Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 11:09

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 17 nov 2002, 10:15 
Jeg skal til at montere turbo på en 1600 og manden har en Garret TB0356 A/R 48.
Hvis man sætter ladetrykket til 1 bar burde det så ikke kunne lade sig gøre?
Man skal jo overdimentionere lidt til fremtids tuning :-D

Jeg har regnet lidt på det og jeg tror det kan lade sig gøre, nogen andre som har prøvet at sætte så stor turbo på en 1600? Så vil jeg meget gerne høre lidt om hvordan det er gået...


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
Indlæg: 17 nov 2002, 11:29 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 69
iflg ray hall,s søgning skal du op over 22, psi (1,52)bar før der er idé i at bruge en t-3 frem for en t-25. men ved 22 psi giver en 1600 med en turbo, intercooler ov ved 6000 rpm 227.4 heste

det var den lader jeg kunne finde der passede best på dit set-up laderen er garett t-3. kompressor trim: 45, turbine HSG A/R: 0.49

her er linket:http://www.turbofast.com.au/TFmatch.html


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 nov 2002, 11:36 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 69
så for at svare på spørgsmålet.. ja så er den for stor.. meeeen mon ikke du ville skrue op på 1,5 bar inden længe alligevel.. bare husk at ved den slags effekt så skal alt spille 100% ellers laver der pludseligt meget dyre lyde.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 nov 2002, 12:25 
Det er en udemærket tubo at skrue på, du får også et godt flow i udstødningen da den ikke vil sidde som en prop. En for stor turbo er langt at foretrække end en der passer ;-) Lasse


Top
  
 
Indlæg: 17 nov 2002, 19:13 
Hmm...

Hvis turboen er for stor, kommer der så ikke bare lidt længere turbo tøven? Den burde vel kunne køre med den alligevel ik???


Top
  
 
Indlæg: 17 nov 2002, 19:34 
Hej..jo det burde ikke give andet ned lidt mere tøven!
Eksempelvis: Golf 1.8 med KKK K27. Tøven jo, men kører godt! Den TB0356 er fra SAAB ik? Med 1.2 bar på en 1.6sv Opel med karburator har vi lavet 183 hk og 267 nm. Hvad er det for en bil?
Mvh. Flemming


Top
  
 
Indlæg: 17 nov 2002, 22:21 
jeg ville ikke mene den er for stor... der sidder jo en t3 standard på en RS turbo.. og det er jo en 1600:-D


Top
  
 
Indlæg: 18 nov 2002, 07:25 
Jo... :-) det er fra en SAAB 9000 turbo...


Top
  
 
Indlæg: 20 nov 2002, 18:54 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 69
som skrevet vil turboen lave hvad den er tilpasset til, dvs højest virkningsgrad. ved ca. 1,5 bars ladetryk. så til en 1,6 ved "kun" en bar så vil jeg sige at turboen er for stor. dvs, trykfaldet over turboen bliver meget lille og større i udstødningen. derved spilder du den brugbare energi som trykforskellen representerer i resten af udstødningen istedet for at udnytte den i turboen. og at sige at der jo "bare" kommer mere tøven, er det samme som at sige at bilen "bare" får mindre brugbart moment og "kun" tager gassen dårligere.

Husk nu at der ikke er maks Hk og Moment der tæller men arealet under momentkurven du mærker i sædet. det eneste tidspunkt max Hk er interessant var hvis du havde et gear som en knallert 45 hvor motoren trækker ved max moment hele tiden og gearet skifter glidede.

Så enten er det at skrue op for ladetrykket til det airflow der passer til møllen (dvs. 1,5 bar på din 1600cc motor) og udnyt at din turbo kan trække det, ellers vil bilen være hurtigere med en t-25, der giver mere tryk og dermed mere moment lavere i registret.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 103 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team