Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 07:13

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Jeg er nu ikke sikker på at smedede stempler er "yt" . De kan ikke undværes ved mere seriøs tuning med et ladetryp på feks. 1,5->2.5 bar som skal bruges hårdt.

Når det er så sagt, har jeg da kendskab til en Sierra Turbo med std. stempler og 0,8 bar som har hold over 100.000 km ind til dato, og den virker stadig fint.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Nej, ved det godt, det var måske lige hårt nok at sige "yt" :-|

Hejsa

Smedede stempler er ikke yt, men skal en motor presses til det yderste så er de et must. Problemet er hovedsageligt varmen så de klarer meget bedre end andre aluminimumstyper. De smedede stempel er også bearbejdet med bedre tolerancer og koster derfor også en krig eller 2.

Peugeot og Citroen har nogle meget korte stempler. Det er bla. derfor de så omdrejningsvillige og også får en klaprende lyd når de bliver slidt. Når man så tryklader på de stempler får de nemmere ved at "vælte" i cylinderen. Et smadret kan skyldes at dette er sket, men er det skader på stemplet kan det selvfølgeligt være tændingsbanken.

PS husk og se bankesensoren på turbosiden :-D Ser ellers lækkert ud med pugen, har selv leget med tanken om en kompressor på min 306GTI

mvh Lasse

Nyt Medlem

hej lasse.....

kan du så ikk fortælle mig om jeg for brug for andre stempler... jeg vil køre med 0,6 - 0,7 bar...! citroén zx 1.4i er bilen...!

med venlig hilsen allan

Udemærket Lasse, det lyder meget fornuftigt, men hvornår er en motor presset til det yderste??
Jeg har jo hevet 60% mere ud af min bil, er det så et must med smedede stempler, eller snakker vi 100-200% eller mere før det virkelig er et must??
For det er måske lidt dumt at finde ud af, bagefter jeg har sat nogle andre stempler i :-/

Hvis jeg regner med max at tune min 100%, kan jeg så "nøjes" med Mahle stempler, eller ville du så anbefale smedede stempler??
Jeg vil lige høre så mange som overhovedet muligt før jeg bestemmer mig ;-)

Jeg tror at en 306GTI ville blive for vild med kompressor, man kan vel sagtens hive 300HK i sådan en!! SINDSYGT!! siger jeg bare....

Mvh
Lars

Hej begge

Historen viser at PSA motorene sjældene kan li meget mere end omkring 0,5 bar her over skal man kraftigt overveje nogle stempler med noget længere skørter. Om du skal eller ej er der jo et spørgsmål om sikkerhed og det bestemmer du selv. Jeg ville selv prøve, men forsigtigt gå fra 0,4 til 0,5 osv og kører med trykket i et stykke tid, nu er nogle af PSA motorene nok også værre end andre.

Presser bilen til det yderste er vel en liter effekt på omkring 150-175hk, under så skal de fleste normale stempler nok holde (hvis de da ikke er helt ved siden af) Et par lidt længere stempler evt. fra en turbo motor/diesel eller ligende er også helt fint.

PS husk også at selv smedede stempler kan ødelægges på sekunder med forkert blanding eller forkert tænding, så det er stadig vigtigst for holdbarheden.

Ja, en GTi kunne blive gusten B-]

mvh Lasse

Vil nok tro at smidde stempler gir litt bedre toleranser nå det gjelder bensin mengde og tennings justering. der mindre feil i disse instillingene knekker ringsporene på støpte stempler vil et smidd et fungere bra i lang tid.
http://www.home.online.no/~arban/Pics/851FE3 piston.jpg

Ved o.5 bars ladetryk burde dine originale stempler sagtens kunne holde, selvfølgelig kan du tage livet af ethvert stempel hvis ikke du har tænding og blanding korrekt justeret. Smedede stempler har ganske vist en bedre tolerance og er måske også stærkere, men smelte punktet for alu er nu engang det samme, så om du brænder hul eller kun brænder et sår i stemplet, den dag du bliver ivrig og holder på ude på motorvejen i længere tid, kan nu være det samme, før eller siden siger det bang, hvis ikke blanding og tænding harmonerer med naturlovene for forbrænding!!

Er selv ved at lave et projekt med en bmw motor hvor jeg bruger ROSS Pistons, som er coatede med en belægning som gør at de kan holde til en meget højere temperatur..... de siger 1200 grader, men dette betyder ikke at bilen skal køre med den forbrændings temperatur.....

ps: lasse finder du nogle dyser til mig !!!

Hva' nu det, er der stadig liv i denne tråd :-)

Det hele endte med at jeg købte nogle Mahle stempler, som jeg har fik anbefalet både af Peugeot Sport (Jørgen Agergaard) og min lokale cylinder mand, som også tuner en del biler.
Nå, men jeg satte dem i, i forrige weekend og bilen skal nu køres ind 1000-1200km uden kompressor og uden at gi' fuld gas :-O
Så det blir' hårdt!!

Men hvis i er interesseret så er der nogle billeder af projektet på http://www.crazylife.dk
Det skal lige siges at der er mange billeder, faktisk alle dem jeg har taget, jeg har ikke lige fået taget mig sammen til at sortere lidt i dem og jeg har ikke fået skrevet noget tekst til dem heller + det er første gang nogensiden jeg har lavet en hjemmeside.....
Men hva' det er vel også kun billederne i er interesseret i :-D

Mvh
Lars

Nyt Medlem

Hvad endte du så med at give for de stempler?

Jeg har selv et større motorprojekt igang. Jeg har en komplet motor med 406 blok og resten 306 GTI stumper. Dertil en anden krumtap og andre stempler (Opel) så det ender på 2,2L. Men jeg vil gerne have en kompressor på senere, og så kunne det være rart med lidt stærkere stempler.

/DanielS

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time