Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 12 dec 2024, 21:31

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 123 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 04 dec 2010, 12:05 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 15 jul 2003, 11:34
Indlæg: 504
Geografisk sted: Stevns
Lyder rimeligt. Har lige skimmet BR10 og den eneste henvisning jeg kan finde vedr oliekalorifere er til DS2187, og med mindre de har været utroligt fremsynede i 1982 så burde der ikke være nogle problemer i at opsætte et, med mindre at alle oliekalorifere der er opsat siden 1982 altså ikke har overholdt reglerne :reading:

_________________
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 dec 2010, 12:17 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Enig.

Problemet i det er at skorstensfejere(indtil flere af dem!) læser den således at "alle oliebrændere" skal kunne dokumentere kondenserende drift, uden at skele til stk10 der omhandler varmluftaggregater.(som naturligt ikke kan nå kondenserende drift).

Jeg snakkede ellers længe frem og tilbage med skorstensfejere om det, uden at gå konkret til værks. De insisterer på at oliefyrede kaloriferefyr hører ind under oliefyrede kedler, trods BR10 skriver anderledes.

Det skal nok blive sjov diskussion.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 dec 2010, 15:23 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 15 jul 2003, 11:34
Indlæg: 504
Geografisk sted: Stevns
Sig endelig til når du har haft fat i skorstensfejeren igen. Jeg skal nemlig i gang med samme tur til foråret i forb. med garagen ved vores nye hus.

Hvad med at spørge hos Dantherm? Hvis skorstensfejeren har ret (det har han ikke) så burde alle Dantherms fyr jo være lige til skrot - og det er jeg ret sikker på ikke er tilfældet.

_________________
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 dec 2010, 20:08 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Brisse skrev:
Hvad med at spørge hos Dantherm? Hvis skorstensfejeren har ret (det har han ikke) så burde alle Dantherms fyr jo være lige til skrot - og det er jeg ret sikker på ikke er tilfældet.


Been there, got the t-shirt.

En finurlig detalje er at virkningsgraden på de nye er ganske meget bedre end de nye. De 20år gamle fyr der er inden for realistisk rækkevidde kan ikke præstere mere end 80-85% virkningsgrad, hvor de nye når tæt på 91%.

Problemet med en skortstensfejer er at han pr definition altid har "ret" uanset hvor uret han end må have. Hvis han ikke vil godkende din installation, så er den pr def. ulovlig, så man skal helst ikke rage helt uklar med ham.

Et nyt Dantherm fyr uden brænder render i 50.000dkk.....Dertil kommer tank, skorsten, brænder, og installationsomkostninger. Det er +75.000 hvis det er ny installation vi snakker om. Lidt overkill til en hobby....!

Det forudsætter lidt at man kan finde et brugt fyr til rimelige penge, ellers er det dyrt, og det kan blive et diskussionsemne med skorstensfejeren hvis han kun vil godkende nyt grej efter 1jan 2011....

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 dec 2010, 20:14 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Har vi en tømrer med på linien?

Når man opsætter krydsfiner på krydsforskalling som indvendig beklædning på væg og gavl, skal pladerne så sættes op i forbandt, eller kan man bare sætte op?

Tanken er at male krydsfineren direkte uden spartling efter opsætning.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 dec 2010, 10:53 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 15 jan 2004, 22:19
Indlæg: 353
Geografisk sted: fyn kerteminde
Ikke at jeg er tømrer, men forbandt er da kun hvis det er i 2 eller flere lag, hvis det er tilfældet så ville jeg vælge forbandt!

_________________
v/h Peter


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 dec 2010, 19:31 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Vi nøjes lige med et enkelt lag!

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 jan 2011, 18:45 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Hvad gør folk med luftinstallationen?

Jeg har pønset lidt på at det ville være fedt med luft rundt ved loftet, og ført ned strategiske steder.

Jeg kunne bruge plastrør til pneumatik, og tilsvarende fitting(nemt at udvide med et nyt stik!)
Eller galv. vandrør, og fitte det sammen(øv et stykke træls arbejde)

Eller gå helt amok og bruge presfittings og rustfrit rør...?

Nogen der har flere gode ideer?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 jan 2011, 19:28 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49
Indlæg: 1248
http://tcaa-trykluft.dk/upload_dir/docs ... nik_DK.pdf

jeg har monteret flere 100mtr af det og jeg kan stå 100% inde for det, nok ikke den billigste løsning men man kan i løbet af få minutter lave et ny udtag mm


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 jan 2011, 19:30 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Ingen af mine garager er/har været så voldsomme at det har givet mening decideret at "gå amok". Men i min gamle havde jeg et galvaniseret rør ned langs den ene side af garagen med et drop ved hvor bilen stod, og et under filebænken. Det kom fra bagokalet hvor jeg havde to af de små kompressorer (der var kun to faser i huset, så jeg kunne ikke have en stor kompressor).

I den nuværende garage har jeg været lidt doven: alt er lavet i slange. Kompressoren står i en isoleret kasse i den ene ende af filebænken, og det giver så at der bare er et T-stykke somgiver droppet ved filebænken, og så slange ned ved bilen, hvor jeg har sådan en slangeopruller-tingest hængende.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 123 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team