bmw e30 2.9 M20 idéer og gode råd
Redaktør: Moderatorer
-
Smyssen
- Junior Medlem
- Indlæg: 70
- Tilmeldt: 18 okt 2011, 00:27
bmw e30 2.9 M20 idéer og gode råd
hey gutter. har bygget min første motor(yaay!) og vil grne høre jeres meninger og idéer !
der er tale om:
2.7 ETA blok med askebægerstempler
E36 M3 US krumtap (+5mm slaglængde = 86mm)
m20b20 topstykke
325 indsugningsmanifold
325 dyser
E36 M3 Gearkasse
kører dog stadig med LMM og std knast, men derudover har jeg ikek flere ideer til hvad jeg kunne optimere den med ?
der er tale om:
2.7 ETA blok med askebægerstempler
E36 M3 US krumtap (+5mm slaglængde = 86mm)
m20b20 topstykke
325 indsugningsmanifold
325 dyser
E36 M3 Gearkasse
kører dog stadig med LMM og std knast, men derudover har jeg ikek flere ideer til hvad jeg kunne optimere den med ?
-
JDJ
- Medlem
- Indlæg: 234
- Tilmeldt: 10 mar 2006, 10:26
- Geografisk sted: Brædstrup
- Kontakt:
Hvad er årsagen til at du har valgt et 20' er topstykke? Det har jo små ventiler og der er jo heller ikke meget "hul igennem" i forhold til en 325i top.
Hvis du ikke har planer om en skrappere knast, kan det ikke betale sig at gøre ret meget mere ved toppen ud og over at fjerne hvad der måtte være af grater og støbe fejl i kanalerne.
Hvis du har plan om en skrap knast, med højt løft vil der kunne hentes noget i at arbejde med ind og udstødnings kanalerne og ventilsæderne. Hvad og hvordan det skal laves vil jeg ikke kloge mig i, det er der nogen der har meget mere forstand på end mig.
Hvad med udstødning sådan en gammel bmw har altid været glad for noget med "hul igennem" 2x2" eller et rør i 3" vil ikke være at kimse af
Ellers vil du kunne hente en del ved at få noget andet styrring på så du kan få lavet noget 3" rør fra gasspjæld ud til luftfilteret. Det billige alternativ er at finde en lmm fra en m30 3,5 flytte elektronikken fra din egen over i den, det passer lige i og der er noget større hul i.
Mvh Jacob
Hvis du ikke har planer om en skrappere knast, kan det ikke betale sig at gøre ret meget mere ved toppen ud og over at fjerne hvad der måtte være af grater og støbe fejl i kanalerne.
Hvis du har plan om en skrap knast, med højt løft vil der kunne hentes noget i at arbejde med ind og udstødnings kanalerne og ventilsæderne. Hvad og hvordan det skal laves vil jeg ikke kloge mig i, det er der nogen der har meget mere forstand på end mig.
Hvad med udstødning sådan en gammel bmw har altid været glad for noget med "hul igennem" 2x2" eller et rør i 3" vil ikke være at kimse af
Ellers vil du kunne hente en del ved at få noget andet styrring på så du kan få lavet noget 3" rør fra gasspjæld ud til luftfilteret. Det billige alternativ er at finde en lmm fra en m30 3,5 flytte elektronikken fra din egen over i den, det passer lige i og der er noget større hul i.
Mvh Jacob
-
JDJ
- Medlem
- Indlæg: 234
- Tilmeldt: 10 mar 2006, 10:26
- Geografisk sted: Brædstrup
- Kontakt:
Vil nu vove at påstå at den smule komp. forholdet bliver lavere bliver opvejet af det bedre flow. Ellers kan der jo tages lidt af blokken for at få det til at passe igen.
Jeg fandt dog bare et sæt af de rigtige stempler i stedet
efter blok og top er blevet rettet af endte det hele på omkring 11,2:1. Med std knast og MS styring trækker den som en lastbil fra bunden af
De er nok dog desværre tæt ved umuligt at finde mere, så løsningen med at høvle lidt af og få det hele til at passe igen med et justerbart knasthjul er nok mere realistisk.
Jeg fandt dog bare et sæt af de rigtige stempler i stedet
De er nok dog desværre tæt ved umuligt at finde mere, så løsningen med at høvle lidt af og få det hele til at passe igen med et justerbart knasthjul er nok mere realistisk.
-
møffe
- Mester Medlem
- Indlæg: 2507
- Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
- Geografisk sted: i midten af midtjylland
Nu behøver man ikke at frygte at lave lidt topstykke arbejde selv, brug lidt fornuft og noget tid på at kikke på nettet, så kan du nemt selv.
Men jeg er også lidt i vildrede over hvordan du kan komme i tanke om at bruge en 2,0 top til en 2,9 motor.
Men jeg er også lidt i vildrede over hvordan du kan komme i tanke om at bruge en 2,0 top til en 2,9 motor.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
- JesperKonge
- Medlem
- Indlæg: 147
- Tilmeldt: 10 apr 2006, 20:17
- Geografisk sted: Ry
-
JDJ
- Medlem
- Indlæg: 234
- Tilmeldt: 10 mar 2006, 10:26
- Geografisk sted: Brædstrup
- Kontakt:
- r_uldal
- Medlem
- Indlæg: 231
- Tilmeldt: 01 apr 2006, 23:19
Det lyder da til en fin motor, men fodring og topstykke er vejen til de rigtig gode hk.
Jeg vil foreslå dig at ofre lidt mønt på sådan en her:
http://www.ebay.de/itm/BMW-E36-M3-3-2L- ... 1881wt_942
De er til at betale sig fra. På med en MS eller andet måske, samt noget knastaksel. Det med knast kommer du ikke udenom.
Indtil videre er din motor (selvom den er fin) jo bare en stroket motor. Dvs du har sikkert fået en masse moment, men ikke så mange hk, og du har ikke flyttet ydelsen, eller dit powerband ud over NM som måske endda hvis du er uheldig ligger dumt i forhold til hk kurven ?
Anyways, fedt projekt, 2,9 liter det er sgu iorden
Held og lykke med det 
Jeg vil foreslå dig at ofre lidt mønt på sådan en her:
http://www.ebay.de/itm/BMW-E36-M3-3-2L- ... 1881wt_942
De er til at betale sig fra. På med en MS eller andet måske, samt noget knastaksel. Det med knast kommer du ikke udenom.
Indtil videre er din motor (selvom den er fin) jo bare en stroket motor. Dvs du har sikkert fået en masse moment, men ikke så mange hk, og du har ikke flyttet ydelsen, eller dit powerband ud over NM som måske endda hvis du er uheldig ligger dumt i forhold til hk kurven ?
Anyways, fedt projekt, 2,9 liter det er sgu iorden
Mvh
Ruben
Ruben
-
Gummispoiler
- Medlem
- Indlæg: 204
- Tilmeldt: 16 okt 2003, 16:37
- Geografisk sted: Roskilde
- Kontakt:
som jeg har forstået det, så kommer et topstykke med godt flow mere til sin ret, jo skarbere knasten er og jo mere luft der skal "hurtigt" igennem.
Det virker da også til at være nemmere at flytte kompressionen fra en 325 top, til det af en 320 top, end det er at flowe en 320 top til samme grad som en 325 top ?!?
Men nu er jeg dog ikke BMW mand.
Det virker da også til at være nemmere at flytte kompressionen fra en 325 top, til det af en 320 top, end det er at flowe en 320 top til samme grad som en 325 top ?!?
Men nu er jeg dog ikke BMW mand.
MVH Niels P.
FP-DE 1,8 16v
"I need your boots, your hat and your Unicycle!"
FP-DE 1,8 16v
"I need your boots, your hat and your Unicycle!"