Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 11:50

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 22 okt 2002, 13:43 
Hejs,

Jeg har nogle sære drømme om at tune min Mazda 626 Coupe - og helst inden for acceleration 1-100 (dog er alle forslag velkomne til forøgelse af effekt og / eller dybere motorlyd).

Data:
Bilmærke: Mazda
Model: 626 Coupe (GD)
Motor: 2.0
Andre specifikationer om moteren: 12v - karburator
Årgang: 1989

Er der manglende specifikationer / informationer, så sig blot frem.

Mvh.
Steven Kristjansson :-))


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
Indlæg: 22 okt 2002, 14:12 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 86
Hej Steven
En kanon lyd får du fra et sæt dobbeltkarburatorer. Du kan købe et brugt sæt fra en Alfetta 1,8 eller 2,0 hos OPN i Ringe.
KN luftfiltre kan du få allesteder.
Værre er det med en indsugnings manifold, men en dygtig smed kan lave din om.
Speedertræk kan du få hos Lindeberg Carparts i Hørsholm. (Måske har de manifold??)
Husk at få bilen justeret på rullefelt, -bliver det gjort rigtigt bruger den ikke mere benzin.
Denne tuning giver ca. 20% og ødelægger ikke momentet på nogen måde.

_________________
Per,
www.scantune.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 okt 2002, 19:39 
Hej Steven!!

Jeg er selv ejer af en ældre Mazda, Dog en 323 fra 1985 (BF.)

Jeg har lavet og laver en del ændringer på min egen motor så jeg har nogle ideer om hvad man kan få til de motorer.

Man kan stort set ikke købe noget, så man må selv igang!

jeg har selv lavet mig et udemærket indsugningsmanifold i stål. for at optimere flowet og forhindre rust, fik jeg det forkromet inden i tilsidst.


Så det kan altså godt lade sig gøre. Som Per også skriver til dig kunne man udemærket lave sig et manifold og derpå bygge to Weber, Dellorto, el. lignende horisontal karburatorer på. Speedertræk kan også klares ved at svejse det origainale træk på den nye karburator. Knastakslen fik jeg slebet om i England ved "Kent Cams" af Lindebjerg carparts. til slut ville det være en god ide´at hæve kompressionen på topstykket til 12-14:1.

Men du kan nok høre at skal der tunes på den motor kræves der en del smedearbejde.
Dog er det en fin og robust motor (hvis ellers den er iorden??)

Dette er en af flere muligheder for tuning på den bil du har.

Mvh. Thomas Nielsen.....Mazda ejer :-)


Top
  
 
Indlæg: 24 okt 2002, 08:50 
Tak for de forslag der er blevet lagt ud foran mig :-)

Jeg sad og kiggede lidt i de sene nattetimer på nogle udenlandske Mazda klub sider og pludselig dukkede denne ide frem...

Motorombytning...?

Nu er selve bilen i temmelig god stand, så et evt. skift af motor ville ikke blive afvist. Til dette nævnte disse klubber op til flere gange en ombytter motor til MX-3 som også burde passe i en Mazda 626 (GD). Motoren der er tale om, er en V6'er, dog er det med indsprøjtning.

Så hvor meget taler vi om der skal overvejes i denne forbindelse når nu min Mazda er en karburator basse?

Mvh.
Steven Kristjansson - en der er fandens nysgerrig for alt dette ;-)


Top
  
 
Indlæg: 24 okt 2002, 18:27 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 196
Hej.
Der bliver en del tilpasning af ledningsnet til motorstyring, o.s.v. og desuden skal du lave benzintanken om, hvis du ikke kan montere en fra en indsprøjtningsmodel. Der krævers et returløb til overskydende benzin ved indsrøjtning. På Opel plejer det at være 8mm frem til indsugningen, og 12mm etur, såvidt jeg husker.
M.v.H. Lasse Kristensen

_________________
PowerPage sugemotorfraktion
Sorte plader er gejl....
M.v.H. Lasse Kristensen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 okt 2002, 08:21 
Offline
Nyt Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 35
Sorry Lasse, men det er 12mm fra tank til pumpe. Alt andet er 8mm:-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 okt 2002, 14:51 
Hej Thomas.:-))
Jeg kan høre du har lidt forstand på de mazdaér;-) Måske du kunne hjælpe mig lidt min mazda. Jeg har selv en mazda 323 bgmodel fra 91. Jeg vil gerne have nogle flere hk i den. Nu har den en 1.6i m 90 hk :-O Jeg har kigget på en motor fra en mazda 323 fra 86 4wd og 159 hk kan den passe i min eller er der noget andet du syntes jeg kan gøre !!!!!! Jeg ville være meget taknemlig for din hjælp.

Mvh Benjamin.

På forhånd tak B-]


Top
  
 
Indlæg: 25 okt 2002, 18:59 
De fleste 626ér modeler køre orginalt med turbo nede i japan!! Jeg fandt
sådan en motor til min 626ér coupe `85ér. Der var godt nok ingen styrebox med,
så den fik et par dobb. karb. i stedet for!! Sjovt nok, indtil den stod af!!:´-( :-D


Top
  
 
Indlæg: 26 okt 2002, 18:48 
Hurtigt spoergsmaal...

Er motorblokken den samme paa min bil (se foerste indslag), som en anden Mazda af samme type, dog med 16v topstykke? Og ville det give noget mere ydelse - og af hvilken art?

Derudover, hvis foernaevnte ikke jordes helt - hvad skal der goeres i forbindelse med udskiftningen?


Top
  
 
Indlæg: 26 okt 2002, 19:00 
Erh.. ideen var at bytte mit eksisterende 12v topstykke ud med et 16v af samme Mazda serie, hvis dette skulle vaere lidt uklart ;-)


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 57 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team