Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 25 feb 2025, 23:02

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 13 jan 2011, 19:49 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 14 nov 2007, 12:45
Indlæg: 81
Geografisk sted: Silkeborg Danmark
Nogen har måske set den... men hul i det, man kan godt se det engang til.

http://vimeo.com/18209644
http://vimeo.com/18339580

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-d84U-MUsXg


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 jan 2011, 22:43 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1664
Det kan du ikke være bekendt, jeg skulle ha' sovet for 2x50 min siden :(
GODE film

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 jan 2011, 00:07 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Runesm skrev:
Det kan du ikke være bekendt, jeg skulle ha' sovet for 2x50 min siden :(
GODE film

x2 :popcorn:


Top
 Profil  
 
 Titel: a
Indlæg: 14 jan 2011, 03:11 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
sidder på arbejdet og lurer...

Skal HELT sikkert se dem i morgen :lol:

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 jan 2011, 11:54 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
fede film fra en svunden tid.

Eller er den tid nu også så svunden?

Krumtapper med for store vibrationer
H-profil kinaplejlstænger(!)
Ledningsføringer oven i tændrørskabler, og EMC problemer

Filmen bruger lige så meget tid på at regne ud at signalkabler i en høstak er et problem, som den bruger tid på mekanikken. Skræmmende nutids like...

Til gengæld, så viser filmen at der ingen raketvidenskab, eller voldsomt dyre maskiner er nødvendige. Det maskineri de drenge render og bruger for at fremtrylle en F1 motor kan findes på DBA for 10-15k i god stand idag. Et hint til de CNC afhængige.

Fed film, men den mangler lidt noget ordentligt lyd fra en flying lap...

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 jan 2011, 09:16 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
nu er det vel ikke den 4cyl motor de roder med til at starte med du mener man finder på dba..

for det gør man tvivlsomt. om ikke andet så koster en BDA maskine en 100k at renovere. nærmeste motor er vel toyotas twincam maskine.

men sjovt at kikke tilbage på hvor nyt ting som deres comodore 64 pcér blev brugt til.

få husker vel kommndoer som LOAD og RUN.. :tooth: :tooth:

så det er vel ikke så mærkeligt de bruger så meget udstyr og folk for at finde ting som føler fejl og ledninger uden skærm.

det er aldrig nemt at være den første. :reading:

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 jan 2011, 11:29 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
møffe skrev:
nu er det vel ikke den 4cyl motor de roder med til at starte med du mener man finder på dba..

for det gør man tvivlsomt. om ikke andet så koster en BDA maskine en 100k at renovere. nærmeste motor er vel toyotas twincam maskine.

men sjovt at kikke tilbage på hvor nyt ting som deres comodore 64 pcér blev brugt til.

få husker vel kommndoer som LOAD og RUN.. :tooth: :tooth:

så det er vel ikke så mærkeligt de bruger så meget udstyr og folk for at finde ting som føler fejl og ledninger uden skærm.

det er aldrig nemt at være den første. :reading:


Kommentaren omkring DBA går alene på de maskiner de bruger til at lave delene(fræsere, drejebænke, etc).

BDA motoren er rigtigt nok ikke hverdagsfund.

Det er aldrigt nemt at være de første, og sådan er det med alting. Jeg kunne bare ikke lade være med at smile over ironien i at det i dag er den gemene garagefusker der står med de samme problemer med ledninger med mærkelige signaler i.

Mange år senere, der er problemet stadigt det samme, og det skyldes stadigt at folk ikke ved det, og folk klør sig stadigt i hovedet over problemet.(og det er ikke altid sådan bare lige at løse)

Men hvis der er nogen der går og savler over at komme til at bygge en turbomotor fra F1æraen, så kan man skaffe maskinparken for småpenge idag.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 jan 2011, 11:41 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
ingen tvivl om at div maskinauktioner har maskinerne. problemet er bare at de gamle maskiner tager en del strøm. en del mere end de 16A jeg har til rådighed i mit lille værksted.

og skal grejet købes,flyttes rettes op etc evt fejlfindes pga gamle industrimaskiner ofte er dem der er kørt af de mindre kyndige så kan det blive en dyr fornøjelse. oven i indkøb af platter etc. det er ting der render op.

man får jo nok den største fordel hvis man allerede er inden for industrien der gør i spåndtagning.

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 jan 2011, 13:29 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Der tror jeg så at den blå avis og gul&gratis er et bedre valg end maskinauktionerne.

En værktøjsfræsemaskine er langt mere universal end en produktionsfræser, og ofte i bedre stand.
Der er lige solgt en fra en plastvirksomhed, hvor den lavede prototyper i plast, enkeltstyks, men nu erstattet at rapidprototyping teknik.
Stod som ny, prisen var ikke 10%. Den var, SVJKS fuldstændigt magentil den de brugte til BDA motoren i videoklippet, bare ~15år yngre.

Strømmen er ikke noget problem med 16A i huset. F1 motorer kunne laves med mindre ;-)

Så du at det skærende værktøj de brugte ikke var platter?

Klart hvis man arbejder og har fuskeradgang indenfor den spåntagende industri, så kan man fræse en ny blok ud af rågods hvis man vil(forbløffende billigt egentligt), men pointen var at den maskinpark der skal til for at lave en F1 turbomotor fra den sjove æra er inde for rækkevidde for langt de fleste.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 jan 2011, 20:07 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 apr 2006, 19:17
Indlæg: 147
Geografisk sted: Hårup v/Silkeborg
Rigtig fin film.

En sjov detalje med de skrå topbolte for at "spænde" forringen og støtte hvor forbrændingstrykket er størst...


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 24 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team