Beklager at jeg bringer denne her op igen, men der er nogle ting jeg ikke forstår helt. :/
HenrikGM skrev:
Den med at sætte lufttryk fast på 1013 på en turbobil er lidt spøjs.
Hvorfor er det lige at 1013 er den "gyldne" værdi og ikke 1000 ?
HenrikGM skrev:
Men det man gør er at sige at motoren, uanset lufttrykket den dag den rulles, er lige effektiv. Dvs man antager (noget optimistisk) at ladetryksstyringen ikke er en P-regulator, men derimod en fuldt indreguleret PID regulator
På alle commonrail diesel'er med ecu styret turbo ER det en fuld PID controller der håndterer ladetrykket, men.. Hvis rulningen er hurtig så når PID'en ikke at "falde til ro" og den kører efter nogle pre-definerede værdier (precontrol) - disse er ikke altid helt optimerede.. F.eks. lader min kortvarig over requested tryk når den kører efter precontrol mappet alene og PIDen ikke regulerer.
HenrikGM skrev:
der uanset lufttryk er istand til at kompensere til ladetrykkets mærkeværdi altid, og at turboladerens mer/mindre belastning ingen indflydelse har.
Det er de i stand til. Man skal ikke undervurdere en OEM styring - der er lagt _langt_ flere penge og ressoucer i dem, det har altså nogle finesser der batter
Men hvorom alting er, hvorfor er det lige 1013 der er den gyldne værdi? og hvorfor ikke 998mbar (som min motorstyring oftest måler som atmosfærisk tryk) eller 1000, 1020 eller ?