Dokumentar omkring F1 tilbage i 80'erne med turbo motor.

Her snakkes om alt

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Witz
Junior Medlem
Indlæg: 81
Tilmeldt: 14 nov 2007, 12:45
Geografisk sted: Silkeborg Danmark

Dokumentar omkring F1 tilbage i 80'erne med turbo motor.

#1 Indlæg af Witz »

Nogen har måske set den... men hul i det, man kan godt se det engang til.

http://vimeo.com/18209644
http://vimeo.com/18339580
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#2 Indlæg af Runesm »

Det kan du ikke være bekendt, jeg skulle ha' sovet for 2x50 min siden :(
GODE film
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#3 Indlæg af JPP »

Runesm skrev:Det kan du ikke være bekendt, jeg skulle ha' sovet for 2x50 min siden :(
GODE film
x2 :popcorn:
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

a

#4 Indlæg af tonnilerche »

sidder på arbejdet og lurer...

Skal HELT sikkert se dem i morgen :lol:
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#5 Indlæg af HenrikGM »

fede film fra en svunden tid.

Eller er den tid nu også så svunden?

Krumtapper med for store vibrationer
H-profil kinaplejlstænger(!)
Ledningsføringer oven i tændrørskabler, og EMC problemer

Filmen bruger lige så meget tid på at regne ud at signalkabler i en høstak er et problem, som den bruger tid på mekanikken. Skræmmende nutids like...

Til gengæld, så viser filmen at der ingen raketvidenskab, eller voldsomt dyre maskiner er nødvendige. Det maskineri de drenge render og bruger for at fremtrylle en F1 motor kan findes på DBA for 10-15k i god stand idag. Et hint til de CNC afhængige.

Fed film, men den mangler lidt noget ordentligt lyd fra en flying lap...
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#6 Indlæg af møffe »

nu er det vel ikke den 4cyl motor de roder med til at starte med du mener man finder på dba..

for det gør man tvivlsomt. om ikke andet så koster en BDA maskine en 100k at renovere. nærmeste motor er vel toyotas twincam maskine.

men sjovt at kikke tilbage på hvor nyt ting som deres comodore 64 pcér blev brugt til.

få husker vel kommndoer som LOAD og RUN.. :tooth: :tooth:

så det er vel ikke så mærkeligt de bruger så meget udstyr og folk for at finde ting som føler fejl og ledninger uden skærm.

det er aldrig nemt at være den første. :reading:
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#7 Indlæg af HenrikGM »

møffe skrev:nu er det vel ikke den 4cyl motor de roder med til at starte med du mener man finder på dba..

for det gør man tvivlsomt. om ikke andet så koster en BDA maskine en 100k at renovere. nærmeste motor er vel toyotas twincam maskine.

men sjovt at kikke tilbage på hvor nyt ting som deres comodore 64 pcér blev brugt til.

få husker vel kommndoer som LOAD og RUN.. :tooth: :tooth:

så det er vel ikke så mærkeligt de bruger så meget udstyr og folk for at finde ting som føler fejl og ledninger uden skærm.

det er aldrig nemt at være den første. :reading:
Kommentaren omkring DBA går alene på de maskiner de bruger til at lave delene(fræsere, drejebænke, etc).

BDA motoren er rigtigt nok ikke hverdagsfund.

Det er aldrigt nemt at være de første, og sådan er det med alting. Jeg kunne bare ikke lade være med at smile over ironien i at det i dag er den gemene garagefusker der står med de samme problemer med ledninger med mærkelige signaler i.

Mange år senere, der er problemet stadigt det samme, og det skyldes stadigt at folk ikke ved det, og folk klør sig stadigt i hovedet over problemet.(og det er ikke altid sådan bare lige at løse)

Men hvis der er nogen der går og savler over at komme til at bygge en turbomotor fra F1æraen, så kan man skaffe maskinparken for småpenge idag.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#8 Indlæg af møffe »

ingen tvivl om at div maskinauktioner har maskinerne. problemet er bare at de gamle maskiner tager en del strøm. en del mere end de 16A jeg har til rådighed i mit lille værksted.

og skal grejet købes,flyttes rettes op etc evt fejlfindes pga gamle industrimaskiner ofte er dem der er kørt af de mindre kyndige så kan det blive en dyr fornøjelse. oven i indkøb af platter etc. det er ting der render op.

man får jo nok den største fordel hvis man allerede er inden for industrien der gør i spåndtagning.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#9 Indlæg af HenrikGM »

Der tror jeg så at den blå avis og gul&gratis er et bedre valg end maskinauktionerne.

En værktøjsfræsemaskine er langt mere universal end en produktionsfræser, og ofte i bedre stand.
Der er lige solgt en fra en plastvirksomhed, hvor den lavede prototyper i plast, enkeltstyks, men nu erstattet at rapidprototyping teknik.
Stod som ny, prisen var ikke 10%. Den var, SVJKS fuldstændigt magentil den de brugte til BDA motoren i videoklippet, bare ~15år yngre.

Strømmen er ikke noget problem med 16A i huset. F1 motorer kunne laves med mindre ;-)

Så du at det skærende værktøj de brugte ikke var platter?

Klart hvis man arbejder og har fuskeradgang indenfor den spåntagende industri, så kan man fræse en ny blok ud af rågods hvis man vil(forbløffende billigt egentligt), men pointen var at den maskinpark der skal til for at lave en F1 turbomotor fra den sjove æra er inde for rækkevidde for langt de fleste.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
JesperKonge
Medlem
Indlæg: 147
Tilmeldt: 10 apr 2006, 20:17
Geografisk sted: Ry

#10 Indlæg af JesperKonge »

Rigtig fin film.

En sjov detalje med de skrå topbolte for at "spænde" forringen og støtte hvor forbrændingstrykket er størst...
Besvar