bl.a også noget omkring det med justering af accelerationspumperne.

www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=25041




det har jeg faktisk ikke. mange tak for linket.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 24 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team