singh rapport
Redaktør: Moderatorer
-
Isseur
- Nyt Medlem
- Indlæg: 22
- Tilmeldt: 04 feb 2011, 08:35
- Geografisk sted: Nordjylland, Tårs.
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Der er måske en hint i at EGT falder med Singh sporene. Kunne indikere en mere komplet forbrænding/hurtigere flammespredning.
Men vil vi nu have det på en turbomotor, særligt hvis den er presset lidt?
Men vil vi nu have det på en turbomotor, særligt hvis den er presset lidt?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
JPP
- Admin

- Indlæg: 2499
- Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Jeg har ikke læst den lange spændende tråd/documentation skal jeg lige sige..
men ... min første tanke da jeg så det første gang (MortenVJ introduktion for nogle år siden) var at de spidser må da få et meget åbent overfladeareal som kan give hotspots for nogle faretruende "glødelamper" (detonation antendt herfra og senere preignition) speciel under trykladning. Om det er en reel større trussel tyder det jo så ikke nødvendigvis på med den lavere EGT hvis man kigger på den målte gns temperatur. Spørgsmålet er om det er repræsentativt for detonations faren. Svaret er sikkert i dokumentationstråden...
men ... min første tanke da jeg så det første gang (MortenVJ introduktion for nogle år siden) var at de spidser må da få et meget åbent overfladeareal som kan give hotspots for nogle faretruende "glødelamper" (detonation antendt herfra og senere preignition) speciel under trykladning. Om det er en reel større trussel tyder det jo så ikke nødvendigvis på med den lavere EGT hvis man kigger på den målte gns temperatur. Spørgsmålet er om det er repræsentativt for detonations faren. Svaret er sikkert i dokumentationstråden...
-
Isseur
- Nyt Medlem
- Indlæg: 22
- Tilmeldt: 04 feb 2011, 08:35
- Geografisk sted: Nordjylland, Tårs.
Ja det giver mening i forhold til lavere EGT og øget/tidligere moment på samme blanding.. Men hænger det sammen med folks beretninger om blødere og betydelig lavere tomgang samt mindsket tendens til tændingsbanken under fuldlast og lave omdrejninger. For mig står ikke alle aspekter lysende klart
Lige en hypotese..
Set i forhold til trykladning kunne jeg forestille mig øget tendens til tændingsbanken grundet luftoverskudet og den hurtige forbrænding!! Vel at mærke på samme tændings avancering. Men pga den hurtigere forbrænding kunne jeg ønske mig større, og måske endda senere brændstofmængde (set i forhold til standardend), med øget effekt (og EGT) som resultat!!
Ret mig gerne hvis jeg er på vej på skovtur, alene
Lige en hypotese..
Set i forhold til trykladning kunne jeg forestille mig øget tendens til tændingsbanken grundet luftoverskudet og den hurtige forbrænding!! Vel at mærke på samme tændings avancering. Men pga den hurtigere forbrænding kunne jeg ønske mig større, og måske endda senere brændstofmængde (set i forhold til standardend), med øget effekt (og EGT) som resultat!!
Ret mig gerne hvis jeg er på vej på skovtur, alene
Saab 93 Aero 2,8TV6 306 krikker- 598 Nm.
-
Isseur
- Nyt Medlem
- Indlæg: 22
- Tilmeldt: 04 feb 2011, 08:35
- Geografisk sted: Nordjylland, Tårs.
Hvor vidt kilden er pålidelig skal jeg lade være usagt.. Men linket til en tråd med en gut med erfaring på området !!
http://speedtalk.com/forum/viewtopic.php?t=4069
http://speedtalk.com/forum/viewtopic.php?t=4069
Saab 93 Aero 2,8TV6 306 krikker- 598 Nm.
- JesperKonge
- Medlem
- Indlæg: 147
- Tilmeldt: 10 apr 2006, 20:17
- Geografisk sted: Ry
HenrikGM skrev:Der er måske en hint i at EGT falder med Singh sporene. Kunne indikere en mere komplet forbrænding/hurtigere flammespredning.
Men vil vi nu have det på en turbomotor, særligt hvis den er presset lidt?
Vi er vel enige om at vi gerne vil have forbrændingen der hvor den gør gavn, altså mens plejstangen har noget magt på krumtappen. Det er vel ikke nogen fordel, at det groft sagt stadig brænder på ud af udstødningen
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Jeg kører stadig med kanalerne her ca. 5 år senere.
På samme motor.
Og jeg har ikke brændt huller i stemplerne pgaf selvantendelse.
Eller tændingspanken grundet hotspots.
Men nu er min motor ikke specielt hårdt presset !
Førstehånds intrykket var en blødere motorgang, bedre moment i sugemotorfasen, og en lidt bedre økonomi.
Og den lille biting at jeg kunne hæve trykket med 0,2 bar på oktan 95.
Uden jeg behøvede at sænke tændingen sindsygt, eller lider af en høj egt.
En anden lille ting er en renere olie, den bliver ikke sort så hurtig.
Det vi ønsker er vel i bund og grund den hurtigst mulige kontrollerede, mest komplette forbrænding!
Ideelt set skulle man tænde i top eller lidt efter.
Ifølge mit hovede.
Faldet på egt tyder på at der er mere brændstof der bliver udnytter til at presse stemplet ned. En lille vinder i min bog.
Jeg tror kanalerne virker på 2 måder.
Under kompressions fasen virker de nærmes som en brændslande der sender en meget tynd stråle ind i forbrændings kammeret, og ventilerer den yderste del af stemplet.
Under forbrændings fasen virker de omvendt.
Og Her spuler trykket fra forbrændingen, den rest benzin der ligger ude i kanten ind til forbrændingen.
På min motor har det ikke haft nogle bivirkninger.
Kun gode virkninger.
Så den næste top bliver også med disse mystiske kanaler.
Der ikke burde have nogen posetiv virkning.
MVH
Morten
På samme motor.
Og jeg har ikke brændt huller i stemplerne pgaf selvantendelse.
Eller tændingspanken grundet hotspots.
Men nu er min motor ikke specielt hårdt presset !
Førstehånds intrykket var en blødere motorgang, bedre moment i sugemotorfasen, og en lidt bedre økonomi.
Og den lille biting at jeg kunne hæve trykket med 0,2 bar på oktan 95.
Uden jeg behøvede at sænke tændingen sindsygt, eller lider af en høj egt.
En anden lille ting er en renere olie, den bliver ikke sort så hurtig.
Det vi ønsker er vel i bund og grund den hurtigst mulige kontrollerede, mest komplette forbrænding!
Ideelt set skulle man tænde i top eller lidt efter.
Ifølge mit hovede.
Faldet på egt tyder på at der er mere brændstof der bliver udnytter til at presse stemplet ned. En lille vinder i min bog.
Jeg tror kanalerne virker på 2 måder.
Under kompressions fasen virker de nærmes som en brændslande der sender en meget tynd stråle ind i forbrændings kammeret, og ventilerer den yderste del af stemplet.
Under forbrændings fasen virker de omvendt.
Og Her spuler trykket fra forbrændingen, den rest benzin der ligger ude i kanten ind til forbrændingen.
På min motor har det ikke haft nogle bivirkninger.
Kun gode virkninger.
Så den næste top bliver også med disse mystiske kanaler.
Der ikke burde have nogen posetiv virkning.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
TB206HDI
- Senior Medlem
- Indlæg: 483
- Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54
-
Runesm
- Mester Medlem
- Indlæg: 1664
- Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06
Jesper H skrev:Hvorfor er det olie forbliver mere ren af det?
Fordi forbrændingen bliver mere komplet. Færre forbrændingsrester som sod og lignende er tilbage, som kan finde vej ned i olien
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
