Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 12 dec 2024, 00:05

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 30 okt 2011, 23:16 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 apr 2006, 22:19
Indlæg: 231
Hej folkens. Et af mine snarlige projekter at at lave en udstødning til min Derby mk1. Det er næsten samme udstødning som en Polo 2 bortset fra den er lidt længere (ca 30cm før bagerste pot)

Det er en 1300 motor med 40mm webere, og jeg vil gerne have noget modtryk. Hvilke potter skal jeg i så fald bruge ? Har haft kigget lidt på ray´s / simons exhaust systems som sælger nogle potter i løs vægt.

Jeg har bananmanifold til den der går ud i en 2".

Det er næsten lige rør hele vejen så jeg er ikke så bange for at gå i krig med det, men hvordan plejer i at gøre, lægger i den gamle udstødning op ? Har set nogen der lagde den på en træplade og så borede skruer i for at markere buk osv, så den nye udstødning skulle passe og lægge op til skruerne ??

Ellers andre fif og gode idéer er meget velkommen da det er min første hjemmebyggede udstødning :reading:

_________________
Mvh
Ruben


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 okt 2011, 00:51 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 332
Geografisk sted: Slagelse
Jeg skal snart have modificeret og tilpasset min udstødning. Der er det planen at jeg svejser beslag på bilen med bolthuller og beslag på udstødningen og så bliver den monteret med gummiophæng ala disse.

Billede

Beslagene på karossen er ene og alene fordi jeg ikke vil hae nogle huller i bunden, dem der er skal i størst muligt omfang lukkes. Så det giver ikke mening at lave nye.

Jeg vil så starte med at tilpasse forrøret og derefter bagpotten, og så tilpasse resten efter det. Jeg kender en der havde hængt udstødningen op i de ophæng. Det var med dobbelt afgang, som jeg stort set altid er lidt skæv. Hans sad snore lige. Trykkede du på den med foden rykkede den sig stort set ikke. Derfor er det også muligt at sætte den meget tæt på vognbunden uden at den slår imod. Jeg planlægger på at lave 3-4 ophæng så jeg ialt skal bruge 6-8 af gummiophængene.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 okt 2011, 07:05 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
Hvorfor i alverden vil du have modtryk i udstødningen??


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 okt 2011, 09:19 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 apr 2006, 22:19
Indlæg: 231
TB206HDI skrev:
Hvorfor i alverden vil du have modtryk i udstødningen??


Det er en sugemotor, og der skal være lidt modstand for at få så meget hastighed på udstødningsgasserne som muligt. Men ved ikke om jeg skal gå lidt ned i rør dia ?

I bund og grund kan jeg enten vælge lidt mindre rør (1 3/4") og så ren gennemstrømningspotter, eller også 2" eller 2,25" og så nogle potter med lidt modstand i ?

Tror det vil være bedst måske med en 1 3/4" med ren gennemstrømningspotter ?

_________________
Mvh
Ruben


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 okt 2011, 10:16 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 14:26
Indlæg: 482
Geografisk sted: Nordvestjylland
r_uldal skrev:

Ellers andre fif og gode idéer er meget velkommen da det er min første hjemmebyggede udstødning :reading:


Start med at montere bagpotten så den sidder præcist som du vil have den til, og lav udstødningen bagfra og frem, det syntes jeg er nemmest..

Husk noget flexrør oppe foran..

Nye ophæng til udstødning overalt..

Friske motor og gear ophæng er også rart..

Udstødningen skal kunne give sig lidt, og skal ikke sidde stramt, men selvfølgelig heller ikke løs :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 okt 2011, 11:54 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 apr 2006, 22:19
Indlæg: 231
Ole.. skrev:
r_uldal skrev:

Ellers andre fif og gode idéer er meget velkommen da det er min første hjemmebyggede udstødning :reading:


Start med at montere bagpotten så den sidder præcist som du vil have den til, og lav udstødningen bagfra og frem, det syntes jeg er nemmest..

Husk noget flexrør oppe foran..

Nye ophæng til udstødning overalt..

Friske motor og gear ophæng er også rart..

Udstødningen skal kunne give sig lidt, og skal ikke sidde stramt, men selvfølgelig heller ikke løs :)


Flexrør havde jeg tænkt mig at bruge, og jeg havde også tænkt mig at bruge de originale ophæng fordi den del på en Polo er ret genialt. En fast montering af forrøret på bagsiden af motoren, herefter flexrør, første ophæng ved gearskiftekonsol, og et større doppelt ophæng bagerst. Der skal "bare" svejses kroge på potterne.

Motor og gear har i forbindelse med motorskift fået friske ophæng.

Jeg er dog lidt i tvivl om hvad for noget potte(r) der ville være bedst at bruge ?

Da bilen er gammel (1978) er kravene til støj jo enormt slaskede, så den må larme som en i helvede faktisk...

_________________
Mvh
Ruben


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 okt 2011, 12:38 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
r_uldal skrev:
Det er en sugemotor, og der skal være lidt modstand for at få så meget hastighed på udstødningsgasserne som muligt. Men ved ikke om jeg skal gå lidt ned i rør dia ?


Nej der skal ikke være "modtryk" der skal være det rette flow i den så du hjælper motoren med at fylde cylindrene igen ved indsugningen.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 okt 2011, 13:45 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 apr 2006, 22:19
Indlæg: 231
TB206HDI skrev:
r_uldal skrev:
Det er en sugemotor, og der skal være lidt modstand for at få så meget hastighed på udstødningsgasserne som muligt. Men ved ikke om jeg skal gå lidt ned i rør dia ?


Nej der skal ikke være "modtryk" der skal være det rette flow i den så du hjælper motoren med at fylde cylindrene igen ved indsugningen.


Den slags fungerer ikke på en 4 takter, det er kun 2 takter den slags fungerer ved. Det du refererer til er Kadency effekten hvor udstødningsgassen suger igennem motoren (ligesom at suge benzin op af en tank med en haveslange).

Det som det drejer sig om på en sugemotor når man laver udstødning er at få så stor fart på udstødningsgasserne som muligt. Og for at man kan få det skal det ikke bare være et kæmpe plørehul på 4" uden lydpotter. Det er bedre at have flow i en korrekt diameter og så en smule modtryk, end det er at have et skod flow og ingen modtryk. Det gælder om at få fart og hastighed på udstødningen ved at skabe et absolut minimum af hvirvler og luftstrømme som kun går en vej ..

Det er derfor jeg skriver at jeg gerne vil have en lille smule modtryk.

_________________
Mvh
Ruben


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 okt 2011, 16:50 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49
Indlæg: 1248
Ole.. skrev:
r_uldal skrev:

Ellers andre fif og gode idéer er meget velkommen da det er min første hjemmebyggede udstødning :reading:


Start med at montere bagpotten så den sidder præcist som du vil have den til, og lav udstødningen bagfra og frem, det syntes jeg er nemmest..

Husk noget flexrør oppe foran..

Nye ophæng til udstødning overalt..

Friske motor og gear ophæng er også rart..

Udstødningen skal kunne give sig lidt, og skal ikke sidde stramt, men selvfølgelig heller ikke løs :)


Ja der foretrækker jeg nu at bygge fra motor og bagud, men det er jo helt op til den enkelte :wink:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 okt 2011, 18:38 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 apr 2006, 22:19
Indlæg: 231
Jeg havde nu tænkt mig at lave stykket helt fra forrør til bagpotte i et stykke da det med kun ganske få og meget små buk næsten er helt lige rør så det er som sagt ikke det store kringelværk der skal til.

Er der nogen der bruger "tricket" med en sandpose når i bukker udstødningsrør ?

_________________
Mvh
Ruben


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team