Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 30 nov 2024, 21:32

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 17 okt 2010, 19:01 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 16 okt 2004, 22:51
Indlæg: 475
Geografisk sted: Vendsyssel
Jeg har et lidt alternativt spørgsmål omkring lidt ændringer af en top.

Jeg er så heldig at være indehaver af et noget gammeldags topstykke til en 4-cylindret motor, med kun 2 udstødningsporte. I forbindelse med turbo konvertering er det ikke helt optimalt når der køres med twinscroll turbo (pulserne vil komme skftevis 2 og 2 i hver side af turbinehuset).

Så mine overvejelser går nu på om det er realistisk at dele portene i to, forudsat at der er gods nok i topstykket til at udvide portene og i så fald, hvordan det skal gripes an.
Regner med at jeg har erhvervet mig en defekt top, der kan saves op for at undersøge godstykkelser.

Topstykket er i støbejern.
(traktormotor = traktortræk)

_________________
Ole Bundgaard

http://www.youtube.com/watch?v=Ncq9stPGb2E


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 okt 2010, 05:05 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
du har grovt sagt intet at bruge pulserne til. du har vel et sekund extra tid til at vente på fuldt ladetryk?
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 okt 2010, 16:27 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 16 okt 2004, 22:51
Indlæg: 475
Geografisk sted: Vendsyssel
Interessant. Du mener altså ikke det er noget jeg skal bekymre mig om?

_________________
Ole Bundgaard

http://www.youtube.com/watch?v=Ncq9stPGb2E


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 okt 2010, 17:55 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
nej. ikke i den sportsgren. reelt bliver det aldrig et problem, i forhold til den (umulige...!) opgave at gøre noget ved det.
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 okt 2010, 18:32 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
opgaven er ikke nem, men umulig er den næppe.

Det man nok skal løfte øjenbrynet over her er det faktum at den ene cylinder vil tryksætte den anden under dennes udstødningstakt, og at det sandsynligvist vil være effektbegrænsende.

Jeg vil tro der er tale om en max 2500rpm klasse?

Om det er indsatsen værd er svær at sige, men man sætter jo nogle ikke optimale betingelser fra start, dvs. nok ikke det bedste udgangspunkt.

Klassiskt set har disse turbo traktortrækkere kørt med skyhøje ladetryk og ditto modtryk. Nogen er dog blevet klogere undervejs, for de laver med ydelse idag(med det halve ladetryk!) end for 7-10 år siden.

Spørgsmålet er om det er vundet med høje tryk, eller effektive flow? (gæt selv)

Jeg er ikke enig i at det ingen betydning har, men det er ikke spool-up hastigheden der er problemet, mere tryksætningen af nabocylinderen.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 okt 2010, 20:06 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 16 okt 2004, 22:51
Indlæg: 475
Geografisk sted: Vendsyssel
Det er 2500 rpm klasse, ja.
Det er også umiddelbart problemer med modtryk og tryksætning af nabocylinder der bekymrer mig. Har dog ikke oplevet noget "blafren", som vi kalder det når det sker, med omkring 4 bar ladetryk. Modtryk har ikke været målt endnu.
Om jeg skal bekymre mig om det eller ej, kan man så også prøve at se i lyset af, at VolvoBM i en nyere generation af motoren lavede topstykket om til 4 porte, så de er nok blevet klogere. Den motor findes desværre kun i nogle entrepenør maskiner = lavt stk tal = høj pris. Brugte toppe er umulige at finde og et nyt koster 13-14.000 kr, så det er ikke en mulighed lige nu.

Angående ladetryk på de standard traktorer, så er det nok ikke faldet specielt, men der kommer meget mere luft igennem motorerne nu. Og folk bekymrer sig heller ikke så meget om ladetryk længere, efter man har opdaget at det ikke gør det alene.

_________________
Ole Bundgaard

http://www.youtube.com/watch?v=Ncq9stPGb2E


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 okt 2010, 23:24 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
hvis udgifter til ny top til under 15000kr er en hindring, skal i nok ikke prøve på at lave et to portet topstykke om til et med fire porte. det kan godt være i regner arbejdstid som noget gratis, men mit bud er at der let går en sæson eller mere, uden at i får delingen af portene til at virke.
i mellemtiden kan forsøget koste da nogen ladere. mit råd må være, køb den nyere top. eller lav manifold god og lang på den gl top=lad være med at bryde hovedet med problemer i ikke er i stand/villige til at løse.
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 okt 2010, 16:41 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 16 okt 2004, 22:51
Indlæg: 475
Geografisk sted: Vendsyssel
Jeg takker for inputs og går i tænkeboks

_________________
Ole Bundgaard

http://www.youtube.com/watch?v=Ncq9stPGb2E


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 25 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team