Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 04:56

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel: EGT-sensor
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hårup v/Silkeborg
Hey alle

Hvor køber man de billigste EGT-sensorer der virker? De skal bruges til data-logger/display til en top-fuel cykel, så de skal holde til lidt tæsk :wink:

Regner med at bygge loggeren af en arduino / seeduino med native SD-kort. Er der noget der kan matche en selvbygger-projekt så det ikke kan betale sig at lave selv?

"driver" til EGT-sensor ca 250 kr stk (4 stk)
Arduino ca 200 kr (1 stk)
Display ca 250 kr (1 stk)

Total ca 1500 kr + div kasse, stik osv... Kan det svare sig at bygge selv?

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Jeg ved ikke om det er den bedste til prisen, men holdbarheden er helt ok
3år i min udstødnings manifold.
http://shop.vems.hu/catalog/sensor-type-p-53.html

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Deres "driver" er også billigere end jeg kan købe ic'en til... måske slet ikke et dårligt bud...

Titel:
Senior Medlem

Det kan ikke rigtig betale sig at lave det selv med f.eks. Arduino. Den tid du bruger på at kode det hele sammen er jo ikke gratis.

..Så hvis det findes på hylderne, så er det klart lettest og oftest også billigst.

Husk også at Arduino er til prototyping og ikke færdige produkter, dertil er den ikke just optimal.

..siger embedded SW udvikleren ;)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

TB206HDI skrev:
Det kan ikke rigtig betale sig at lave det selv med f.eks. Arduino. Den tid du bruger på at kode det hele sammen er jo ikke gratis.

..Så hvis det findes på hylderne, så er det klart lettest og oftest også billigst.

Husk også at Arduino er til prototyping og ikke færdige produkter, dertil er den ikke just optimal.

..siger embedded SW udvikleren ;)

Nu er det jo til mig selv og for at få en billig løsning. De timer vi ligger i den cykel er i forvejen interesse-timer, så om jeg skal lave lidt udvikling eller skrue er et fedt.

Er der noget på hylderne ? til samlet under 5k inkl sensorerne?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

En innovative løsning koster 8500 UDEN display...

En Arduino løsning koster 4k MED display...

Det giver godt 4k at kode for, ellers købe andet grej til cyklen.
Hvor mener du at det kommer til udtryk i brug, at det er en udviklings-platform? Hastighed?

Titel:
Senior Medlem

Pis'os nu blev jeg nysgerrig...

Jeg har bestilt en MAX6675ISA sample fra Maxim, jeg har et par arduinoer liggende i skufferne rundt omkring.

Der findes Arduino library til MAX6675 (http://code.google.com/p/max6675-arduino-library/) så den er super let at kode op imod hvis ikke man vil ud i SPI kommandoer.

Arduino Uno 199,- (www.let-elektronik)
20x4 LCD 100 kroner (ebay.co.uk)
EGT sensor, kan købes billigt hos en ophugger. (glem de billige på ebay!). Jeg bruger en sensor fra en Peugeot 607 2.2 HDI

Så er der lidt modstande, ledning osv. og så ellers lidt kode. Med ovenstående library ser det ud til at det kan implementeres på maksimalt 1 time.

Skal du bruge et mindre display, så kan jeg anbefale at bruge et I2C display, så skal du kun bruge 4 ledninger incl. VCC og ground.

Jeg har allerede en Arduino kørende i min bil, til at logge (og vise) ur, dato, udetemperatur, dysetryk, turbotryk, logging via USB til laptop eller til SD kort hvis man ønsker det. Dertil har jeg lige købt en Innovate LC-1 så jeg kan logge AFR - og nu ser det ud til at jeg meget billigt kan udvide med EGT.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Så er den en logger på bordet :up:

Jeg købte en Arduino Uno, et 20x4 LCD (serialLcd) og et uMMC board.

Det hele er kommet op at køre over et par timer, hvilket jeg synes er meget fint. Især taget i betragtning at jeg ikke har kodet andet end .ASP førhen. Heldigvis minder argumentationen meget om hinanden.

uMMC'en har i en ny beta firmware, fået en logger-funktion, hvor den selv laver en ny fil og skriver al seriel da i den. Dette gør det meget nemt at lave en .cvs-fil, så man kan få grafer ud af resultat :twisted:

Mere om projektet lidt senere

Titel:
Moderator

hvor tit logger du? og hvor tit kan den?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Senior Medlem

JesperKonge skrev:
Så er den en logger på bordet :up:

Jeg købte en Arduino Uno, et 20x4 LCD (serialLcd) og et uMMC board.

Det hele er kommet op at køre over et par timer, hvilket jeg synes er meget fint. Især taget i betragtning at jeg ikke har kodet andet end .ASP førhen. Heldigvis minder argumentationen meget om hinanden.

uMMC'en har i en ny beta firmware, fået en logger-funktion, hvor den selv laver en ny fil og skriver al seriel da i den. Dette gør det meget nemt at lave en .cvs-fil, så man kan få grafer ud af resultat :twisted:

Mere om projektet lidt senere

Hvor meget /hvad logger du?

Har du et link til det uMMC board? Jeg bruger selv et SD kort via SPI til at logge, men det er lidt noget knas mht. FAT strukturen.

Uno'en løber dælme hurtigt tør for plads..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time