Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 03:51

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 22 jul 2011, 18:53 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 aug 2008, 08:06
Indlæg: 170
Geografisk sted: Nordjylland
Kom lige forbi ingeniøren: http://ing.dk/artikel/120615-hvor-langt ... otto-motor

Hvor mange af jer havde lige hørt om diesotto motoren? dvs. kombination af diesel og otto motor-princip, drevet kun af benzin og med variabel kompression .. Jeg synes det lyder noget teoretisk, men merceders må åbenbart have lavet nogle prototyper som virker.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 jul 2011, 20:08 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
det er spændende læsning... eller skræmmende!
gad vide hvad de mennesker der skiver for og på siden ellers gør sig kloge på?
MVH søren


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 jul 2011, 21:26 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
bjarne9800 skrev:
.... variabel kompression ...

Har Saab da vist tidligere arbejdet meget med og med et vis held, kan huske noget med en brændstof økonomisk prototype motor på 1,6L med 225hk! :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 jul 2011, 21:34 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
held? de arbejdede med prototypen i tæt ved ti år! uden at få den seriemoden.... mener den lavede om på komp. ved at vippe topstykket.
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 jul 2011, 21:42 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
lqs skrev:
held? de arbejdede med prototypen i tæt ved ti år! uden at få den seriemoden.... mener den lavede om på komp. ved at vippe topstykket.
MVH søren


mener det var en del af blokken i forhold til krumtappen..

men kan jo huske forkert.

mazda kommer nu med en 14:1 komp benz motor.

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 jul 2011, 21:55 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
lqs skrev:
held? de arbejdede med prototypen i tæt ved ti år! uden at få den seriemoden.... mener den lavede om på komp. ved at vippe topstykket.

Tja, den vippede topstykke incl cylinderdelen af blokken. Mit gæt er at en af grundene til at det aldrig er blevet færdigt udviklet er at GM sagde det gider vi ikke bruge penge på. De har jo vundet priser for selve designet og har også haft kørende biler. Fra man får en så radikal en ide til man har en produktionsmoden motor er 10år vist ikke så lang tid endda, for en lille fattig fabrik som Saab. Se i dag køber selv de store bilmærker jo bare motorer af hinanden, simpelthen fordi komplet udvikling af en sådan er sindsygt dyt. Der skal sælges en frygteligt masse eksemplarer bagefter før det begynder at give overskud.

Der står lidt om Saab SVC her: www.autozine.org/technical_school/engin ... gine_4.htm ...2.8 bars ladetryk i en standard motor! :rock:



edit: Jep Wiki giver mig ret. Da GM overtog Saab var SVC motoren et af de projekter der blev lagt død: "The SVC project was shelved by General Motors, when it took over Saab Automobile, due to cost." :wink:


Senest rettet af Westmus 22 jul 2011, 22:03, rettet i alt 2 gange.

Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 jul 2011, 22:00 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
CAI Controlled Auto Ignition...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 jul 2011, 22:02 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
radikal ide? det er vel sådan man har målt mon. i rigtigt mange år... altså ved at ændre komp. på en kørende motor.
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 jul 2011, 22:16 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Sjov tanke:

Ændre kompression på kørende motor....

Er det reelt ikke det der sker konstant på en gasspjældsudstyret motor, eller en motor med turbo, eller variabel knasttiming?

Så er vi fremme ved at statisk kompressionsforhold ikke rigtigt betyder noget, men at det dynamiske lidt bedre afspejler hvad der sker i virkeligheden.

Tanken om at kunne regulere hele pivtøjet, altså geometrisk bestemt kompression, dynamisk kompression, knasttiming og luftdensitet er da spændende, men nok i virkeligheden ikke enkelt nok til serieproduktion.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 jul 2011, 22:30 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
lqs skrev:
radikal ide?

Det der mener du da ikke seriøst????? Har ikke fantasi til at tro det er andet end et af dine sædvanlige forsøg på at lave laaaang ligegyldig diskution på ord og det får du ikke held af. :wink:

Mazda's høj-kompressons motor er jo i øvrigt også forklaret på den side jeg linkede til. :)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team