Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 00:03

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 02 sep 2011, 11:13 
Offline

Tilmeldt: 31 aug 2011, 20:37
Indlæg: 5
Goddag, med chance for at have malplaceret tråden undskylder jeg på forhånd - selvom jeg håber jeg ramte rigtigt i første forsøg.

Er helt ny på boardet her, og blev egentligt ledt herind efter jeg googlede lidt rundt omkring Autoteknolog uddannelsen, og der var en tråd herinde hvor der blev snakket om hvem der var startet på skole med videre.
Derudover blev det også nævnt at folk der søgte ind uden nogen praktisk erfaring overhovedet ville få det svært.

Problemet eller "udfordringen" ligger i at jeg har tænkt mig at søge ind næste år, men jeg har aldrig rodet med biler, har været "boglig" og taget gymnasial uddannelse istedet, så har kun sparsom teoretisk viden, og praktisk er det eneste jeg har formået at rense tændrør og andre småting på min gamle yamaha knallert.

Da ingen i familien har gamle biler der går i stykker, eller for den sags skyld er i stand til at lave noget med biler så kunne jeg godt bruge lidt indput til hvor jeg starter.

undskyld for den lange smøre, håber i klarer det :)

Mvh


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 sep 2011, 09:09 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 14:26
Indlæg: 482
Geografisk sted: Nordvestjylland
Har du bil ? Hvis ja, så køb en Haynes bog over den, og udfør de service og eftersyn der er beskrevet step for step.. Det er en fin måde og komme i gang på.. Der er en lille bog der hedder Mekanikerens følgesvend, den er rar at have.. Køb værktøj hen af vejen, som du for brug for det. Biltema har det meste.. Brug nettet, der er masser af info/folk der vil, og kan hjælpe.. Husk, man kravler før man kan gå, og man kommer til at falde på røven mange gange inden.. :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 sep 2011, 10:41 
Offline

Tilmeldt: 31 aug 2011, 20:37
Indlæg: 5
Tak for svaret Ole.
Nej, jeg har ikke bil, da jeg stadig bor hjemme og forældrene har to af slagsen så har behovet ikke rigtigt været der, selvom lysten til at købe en spand i den grad er tilstede.

Har en stor garage hvor der er mulighed for at rode dag ud og dag ind, jeg er bare bange for at bide over noget der er for svært, og ja en ting er at falde på røven, noget andet ville være man hver dag står op med dundrende hovedpine fordi man brugte sidste aften på at :damn: fordi man ikke kan få noget til at virke..

Kunne det give mening at søge job som hjælpe-fyr i et værksted?

Mvh


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 sep 2011, 17:37 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Find en gammel simpel bil. Så er der grænser for hvor galt det kan gå.

Find en ny bling-bling så får du kam til dit hår, aka hovedpinen du snakker om.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 sep 2011, 17:46 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
Find en masse bøger med helt basic forklaringer på hvordan teknikken, motor, bremser, undervogn osv, virker. Køb en gammel knallert/scooter ryk den fra hinanden i tusind stumper, nus lidt om den og skru skidtet sammen igen. Afhængigt af succesen kan du jo så vurdere om det nu er tid til at rykke op af sværheds skalaen. Næste trin kunne jo så være at indkøbe en bil (i fornuftigt stand) til skrotprisen. Der kan skrues/pilles en hel del på sådan en med en begrænset mængde værktøj. Det rent praktiske kan kun læres ved at få beskidte hænder. Det er også her du finder ud af om du har flair for det praktiske. Nogen ødelægger nærmest alt de røre ved, mens andre kan trylle det mest utrolige ved hjælp af næsten ingenting. Det er tit et spørgsmål om at kunne bruge hovedet kreativt i stedet for bare at knokle løs og så have noget gefüll i hænderne. :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 sep 2011, 20:06 
Offline

Tilmeldt: 31 aug 2011, 20:37
Indlæg: 5
Mange tak for alle de gode svar, jeg er allerede ejeren af en yamaha 4gears, men for at være helt ærlig har de to hjulede aldrig sagt mig noget, selvom jeg købte den i håb om at jeg kunne blive fanget, så er det sjoveste næsten bare at gasse op engang imellem og pudse den, ihvertfald når alternativet er at køre i forældrenes biler :)

Jeg har et eller andet med de gamle mini'er som også skulle være ret nemme at rode med, er reservedelene på dem dyre herhjemme?

Hvordan er det med at købe fx en bil i tyskland eller sverige og så hive den med hjem men uden at skulle bruge den på vejene, så slipper man vel for at betale de værste afgifter til at starte med?

Lige pt er det lidt uoverskueligt økonomisk at købe en bil, eller nærmere tilhørende forsikring.

Mvh


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 sep 2011, 22:11 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1659
Grunker skrev:
Mange tak for alle de gode svar, jeg er allerede ejeren af en yamaha 4gears, men for at være helt ærlig har de to hjulede aldrig sagt mig noget, selvom jeg købte den i håb om at jeg kunne blive fanget, så er det sjoveste næsten bare at gasse op engang imellem og pudse den, ihvertfald når alternativet er at køre i forældrenes biler :)

Jeg har et eller andet med de gamle mini'er som også skulle være ret nemme at rode med, er reservedelene på dem dyre herhjemme?

Hvordan er det med at købe fx en bil i tyskland eller sverige og så hive den med hjem men uden at skulle bruge den på vejene, så slipper man vel for at betale de værste afgifter til at starte med?

Lige pt er det lidt uoverskueligt økonomisk at købe en bil, eller nærmere tilhørende forsikring.

Mvh


Ingen afgifter overhovedet hvis ikke du har i sinde at få den ud på de danske veje.

Altså, hvis ikke du føler for at sætte dig ned og skrue i din Yamaha, hvis ikke du nærer nysgerrigheden for det basale som får ting til at virke... For det meste er det nysgerrigheden der driver værket jo - hvad jeg egentlig prøver at sige, det lyder ikke helt som det rigtige valg for dig?

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 sep 2011, 22:31 
Offline

Tilmeldt: 31 aug 2011, 20:37
Indlæg: 5
til ovenstående, kan godt se at det fremstod som om jeg slet ingen interesse i den havde, hvilket måske er lidt misvisende, den virker som den skal, og har ikke i sinde at prøve på at reparere noget der allerede virker, det kommer der sjældent noget godt ud af. Dertil står den helt lovlig og skal gerne forblive sådan, dermed er der heller ikke noget ydelses perspektiv udover vedligeholdelse.

Ja, nysgerrighed driver det meste, men er bare bange for at få brændt nallerne gevaldigt så og sige.

Må jo bare springe ud i det kan jeg høre, kan være jeg finder ud af det ikke er mig alligevel, men så er jeg blevet det klogere.

Mvh


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 sep 2011, 11:36 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Grunker;

Hvad er budgettet du vil hygge dig for om året, uden at føle dig "brændt af"?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 sep 2011, 14:12 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
byg et motorstativ.

køb en motor der ikke koster alverden i pakninger etc.

køb haynes til motoren.

køb en billig programerbar styring du kan få online hjælp med (på det du snakker om er det FMJ de køre, det er det ihvertfalder i viborg da det er flemming selv der kommer og underviser)

og så er det bare at trælle ledninger. og starte den op på et helt hjemme lavet map.

når alt er startet op og virker så skiller du motoren i atomer. kikker og rengøre. nye pakninger og samler alt. og så prøver at starte den igen.

virker det så er det en succes. så kan du altid gå vidre med turbo etc.

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team