Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 12 dec 2024, 20:55

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 123 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

HenrikGM skrev:
Runesm skrev:
Spånplader og en gang hvid maling udenpå isoleringen.

Ja, fristende. Stadigt rimeligt billigt, men kan man reelt holde fugt helt af spånpladerne? Eller svulmer kanterne når der er gået 2-3år?

Der skulle ikke gå 1 månede for limen i kanten begyndte at slippe. Men hvaeh skidt, det står sgu hæderligt alligevel, plus der er en god solid ramme at skrue hvad som helst i.

Men igen, skruer man spånplader på væggen så er finishen ikke sat allerhøjst jo. Og limen bør ikke rende mere end den har gjort nu, der er gjort et ihærdigt forsøg på at holde pladerne pænt på plads med en røvfuld skruer.

Billede

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Nyt Medlem

HenrikGM skrev:
katapouser skrev:
det billigste er sku nok at smække en gang gips på. 40 kr for en plade på 240x120cm der finder man nok ikke noget der er billigere. og det er dejligt nemt at arbejde med :wink:

det var hvertfald den løsning jeg valgte da jeg isolerede mit værksted

mvh Sonny

'
Bare ikke tosset nemt at hænge noget op på efterfølgende. Men billigt dog...

er bare med at huske hvor træet bagved er ;) men ja det gør det lidt vanskeligere at hænge ting op i men kan sagtens lade sig gøre med gipsdyvler om ikke andet

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Er krydsfiner så meget dyrere end spånplade at det er maset værd?

Jeg har lige købt 18 mm. krydsfiner med not/fer (gulvbrug - men bruger det til noget andet) til 238 kr. pr. plade.
Jeg er klar over at det er en pæn sjat dyrere end gips, men ift. spån?
Ellers er der jo netop OSB, men det er næppe voldsomt meget billigere end x-finer.

En anden mulighed er jo at kombinere de to ting. Sådan at hvis man ved at der er steder man aldrig kommer til at hænge en skid op på, så nøjes man med gips der, og krydsfiner/spånplade de andre steder.
Man får malet sig lidt op i et hjørne ja... men hvis økonomien er stram?

Jeg har haft en garage der var lavet ud af en gammel skurvogn - den havde de vildeste papvægge, og sikke noget skrammel. Kæmpe slåskamp hver gang man ville gøre noget fast.
Min nuværende garage derimod er muret med gasbeton indvendigt, så ingen kvaler med fastgørelse - og hvor er det bare meget rarere.
I betragtning af udsigterne til at skulle beholde sit værksted/garage i mange år, så synes jeg personligt ud fra mine erfaringer med begge dele, at det er et lidt tosset sted at spare.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
ok - Det er noget billigere kan jeg se :-). Men OSB-pladerne - som så ikke er så kønne - kan fås til ikke meget dyrere end spånplade hvor jeg lige kiggede (bygmax.dk).

Hvis vi taler min egen garage på 10x4 meter med ca. 2,20 til loftet, så har jeg 28X2,2 ~ 62 m2 væg. med ~2,97 m2 i en plade, så er det 21 plader + noget spild.
Gips: 21 x 45 kr. ~ lidt under 1000 kr.
OSB 15mm. 21 x 169 kr. ~ lidt under 3500 kr.
Spån 16 mm. 21 x 119 kr. ~ lidt under 2500 kr.

Procentuelt en stor forskel det ved jeg godt - men er det værd at spare 1500-2500 kr. på et byggeri som næppe har været gratis i forvejen, for resten af tiden at skulle døje med "papvægge"?
Det er jo selvfølgeligt meget individuelt men i min verden er det ikke et sted jeg ville være alt for nærig.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Moderator

Det ender med at blive Douglas plader tror jeg. Prisforskellen er noget mere end et par tusinde....

Kigger på varme også.

Kalorifere eller vandbåren strålevarme?....
Oliefyr eller stoker?...

PT hverken strøm eller varme, men rom er ikke druknet på en dag... :coffee:

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Slagelse
Hvis der ikke er støbt gulv hvad så med gulvvarme? Varmepumpe luft vand eller jordvarme. Eller bare en brændeovn der varmer vandet op.

Titel:
Moderator

Bufas skrev:
Hvis der ikke er støbt gulv hvad så med gulvvarme? Varmepumpe luft vand eller jordvarme. Eller bare en brændeovn der varmer vandet op.

Jeg har for højt til loft til at gulvvarme er smart, siger de kloge. Gulvet skal være så varmt at fødderne kommer til at sove, ellers kan man ikke holde komfort temp.
Så nej, nul gulvvarme(beslutningen er støbt fast ;-))

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
glem jordvarme. der er ikke meget sparet totalset,

så skal varmen feks komme fra noget mere seriøst som feks gylle/luft fra en stald eller feks mælk

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Stevns
HenrikGM skrev:
Kigger på varme også.

Kalorifere eller vandbåren strålevarme?....
Oliefyr eller stoker?...

PT hverken strøm eller varme, men rom er ikke druknet på en dag... :coffee:

Hvad med et oliefyret Kalorifere? De kan fåes til en fornuftig pris brugt og kan varme nogle 100 kvm op fra træls til 18-20 grader på et kvarters tid.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Lolland, Danmarks "Californien"
Ja det nemmeste er nok et varmluftfyr med oliebrænder, det gir hurtig varme i hele hytten. Find et dantherm, så går du ikke helt galt i byen.

Alt ka lade sig gør, det "umulige" tager bare lidt længer tid...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 123 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Næste

Alle tider er UTC + 1 time