Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 12:33

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 269 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 ... 27  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Senior Medlem

natmekanikeren skrev:
hvor har du set den anbefaling på 16-17 sek,og hvis du har set den,er det så ikke i forbindelse med at bruge vejrullesættet

Otto

Jeg mener det var på dynomets egen side, men må indrømme den står lidt usikkert.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Junior Medlem

Den graf jeg postede før er ikke en rigtig rullefelts graf. Det hele er lavet ud fra en måling og så er resten regnet ud i forhold til gearingen.
Så ja det er selvfølgelig samme motor moment og hk i alle gear der er uden kompensation for slip ratio, rullemodstand, transmissionstab og praktiske forhold der altid vil medføre en eller anden fejlprocent.

Jeg har lavet en graf ud fra ottos målinger på Forden. Det er ikke særligt præcist da jeg ikke har rå data.
Men det er interessant at se fejlprocenten falder jo mindre hjulmoment der er til rådighed. Det kunne godt tyde på at rullefeltet ikke korrigerer slip ratio og/eller variationen i hjulomkreds korrekt ved højt hjulmoment.

Det kan vi kun finde ud af ved at måle rpm på hjul samtidig med rpm på rullen eller vi kan beregne det ud fra motor rpm hvis vi kender den præcise gearratio.

Vedhæftede filer:
Natmekford.jpg
Natmekford.jpg [ 205.56 KiB | Vist 2074 gange ]

Titel:
Mester Medlem

som du selv har skrevet. så er momentet højere i 5. gear end i 4. gear. så nej, det er ikke lige højt.
det er ikke ret let at måle omdrejninger.... på motor. altså sådan uden videre. det er bla. derfor at momentet er svært at beregne, på et rullefelt.
MVH søren
ps. ret sikker på at når vi finder ud af at måle rpm op mod hastighed på ruller, vil vi se at de to kurver ikke er bundet nøjagtigt til hinanden.

Titel:
Moderator

Det var jo ikke umuligt at sniffe sig ind på motorens krumtapsensor og skaffe oplysningen denvej.

Sværere med autogear eller slirekobling(tilsigtet såvel som utilsigtet)

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Medlem

hvorfor F.... kan jeg pludselig ikke uplode udskrifter,???? har taget mig ca. 2,5 år at finde ud af at gøre det ,jeg har ellers stof nok til en hel vinter,nå men det finder jeg vel ud af

Hvis i vil have målt hjulets rotation i forhold til rullefeltet,burde det ikke være noget problem,da jeg har et vejrullesæt ,er det blot at montere dette på trækhjulet, således at jeg logger på både hjul og rullefelt samtidigt,det eneste problem lige nu er sne, da vejrullesættet lige skal kalibreres på 1 km. asfalt

De kurver jeg kan se med acc. i m/s2 kan jeg desværre ikke printe ud,det skal jeg så også have fundet ud af

De kurver CIT har lagt ud . kan jeg forstå er baceret på matematiske udregninger, ud fra et usikkert eller mangelfuldt grundlag, de målinger jeg har lagt ud er baseret på hvad der sker på rullerne ,ud fra hvor tunge rullerne er og hvor lang tid det tager at acc. dem op i fart, altså ud fra velkendte fysiske og matematiske regler om hvor meget energi der skal til at flytte/acc. en given masse, på en given tid ,og intet andet. der er altså forskel imellem div. gear, men desværre kan jeg lige nu ikke lægge nogen eksempler op

Noget af måleforskellen imellem gearene skyldes måske motorens indre inerti, da acc, i 2.gear er væsentligt hurtigere en i 4. gear, og der skal bruges energi til at få motorens inerti op i rpm., og denne energi vil aldrig komme ned i rullerne. jeg har desværre ikke forudsætninger for at udregne hvor meget dette har at betyde, måske nogen på PP er i stand til at lave sådant et regnestykke

Otto

Otto

Titel:
Mester Medlem

motorens indre... enerti.
ja mon ikke vi kan sige ca 1% af rullernes vægt.
diameter.... af vægten, typisk noget mindre end rullerne.
afhængig af gear op til ca 5 gange så mange omdrejninger.
så i følge min hoved regning fra 1 til 5%.....max.
tror at det faktum at vi prøver at regne drivlinetab ud, uden belastning af samme, gør en større usikkerhed.
nogen der tør skrive en mening om emnet?
MVH søren

Titel:
Medlem

Ved ikke om motorens enerti har indflydelse på måleforskellen i gearene, derfor de ville være rart om der var en her på PP der kunne udregne det

dog ved jeg fra et enertiudregningsprogram jeg har, at hvis man sætter et svinghjul på et rullefelt,der har dobbelt diameter af rullen,så firedobles enertimassen

dvs. at hvis en motor har en slaglængde på 80 mm .må det være en trækdiameter på 160 mm, og svinghjul der har en diameter på 320 mm,så er svinghjulets enertimasse 4 doblet,derudover kommer så selvfølgeligt kobling og alt andet der roterer

Forden kørte i 2. gear 105 kmt- svarendene til 1750 rulleomdr.
3. 160 2667
4 210 3500

så ihvertfald en væsentlig ændring af rulleomdr og acctid , i forhold til motoromdr

Otto

Titel:
Mester Medlem

trækdiameter på 160mm ved en slaglængde på 80mm?
snaps igen? eller er der noget jeg misforstår?
MVH søren

Titel:
Junior Medlem

Motorens inerti har ikke noget at sige for forskellen på målingerne. Det er heller ikke rullernes inerti der ændrer noget. Da rulningerne er foretaget med de samme ruller og samme motor, er det også den samme totale inerti i alle målingerne.

Det bliver sjovt at se hvor meget slip der egentligt er på et rullefelt i de forskellige gear når otto engang har været ude og skovle sne, så han kan få kalibreret hjulsensoren :D
Målingerne på Forden siger jo tab på 28-22% i 2. og 9-5% i 3.
25% slip i andet gear er meget højt, det er endda kun i sammenligning med 4. gear der også har lidt slip. Et gadedæk har allerhøjst en slipratio på 20% inden det går op i hjulspind. 15% er mere realistisk som max. Så der er nok noget andet der gør at der er så meget tab i 2. gear. Men det må vente indtil sneen er ryddet.

Titel:
Medlem

Søren ,om du har været til julefrokost som dørmand. eller gæst ved jeg ikke.men snaps har du tilsyneladende fået

hvis der er en slaglængde på 80 mm. må diameteren på den cirkel som plejllejet kører være 160 mm,om du så vil kalde det tryk eller trækdiameter må du om

CIT, selvfølgelig har motorens indre enerti betydning,på Forden er acc.tiden i 2. gear 4,7 sekund - 3. gear 9,8 sekund - 4. gear 19 sekunder
Dvs. at al den svingmasse der er i motoren i 2. gear skal op i rpm. 4 gange så hurtigt som i 4 gear,og derfor også tage 4 gange så meget energi,men hvor meget det drejer sig om ved jeg ikke ,men håber stadig på at der en maskininginiør her på PP der kan udregne det

Mener du at jeg har hjulslip på rullerne?????
Hvis du kigger på udskrifterne vil du se at i alle gearene er der stort set ens max. rpm
Omdr. skalaen er udregnet ud fra rullernes omdr. og min aftastning. ved 3000 motor rpm. så den lille forskel der er ,skyldes nok mere min aftatstningsnøjagtighed af rpm. en det skyldes hjulslip

Otto

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 269 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 ... 27  Næste

Alle tider er UTC + 1 time