Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 18:32

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 09 dec 2010, 17:05 
Offline

Tilmeldt: 09 dec 2010, 16:45
Indlæg: 10
jeg har mig en silvia s14 med en sr20det motor, den er stortset standard (front monteret IC, 3" udst hele vejen og anden turbo)
men jeg vil gerne ha en olietemperaturmåler i den, og her lyder mit spørgsmål, hvor er det bedst og placere den og hvordan gøres det nemmest?
har hørt nogle stykker snakke om at sætte den hvor bundproppen sidder, men det lyder for mig ikke som den bedste ide, mest pga fartvind og den så vil sidde lidt udsat :?

så har jeg set man kan få en slags adapter til og sætte mellem oliefilter og blokken, hvor der heri er gevind til evt olietemp..Det lyder i mine ører lidt bedre, men er det optimalt?

på forhand tak :)


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 dec 2010, 17:35 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Det er der mange delte menninger om, og alt efter hvad du skal bruge den info til...

Men da det er en næsten standard motor, vil adaptorplade ved oliefilter være en ganske ok løsning...

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 dec 2010, 09:41 
Offline

Tilmeldt: 09 dec 2010, 16:45
Indlæg: 10
Jeg skal blot bruge den for og vide hvornår olien har nået sin drifttemperatur, skyder aldrig en bil af før olien er driftsvarm.. Men vil den temperatur jeg aflæser ved filteret være korrekt?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 dec 2010, 12:56 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Vil ikke afvise dety er lidt varmere end hvis du måler i bundkar, men du skal tænke på, at olie kommer fra bundkar, og går i filter, inden det går rundt i resten af motor...

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 dec 2010, 17:48 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
diff17 skrev:
Jeg skal blot bruge den for og vide hvornår olien har nået sin drifttemperatur, skyder aldrig en bil af før olien er driftsvarm.. Men vil den temperatur jeg aflæser ved filteret være korrekt?


Hvis du nu nøjes med at vente indtil vandtemperaturen har stabiliseret sig, så er spørgsmålet om det ikke er nok info.

Hvad er driftsvarm olie egentligt?
Olien i min gamle 240T ligger ret stabilt omkrng 70-90 grader, 110 bliver den hvis den mangler en liters penge eller to....

I virkeligheden skal man nok tænke sådan her: Se på lejespillerum og RPM. Vælg så olie viskositet. Husk så at jo varmere olien er, jo tyndere film er der tilbage.
Dette kan være et godt argument for at følge oem producents anbefalinger.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 dec 2010, 18:21 
Offline

Tilmeldt: 09 dec 2010, 16:45
Indlæg: 10
Det må
Da være klart at olien smørret bedst når den har opnået en vis temperatur? Og olie blir ikke så hurtig varm som vand gør? Så derfor ville jeg ha olietemperaturen, så jeg ved hvornår den er varm og smørrer sit bedste.. Kører 5-30 oliehør skifter for ca hver 3000 km da jeg får castrols 5-30 til 30 kroner pr liter, så der er ingen fare for jeg kører på gammel tjære :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 dec 2010, 18:33 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Indlæg: 369
Geografisk sted: Kbh
Så er der lagt op til olie debat igen :rock:

Henrik!
Hvad vil du så forslå af olie til en typisk tunet turbo Japaner med 300Hk.
95% af kørslen ligger olie temp. på 80-100 grader.
5% af tiden bliver der kørt hårdt over længer tid med en olie temp på 105 grader.
5 gange om året kommer olie temp. op på +120 grader.

_________________
Nissan 200sx


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 dec 2010, 13:15 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
dykkerdahl skrev:
Hvad vil du så forslå af olie til en typisk tunet turbo Japaner med 300Hk.
95% af kørslen ligger olie temp. på 80-100 grader.
5% af tiden bliver der kørt hårdt over længer tid med en olie temp på 105 grader.
5 gange om året kommer olie temp. op på +120 grader.

Personligt ville jeg vælge i henhold til instruktionsbogen og så en fornuftig kvalitet. Det lyder som rimeligt standard morfar olietemperaturer. Synes f.eks jeg kan mindes en helt standard 1.3 Daihatsu herinde der viste 130 grader eller lignende ved almindelig motorvejsfart og det havde den kørt med i 20 år på standard olie. :)

"Normal" motorolie driftstemperatur er vel 100 grader +/- måske 20. Når man kommer over 100 grader koges ophobet kondensvand og andet snask ud af olien, hvilket kun er en fordel. Det er det der tit på langtur får folk til at tro motoren pludseligt bruger en masse olie.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 dec 2010, 16:40 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
dykkerdahl skrev:
Så er der lagt op til olie debat igen :rock:

Henrik!
Hvad vil du så forslå af olie til en typisk tunet turbo Japaner med 300Hk.
95% af kørslen ligger olie temp. på 80-100 grader.
5% af tiden bliver der kørt hårdt over længer tid med en olie temp på 105 grader.
5 gange om året kommer olie temp. op på +120 grader.
typisk tunet japaner med 300hk! gad vide hvad det er for en motor?
men ville selv køre på landbrugsolie!
er den typiske turbomotorbil beregnet til letløbsolie?
er den med kat?
er den med partikelfilter?
kører den 20000km eller mere mellem olieskift?
hvis nej. så kan landbrugs/offroad olien være svaret.
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 dec 2010, 16:53 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49
Indlæg: 1248
lqs skrev:
dykkerdahl skrev:
Så er der lagt op til olie debat igen :rock:

Henrik!
Hvad vil du så forslå af olie til en typisk tunet turbo Japaner med 300Hk.
95% af kørslen ligger olie temp. på 80-100 grader.
5% af tiden bliver der kørt hårdt over længer tid med en olie temp på 105 grader.
5 gange om året kommer olie temp. op på +120 grader.
typisk tunet japaner med 300hk! gad vide hvad det er for en motor?
men ville selv køre på landbrugsolie!
er den typiske turbomotorbil beregnet til letløbsolie?
er den med kat?
er den med partikelfilter?
kører den 20000km eller mere mellem olieskift?
hvis nej. så kan landbrugs/offroad olien være svaret.
MVH søren


nu bliver der igen nævnt landbrugsolie.
mig bekendt er der ikke noget der hedder det, og normalt er en landbrugsmaskine jo en dieselhakker.
en alm traktor og lign kører typisk på en helt almindelig olie, som typisk en 10w40 eller 15w40
i enkelte tilfælde har jeg påfyldt 5w30 special lavet til diesel maskiner.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 31 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team