Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 jun 2025, 13:36

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:

Geografisk sted: DK
PRS_Tremonti skrev:
Det er godt nok noget helt andet emne jeg kommer med i dette indlæg, men hvorfor ikke få fuld programmerbar motorstyring ?

Kunne også godt tænke mig en programmerbar styring på bilen, men vil nok tage en del tid at få tilpasset ledningsnet, sensorer osv. og få den startet op.

Er ikke faldet over en plug&play programmerbar styring endnu, ihvertfald ikke uden den koster så jorden ryster.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Medlem

Jeg ville anbefale dig at prøve at kontakte turbomotor.dk for en pris for komplet Megaquirt motorstyring. Uden at sige noget forkert så tror jeg du ville blive forbavset over hvilket tilbud han muligvis kan lave til dig til menneske penge.

Jeg er selv på en stram lærlingeløn og det han tog for at hekse ledningsnet og den nye motorstyring sprang slet ikke mit budget :mrgreen: og tilmed en rigtig sjov person.

Ellers har jeg hørt rigtige gode ting omkring Henrik der ejer boost-it.dk.

Titel:
Senior Medlem

Du vil købe en chippet motorstyring, og så rette den ind ved at skrue på benzintryk mv. ?

Jeg forstår det ikke... Du køber en fin bil i guld, og så vil du tilpasse døren med en mukkert?

Titel:

PRS_Tremonti skrev:
Jeg ville anbefale dig at prøve at kontakte turbomotor.dk for en pris for komplet Megaquirt motorstyring. Uden at sige noget forkert så tror jeg du ville blive forbavset over hvilket tilbud han muligvis kan lave til dig til menneske penge.

Jeg er selv på en stram lærlingeløn og det han tog for at hekse ledningsnet og den nye motorstyring sprang slet ikke mit budget :mrgreen: og tilmed en rigtig sjov person.

Ellers har jeg hørt rigtige gode ting omkring Henrik der ejer boost-it.dk.

Kunne godt være man skulle prøve at kontakte turbomotor, eller boost-it og høre hvad de kan tilbyde. Kan jo være man bliver overrasket :)

TB206HDI skrev:
Du vil købe en chippet motorstyring, og så rette den ind ved at skrue på benzintryk mv. ?

Jeg forstår det ikke... Du køber en fin bil i guld, og så vil du tilpasse døren med en mukkert?

Nu er sådan en 8-bit standard VR6 motorstyring ikke verdens mest avancerede motorstyring med mange features der skal tilpasses, og der kan ikke være den helt store forskel i maps.

Derfor har det ikke noget at gøre med at tilpasse døren med en muggert.
Om du tilpasser en fuldt programmerbar motorstyrings map til det ønskede ladetryk og benzintryk, bliver vel det samme om du tilpasser benzintryk og ladetryk til motorstyringen?
Uanset hvad er der jo parametre der skal tilpasses.

Og hvis man er opmærksom og ved hvad der skal holdes øje med, er jeg sikker på det kan lade sig gøre.

Titel:
Mester Medlem

Jimmiboy skrev:
TB206HDI skrev:

Nu er sådan en 8-bit standard VR6 motorstyring ikke verdens mest avancerede motorstyring med mange features der skal tilpasses, og der kan ikke være den helt store forskel i maps.

Derfor har det ikke noget at gøre med at tilpasse døren med en muggert.
Om du tilpasser en fuldt programmerbar motorstyrings map til det ønskede ladetryk og benzintryk, bliver vel det samme om du tilpasser benzintryk og ladetryk til motorstyringen?
Uanset hvad er der jo parametre der skal tilpasses.

Og hvis man er opmærksom og ved hvad der skal holdes øje med, er jeg sikker på det kan lade sig gøre.

Hans eksempel er faktisk ret godt, at rette benzintryk er lidt en lappeløsning. Meget muligt det ikke er en avanceret motorstyring, men om der står 20 grader fortænding eller 22 grader fortænding i tændingsmappen kan gøre netop forskellen på din motor, på om den overlever eller dør, det samme når det gælder benzinmappet.

Titel:
Senior Medlem

Hvorfor skruer du så ikke bare på dysetrykket på std motorstyring?

Ja den er 8bit, men den er mere avanceret end du tror...

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gun City
Som jeg ser det, er der, groft sagt, 3 gode løsninger:

1. Få lavet en MS-boks som passer på det originale ledningsnet (se. evt. punkt 3), og monter og indkør den selv.
Fordele: billig, utrolig mange justeringsmuligheder for brugeren, en læringsproces som giver en masse god erfaring.
Ulemper: Kræver gåpåmod 0g masser af tid før det hele spiller, kræver adgang til værktøj (afr, evt. rullefelt m.v.)
2. Få chippet den originale boks - fra bunden hos KTECH, eller som færdiglavet fra HGP.
Fordele: billig (HGP), mange timer lagt i softwaren (HGP og derfor også KTECH), ingen justeringer/tid påkrævet, kan tilpasses en specifik opsætning under indkøring (KTECH)
Ulemper: Dyrere (KTECH), kan ikke efterfølgende justeres af brugeren, er lavet til en specifik opsætning (HGP).
3. Få monteret og indkørt en boks fra FMJ.
Fordele: Plug´n play (kører med det originale ledningsnet og sensorer, dog skal der monteres map-sensor), du skal ikke røre en finger selv, masser af justeringsmuligheder for brugeren.
Ulemper: Dyrest, indkøringen kan kræve yderligere tilpasning.

Som flere andre også har nævnt, så mener jeg, at løsningen med en boks fra en anden bil er en lappe-løsning, som alligevel vil give anledning til en del tilpasning, og det vil måske aldrig komme til, at spille helt. Gør dig selv en tjeneste, og gør "det rigtige" første gang :wink:

Titel:
Senior Medlem

Du glemmer option 4.

Brug original boks og chip den ind selv..

TunerPro har flere gode xdf definitioner til netop VR6'eren, og så hut jeg visker er der ingen checksumm i motorstyringen på den. Hvis der er, er det en yderst simpel checksum at beregne selv.

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gun City
TB206HDI skrev:
Du glemmer option 4.

Brug original boks og chip den ind selv..

TunerPro har flere gode xdf definitioner til netop VR6'eren, og så hut jeg visker er der ingen checksumm i motorstyringen på den. Hvis der er, er det en yderst simpel checksum at beregne selv.

Det ser spændende ud:
http://the-corrado.net/showthread.php?4 ... emap-a-VR6

Titel:

VRT skrev:

Det ser godt nok rigtig spændende ud, kunne faktisk være meget sjovt at give sig i kast med.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time