Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 25 feb 2025, 23:04

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 14 dec 2011, 20:13 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 14:26
Indlæg: 310
Geografisk sted: Skævinge,nordsjælland
Jeg skal have nogle støddæmpere til min Mercedes 190 som jeg køre klubrally med(ja det kan den faktisk godt), der ser kun ud til at være 3 fabrikanter (som holder sig inden for reglementet) Sparx, Koni og Bilstein

Sparx er ude, da de ikke er justerbare
Koni og Bilstein koster ca. det samme, personligt kan jeg bedst lide Bilstein, men nogle siger at de bliver for varme og mister effekt, nu er bilen jo ikke lige frem en letvægter, så hvad skal jeg vælge

Jeg er jo ikke ude efter en stiv bane bil, men dog skal de holde _noget_
mere end standart dæmperne

Kom med nogle erfaringer ?

_________________
Mvh Kenneth

Alt under 800Nm burde være 2 takt


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 dec 2011, 20:16 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
hvad med sachs ?

ellers er jeg koni mand hele vejen. dog har jeg kun erfaring fra sierra.

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 dec 2011, 23:24 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 332
Geografisk sted: Slagelse
Koni skal af for at justeres. Hvad med HR, laver de ikke noget til den?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 dec 2011, 07:25 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
Bufas skrev:
Koni skal af for at justeres. Hvad med HR, laver de ikke noget til den?

Nu ved jeg ikke med mercedes, men til sierra er de top justerebare i for, og kun i bag skal de løsnes i bunden for at skydes sammen når de skal justeres

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 dec 2011, 08:12 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 17 jan 2006, 17:15
Indlæg: 57
De Koni jeg har arbejdet med, dog på bane bil, kunne justeres foran med en skrue i top(rebound) og en i bunden(Comp). De bageste var lidt mere tricky, der var rebound nem, hvorimod man lige skulle løsne den ene befæstning i bunden, og derefter dreje hele stempelstangen. Den havde McPherson for og multilinkbag. ved ikke hvad en 190 har at gøre det med.

Koni eller Bilstein.. Jeg syntes en Koni i en dæmper dyno er meget ukonstant, altså overfølsom for varme, upræcise ventiler, i hvert fald sammenlignet med en Öhlins. Der er dog også en form for prisforskel:(

Bilstein har jeg ikke den store erfaring med, kun på almindelige biler, og det er nok som at sammenligne pærer og bananer:)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 dec 2011, 13:08 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 14:26
Indlæg: 310
Geografisk sted: Skævinge,nordsjælland
Koni er åbenbart de mest brugte på 190 til rally - de foreste justeres udvendigt :
http://www.rc-imports.com/Parts&Services/parts&services.pic/koni_f&r_set.jpg

Når jeg læser erfaringer rundt omkring på nettet, ser det ud til at både Koni og Bilstein har varme problemer - men er det et realt problem når vi kun køre prøver af MAX 4 min. varighed (normalt 2,5-3,5 minut) så har de 10-15minutter at køle af i (som regel transport tid på vejen, men der bliver de jo ikke belastet)

Jeg er nød til at holde mig til "almindelige" støddæmpere, dvs uden externe beholdere, pga. relementet

_________________
Mvh Kenneth

Alt under 800Nm burde være 2 takt


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 dec 2011, 14:59 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 332
Geografisk sted: Slagelse
Dem jeg har til kadetten skal trykkes sammen og stempelstangen drejes for at de kan justeres. Men når det kan gøres uden at afmontere dem er det dejligt nemt og hurtigt.

På så korte prøver ville jeg ikke være bekymret for varme.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 dec 2011, 18:47 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
Gaz og avo har du tjekket dem.

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 dec 2011, 19:36 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 14:26
Indlæg: 310
Geografisk sted: Skævinge,nordsjælland
møffe skrev:
Gaz og avo har du tjekket dem.


Ja Avo er stort set kun til (endnu) ældre biler og Gaz har slet ikke noget til Mercedes

_________________
Mvh Kenneth

Alt under 800Nm burde være 2 takt


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 dec 2011, 19:51 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
zky skrev:
møffe skrev:
Gaz og avo har du tjekket dem.


Ja Avo er stort set kun til (endnu) ældre biler og Gaz har slet ikke noget til Mercedes
du er jo gammel capri dreng, du bore da bare de gamle og efterfylder med en tyk motor olie.

Hvad bruger de tunge drenge på 2,5 evoerne.

Bruger de kun ohlin eller leda måske de dyre bilstein.

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 24 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team