Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 08:41

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 269 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 ... 27  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 08 dec 2010, 22:13 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
natmekanikeren skrev:
Tør godt komme med det første gæt

I teorien vil

Rul 3 vil vise mere end 1, da indflydelse fra motorens indre enerti vil være elimineret

Rul 3 vil vise mindre end 2, da der vil være mere varmeudvikling i dæk og transmission = energi der aldrig vil komme ned i rullerne

Den nemmeste måde at finde ud af om en motors enerti har målbar betydning på en effektmåling,er nok at afprøve det i en motorbænk,her kunne vi måske få HDS trim på banen

Otto


Rul 3 > rul 1 ikke bare pga. motorens enerti, men også hele driveline og hjul. Det kunne være interessant at måle - Ikke at det kan bruges til ret meget dog...

Gad vide hvor meget effekt den samme motor laver i frigear med fuldgas mellem 1000 - 6000 rpm? 0 hk?

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 dec 2010, 07:31 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
havne/nimbusmanden har ret!
større(tungere) hjul gør en væsentlig forskel på en måling på et enertifelt. det har mange prøvet, så selvfølgelig er det hele drivliniens enerti, dvs alt fra foreste remskive til trækkende dæks enerti der skal tages højde for.
at der så sidder en gearkasse efter svinghjulet... med forskellige gear, betyder vel blot, at der skal tages højde for dette også?
men hvordan??
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 dec 2010, 11:32 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 332
Geografisk sted: Slagelse
Med hensyn til test af rullefelter ville en EL bil så ikke være optimal?
Den er ligeglad med lufttemperatur og fugtighed og mange andre variabler. P=UxI. Er der forskel på volt eller ampere fra måling til måling, så vil det være muligt at regne differencen ud.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 dec 2010, 12:13 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
elmotor... ja det er da sikkert muligt at regne på hvordan man tager hensyn til volt og amp.... men der findes vel ikke en (inden for rulleverdenen) verdensomspændende anerkendt norm for dette?
nu bestå bilen jo heller ikke kun af en motor. de elmotorer jeg kender til, der sider i div elbiler altså. har et helt anerledes momentforløb end end forbrændings bil motor. men det kunne da være sjovt at se en rulning på en elbil. det kunne være rigtigt sjovt at se ti! altså ti udført lige efter hinanden.
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 dec 2010, 02:42 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 24 aug 2006, 20:25
Indlæg: 217
Da jeg har målt en enkelt elbil får i den lige her,målingen er vist i programmets absolut højeste opløsning,altså det mest deltajerede der kan lade sig gøre at vise, det er vist i forhold til kmt. da det ikke var muigt at taste rpm., og derfor heller ikke angivelse af NM, men dog vist med momentforløbet, og nej jeg kender ikke fabriksopgivelsen på motorens effekt

har et projet i gang ,hvor der bygges udstyr så der kan logges både volt og ampere fra en elbil ,direkte i dynometprogramme,hvis dette lykkedes lægger jeg resultaterne op her

Af det der er skrevet siden jeg lavede ratioslipforsøget har jeg følgendene kommentarer

CIT - du er hurtig til at konkludere
de 1-2 % du ser på mine udskrifter hvor ser du dem,og de 5% på en momentstærk bil, er det gætteri eller har du noget der kan dokumentere det
De små forskelle du ser på kurverne,tror jeg har med at gøre at på trækhjulet er der en sensor med 60 signaler pr. hjulomdrejning, mod feltets 360,og en hjulomkreds på 163 cm, mod feltets 100,så meget stor forskel på antal af signaler,plus indflydelse af hjulrystelser,og egensvingninger i forhold til hjulomdr.,og programmets evne til at lave nogle sammenlignenlige kurver,med disse signalforskelligheder,det var det der var meget tricki og tidskrævendene

Tunge og lette hjul på et inerti felt, har ingen indflydlse på måleresutatet,forudsat der måles i samme gear,da den energi der går til at acc. hjulet kommer retur på nedløbet,er der en PP bruger der har et sæt lette standardhjul, og et sæt store tunge hjul, er jeg villig til at lave et forsøg,og der kunne samtidigt laves et forsøg der viste om forskellig hjulvægt havde stor indflydelse på måle resultat mellem gearene

Ratioslip på en 500 hk bil med same trædeflade som testbilen ,en citren AX
tror jeg ikke vi ser,da jeg adrig har set en powerbil på 145X13 dæk,men er der en der har sådan en powerbil,gentager jeg gerne ratioslipforsøget

Kontakt mig på 64823804,hvis der er nogen der vil lægge bil til ovenævnte,og vi kan gøre det mellem jul og nytår

Der har i denne tråd også været skrevet om udlæsning af atmosfæretryk
I sidste uge udlæste jeg en nissan Xtrail til 1036 mb.- mit barometer,og DMI vejrstation viste 1029,så dem af jer der aldig har udlæst over 1000 mb, må jo enten lave biler når det kun er dårligt vejr, eller have ,fejl på jeres udstyr, eller de sensorer i udlæser,er det ikke noget i har studset over når i fejlsøger eller programere motorsyringer??????

Otto


Vedhæftede filer:
ELBIL.jpg
ELBIL.jpg [ 92.33 KiB | Vist 2500 gange ]
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 dec 2010, 03:02 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 24 aug 2006, 20:25
Indlæg: 217
desværre et par fejl i mit indlæg

Feltete rulleomkreds er 122 cm

500 hk testbil skal selvfølgelig ikke være med 145X 13 ,bare hvad der er monteret på den

Otto


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 dec 2010, 09:52 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 332
Geografisk sted: Slagelse
Jeg ligger inde med nogle 13" fælge med 145 eller 155 dæk og 10x17 med noget 235dæk så vidt jeg husker. Der er væsentlig forskel i vægten på dem. Dog har jeg ingen planer om en tur til fyn mellem jul og nytår. Dog er der så en væsentlig forskel i rulleomkredsen på dem. Men jeg har også nogle 14" som ikke er alt for langt fra 17"erne. Men der er nok stadig en væsentlig vægtforskel.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 dec 2010, 09:55 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 332
Geografisk sted: Slagelse
lqs skrev:
elmotor... ja det er da sikkert muligt at regne på hvordan man tager hensyn til volt og amp.... men der findes vel ikke en (inden for rulleverdenen) verdensomspændende anerkendt norm for dette?
nu bestå bilen jo heller ikke kun af en motor. de elmotorer jeg kender til, der sider i div elbiler altså. har et helt anerledes momentforløb end end forbrændings bil motor. men det kunne da være sjovt at se en rulning på en elbil. det kunne være rigtigt sjovt at se ti! altså ti udført lige efter hinanden.
MVH søren


Ja momentforløbet er meget anderledes. Men min tanke var netop 10 rulninger. Jeg har en ide om at den er mere konstant end en forbrændingsmotor da der ikke er så mange faktorer der spiller ind. Det allerbedste ville være en uden nogen form for styring, bare et batteri, kontaktsæt og motor. Så bliver den ikke begrænset af elektronik som kan gøre at målingerne ikke er ens.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 dec 2010, 11:27 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
temperaturen vil have ret stor inflydelse. både elmotorens og battetriernes temperatur.
ang. de tunge vs lette hjul. så er der jo ikke nogen tvivl om at de tunge stjæler hjulhk. om de så kommer tilbage allesammen på nedløbet?
kunne være rigtigt spændende at se.
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 dec 2010, 10:04 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 08 jan 2006, 13:51
Indlæg: 450
Geografisk sted: Sønderjylland
http://www.youtube.com/watch?v=OsmR3F6QMG8& en test hvor de skifter 345 brede 19 tommer hjul ud med 255 standard M3 hjul og måler 20 rwhp mere :)

_________________
"What's with all this 'low boost, 'high' boost, 'part' boost talk? whenever i drive my car i'm on 'whatever-this-motherfucker-will-make' boost!"


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 269 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 ... 27  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team