Effektmåling på den rigtige måde.

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
audi_claus
Senior Medlem
Indlæg: 349
Tilmeldt: 19 feb 2007, 10:13
Geografisk sted: Ebeltoft
Kontakt:

#221 Indlæg af audi_claus »

Jeg fik på et tidspunkt kørt en båd-motor med kompressor ind på et vandbremset felt. 8.2l Chevy med blower monteret af kim Reymond USA Autodele.
Mener han hed Benny og det var Hovedvejens Auto på Fyn. Han gjorde ellers mest i BMW racerbiler.
Køletanken var en silo-stor vandbeholder i baghaven.
Selve overførslen hertil var svjh en ikke ret stor pumpe.
Det var vel omkring 1997-98

Var det ikke smartere i dag at koble en belastnings-elmotor til el-nettet og så få penge retur på strømregningen, som man gør ved solceller og vindmøller ? - Der skal nok søges lidt om det, da det jo er over 6kW.
1140 Hk er hjemme (2 biler 3 styreboxe) :-)
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#222 Indlæg af lqs »

vandbremsen bor mig bekendt stadig på nordfyn.
din elmotor/generator ide ting må du gerne forklare lidt mere om hvordan du vil måle med.
MVH søren
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#223 Indlæg af HenrikGM »

audi_claus skrev:Var det ikke smartere i dag at koble en belastnings-elmotor til el-nettet og så få penge retur på strømregningen, som man gør ved solceller og vindmøller ? - Der skal nok søges lidt om det, da det jo er over 6kW.


Der bliver nogle ting omkring forsyningsnettet i nærområdet...!
Særligt når jeg begynder at føde +2MW ind på en 3x400volt streng.
Strømmen bliver pænt meget højere end hvad tavlerne kan håndtere. :gnaek:

Dertil kommer at netkravene for den tilladelse betyder ret avanceret styring, slag på tasken vil en styring løbe i +4 millioner hvis man skal anvende mølleteknologi, så den vej er fed, ja, men ikke ret et udførlig. Det ville dog nok blive et af europas mest avancerede felter rent belastningsmæssigt, meeen det er ikke lige det jeg søger.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
audi_claus
Senior Medlem
Indlæg: 349
Tilmeldt: 19 feb 2007, 10:13
Geografisk sted: Ebeltoft
Kontakt:

#224 Indlæg af audi_claus »

Jeg ved godt, det er store sager, så rækkefølgen må være, at man sætter en vindmølle op (med tilskud) og så bygger sit rullefelt.

Men det understreger jo også, hvor meget en vognbund ion batterier er i stand til at afgive selv om det pt er max 400kW man møder i prototyper (Audis E-tron m 520Hk f.eks)
Hmm en ladestation ---
1140 Hk er hjemme (2 biler 3 styreboxe) :-)
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer
Brugeravatar
johan o r
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 02 nov 2005, 22:24
Geografisk sted: Vejle

#225 Indlæg af johan o r »

hYe skrev:De har/havde en vandbremse på Flådestation Korsør.. 10år siden jeg så den, men den kunne vidst bremse 5-6000hk.. Brugt til kampvognsmotorer, bådturbiner og andet godt..

Kender ikke specs, tog det lige ud af hukommelsen.. Men hvis nogen kender nogen, så skal den dybe tallerken ikke opfindes igen..


Hvis man skal bruge noget info fra Flådestation Korsør, så skal man have fat i -Flinke Per-
Han er hvad navnet antyder en flinker mand, der kender alle :) kan sidder i komminikations afdelingen. Hvis der ikke er held med det, så giv mig en PM.
Underviser på AarhusTech (AutoTeknolog)
Arbejder for AquilaRacingCars
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#226 Indlæg af lqs »

går med seriøse planer om at bygge et rullefelt sammen med et par kammerater.
det bliver med en enkelt rulle. ca 750mm i diameter. med ca 35mm gods.
vil tror enertivægten bliver mellem dobbelt og tredobbelt af de fleste alm enertirullefelt, dvs knap 2000kg.
min plan er også at lade akselen være lang i den ene ende. formålet er at prøve at måle navydelsen. der vil så også blive mulighed for at danne sig et billede af hvor meget spær der er tilstede....
planerne er ikke længere fremme end at delene er ved at blive skaffet...
MVH søren
Brugeravatar
Captain Slow
Mester Medlem
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 01 maj 2009, 21:27
Geografisk sted: Horsens

#227 Indlæg af Captain Slow »

lyder spændende :-)
I love everything thats fast enough to do something stupid with
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#228 Indlæg af møffe »

lqs skrev:går med seriøse planer om at bygge et rullefelt sammen med et par kammerater.
det bliver med en enkelt rulle. ca 750mm i diameter. med ca 35mm gods.
vil tror enertivægten bliver mellem dobbelt og tredobbelt af de fleste alm enertirullefelt, dvs knap 2000kg.
min plan er også at lade akselen være lang i den ene ende. formålet er at prøve at måle navydelsen. der vil så også blive mulighed for at danne sig et billede af hvor meget spær der er tilstede....
planerne er ikke længere fremme end at delene er ved at blive skaffet...
MVH søren


det er faktisk lidt sjovt at se biler på så tungt et felt, KK autoteknik har en af NaaKéns gamle 4x4 felt, den består af 2, 1tons ruller der er forbundet. selv biler med høj effekt kommer til at arbejde for at komme op igennem omdr.

(det er jo så et 4x4 felt)
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#229 Indlæg af HenrikGM »

lqs skrev:går med seriøse planer om at bygge et rullefelt sammen med et par kammerater.
det bliver med en enkelt rulle. ca 750mm i diameter. med ca 35mm gods.
vil tror enertivægten bliver mellem dobbelt og tredobbelt af de fleste alm enertirullefelt, dvs knap 2000kg.
min plan er også at lade akselen være lang i den ene ende. formålet er at prøve at måle navydelsen. der vil så også blive mulighed for at danne sig et billede af hvor meget spær der er tilstede....
planerne er ikke længere fremme end at delene er ved at blive skaffet...
MVH søren


Monster felt.

Kunne være sjovt at regne inertimomentet ud bare for røret. For mange biler bliver det nærmest steady state dynobænk agtige rulninger-
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#230 Indlæg af lqs »

møffe skrev:
lqs skrev:går med seriøse planer om at bygge et rullefelt sammen med et par kammerater.
det bliver med en enkelt rulle. ca 750mm i diameter. med ca 35mm gods.
vil tror enertivægten bliver mellem dobbelt og tredobbelt af de fleste alm enertirullefelt, dvs knap 2000kg.
min plan er også at lade akselen være lang i den ene ende. formålet er at prøve at måle navydelsen. der vil så også blive mulighed for at danne sig et billede af hvor meget spær der er tilstede....
planerne er ikke længere fremme end at delene er ved at blive skaffet...
MVH søren


det er faktisk lidt sjovt at se biler på så tungt et felt, KK autoteknik har en af NaaKéns gamle 4x4 felt, den består af 2, 1tons ruller der er forbundet. selv biler med høj effekt kommer til at arbejde for at komme op igennem omdr.

(det er jo så et 4x4 felt)
derfor kan det vel stadig bruges til 2 hjulstrukne biler?
Besvar