Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 11:43

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
hejsa!....

jeg har gang i lidt tuning af en polo g40. Jeg har læst en det her på siden(Rigtig fed side), men jeg ved ikke helt om jeg skal sættet blow off ventil på min g40???
Ladetrykket er hævet til ca 1,1-1,2 bar. MEN... nu er det jo sådan at der er lavet et tilbageløb til kompressoren på sådan en g40. Det åbner når man køre alt under fuld gas. kunne man med fordel instalere en blow off ventil for at aflaste kompressoren? eller det lige gyldigt? ville den overhovet kunne vike???

Ydremere ville jeg høre om man på lambdasonden godt kan have tilsluttet to målere? Det jeg mener er om man godt kan have tilsluttet den sammen sonde, til både motorstyringen, og til et aflæsningsdisplay inde i bilen???

På forhånd mange tak
hilsen Martin

PS. er der noget der har leget med vandinsprøjtning på en g40 ville jeg også meget gerne høre det...

:-)

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Junior Medlem

Hej martin....

der sidder jo en mekanisk blowoff ventil allerede monteret i det lille støbte alu hus oven på gas-splældet på poloen, det er den slange der løber gennem ventildækslet. så der er tænkt på alt fra VW's side. ventilen er åben ved tomgang og lav gas, og det skal den jo være siden G-laderen er en positiv fortrængnings kompressor, dvs den giver en fast mængde luft pr. omdrejning. så hvis du fjerner den så eksploderer enten din intercooler, en slange eller værre g-laderen.
når du så maser pedalen godt ned i gulvtæppet lukkes den lille ventil og vupti fuldt ladetryk til indsuget.

Med hensyn til vandindsprøjtning bliver du nok nød til at montere et rigtigt aquamist system eller lignende. det system der skrives om her, med at blæse vandet ind inden en turbo tror jeg kun du får problemer med, du vil sikkert bare fylde intercooleren halvt op med vand og hade det første frost dag..

mvh Jakob

Medlem

Geografisk sted: ålborg
Du må ikke slutte flere ting til din orignale lambda sonde, for så "stæler" det andet elektronik noget af signalet til din styrebox og du vil få problemer.
Hvis du vil have en blandings udlæsning i kabinen så skal du montere en extra lambda sonde i dit udstødnings manifold eller i forrøret. Det virker =0)

ok.... mange tak... lige det svar jeg søgte...
Men kan man så godt pille den af? jeg har hørt at den ikke har nogen effekt når man køre med mere end 2500omd??? er det rigtigt? :-|

altså det er blow off ventilen jeg mener..

Junior Medlem

NEJ, nej og atter nej! du kan ikke pille den af, den står åbent ved halv gas og der under. og lukkes mekanisk når du træder speederen i bund.

Hvis du pillede den af og lukkede for hullet ville dil g-lader selvdestruere ved tomgang, hvis du ikke var heldig at plastik enderne på intercooleren eksploderede først og dermed inden g-laderen, fordi trykket jo ikke ville have nogen steder at gå hen med speederen sluppet..

Eller hvis du pillede den af og lod hullet væer åbent ville du have NUL ladetryk!!

så lad du bare den sidde hvor VW's ingenører nu en gang har sat den..

husk en G-Lader er en positiv-fortrængningspumpe, ganske som en roots kompressor. tricket med at fjerne bypassventilen fungerer kun med en centrifugal kompressor. om det så er den der sidder på en turbo. eller om den er trukket af en rem til krumtappen

jeg er helt med på at man ikke kan køre uden blow off ventil, jeg har skrevet forkert!! sorry!!! jeg mener lambdasonden!!! sorry!! selfølgelig kan man ikke blende tilbage løbet til g-laderen. Det jeg vil høre om er, at når man nu skal være sikker på om dytten får nok benz, kan man så godt pille lambdasonden af motorstyringen, og sætte den til en måler i bilen?? kan motoren godt køre uden???? men mange tak for svaret :)

Junior Medlem

hmmm, bosch digifant er ikke det mest avancerede sprøjt i verden, den kører uden splæld positions sensor TPS, og har kun to kontakter ved spjældet, en til tomgang og en til fuldgas, alt der imellem er mellemgas og styres af luftmængdemåleren og koregeres lamdasonden.. jeg er ikke sikker på at det vil gøre mere gavn end skade at pille lamdasonden fra. Men når du sætter den nye lader på, og chippen der paser til. så skal du jo en tur på en rullefelt og have stillet CO ved fuldgas, der vil du jo få svaret om du får nok benzin.. og hvis udskriften siger du for benzin nok, så bare luk klappen og glem alt om det, bare fyld benzin på og nyd bilen.

Du kan ikke bare uden videre pille lambdasonden af. Hvis du gør det, vil din bil højst sandsynligt have meget svært ved at køre normalt. Motorstyringen vil gå i fejlmode og skifte over til et alternativt nødprogram. Dette nødprogram er ikke beregnet til ydelse, kun til at sikre fortsat kørsel (med dertil hørende nedsat ydelse).

Så lad du hellere den orignale lambdasonde sidde hvor den sidder, og sæt en ekstra i på forrøret, som du så tilslutter til dit "tingeltangel" inde i bilen.

- Michael

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time