Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 11:07

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Hej PowerPage.

Jeg kunne godt tænke mig at høre om der er nogen der kender noget til en Citroen Xandia CT Activa Turbo? Jeg syntes at en Xandia er en dejlig velkørende bil men den er lige sløv nok. Kan denne model som er født med turbo holde til at blive tunet til 200-250 Hk? Jeg har hørt at deres gearkasser er lidt svage da det er den fra Peugeot. Spar venligst jeres Citroen er lort og andre sådanne kommentare. Kom helst med seriøse svar.

Håber der er nogen som kender til den.

Mvh Troels

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Hej Troels
Jeg formoder at det er den samme motor som sidder i PUG 406 turbo. Den kan med succes chiptunes til 200 hk. Jeg vil anbefale RH motorsport i det Nordjydske. De har meget erfaring med at chiptune PSA motore, de er billige og meget ambitiøse. Inden du betaler vil de have at du tager en testtur i bilen for at se om resultatet er tilfredsstillende
Mvh Johnny and

http://www.rh-motorsport.dk/

Hej

Min fætter havde en PUG 406 turbo, som var chippet til ca.200 hk.
Den gik ellers godt, men jeg synes bare, at det var som om at den "hakkede" op igennem omdrejningerne. Jeg tænkte bare på, om det ikke var fordi det er en lavtryksturbo, og defor at turboen er for lille.

Mvh. JH

Jeg syntes ikke citroen er noget lort men jeg syntes at den virker lidt fransk i det.... :-)

Titel: ATT: Erik G.
Selvfølgelig virker den Fransk, i tilfælde af at du ikke ved det kan jeg oplyse dig om at bilen produceres i Frankrig. :-))

Thomas

P.S. Hvad er meningen med dit indlæg Erik G.?????????

Okay... Det lyder jo meget godt.

Men er det rigtigt at gearkassen er meget svag på den motor? Er det også den samme som på Peugeot'en?

I nævner også PSA motor, hvad vil det sige?

Mht. chiptuning og "hakken"....

Hvis nu konen har hældt oktan 92 på den stakkels bil så vil resultatet blive derefter.

En tidl. kollega udtalte til konen (der har benzinbil og altid tanker det billigste sprøjt!)
"Hvorfor hælder du ikke diesel på den i stedet?
Kan man det?
Nej, det kan den nemlig HELLER ikke køre på!
"

Hvis det er et problem for dig at skaffe oktan 98 til hverdag, så spørg chiptunings-manden om oktan 95 er godt nok.. Måske de har et lidt mindre hidsigt program der tillader dårligere benzin.

Så vidt jeg ved.... Hvis turboen er for lille vil der ske én af 2 ting:
1) Den leverer for lidt tryk
2) Den leverer det højere tryk, men ved en langt højere temperatur end normalt.

Højere temperatur på indsugningsluften har en stor og ikke ønsket effekt nemlig færre kræfter og større fare for tændingsbanken. Dette løses kun til dels løses med en større intercooler.

Hvis den "hakker" KAN det være fordi motorstyringen opfanger tændingsbanken - eks. p.g.a. høj temperatur på indsugnignsluften eller for dårlig benzin. Eller begge dele, forstås.

Hej Troels
PSA er den koncern der laver både Peugeot og Citroén - så deraf PSA motor
Det er ikke en typebetegnelse...
mvh Johnny and

Okay....

Nu spørger jeg liiiiiige en gang til....!

Er det rigtigt at gearkassen er svag på denne motor på Citroen'en?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time