Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 30 nov 2024, 23:57

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 03 okt 2010, 11:35 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 mar 2008, 16:30
Indlæg: 409
Geografisk sted: Randers
Hej Folkens.

Jeg kunne godt bruge et forslag til valg af dyse størrelse.

Min motor, er Typ1 boxer motor, 1745cc og skulle gerne op og køre med 1bar med tiden. Effekt mål: 170-200hk


Lige pt kører jeg med 0,5bar´s fjeder.
Dyser: Bosch 0 280 150 213. 300cc/min. Jeg synes bare at de burde være store nok

Ved tomgang har jeg en duty-cycle på ca. 2,4%
Og ved 6000omdr og ca. 0,6bar har jeg en duty-cycle på 88-95%. Så der døjer jeg naturligvis med ujævn motorgang.

Men hvordan vælger jeg hvilken dysestørrelse jeg skal gå efter?

Jeg har prøvet lidt forskellige af de dyse-calculatorer som ligger på nettet. Men deres svar er jo så vidt forskellige at de ikke hjælper mig.

Så jeg skal have fundet dyser som jeg ikke kommer til at makse ud ved 1bar, og som stadig kan fungere ved tomgang.

Har I nogle gode råd?


Vedhæftede filer:
max-dyse.jpg
max-dyse.jpg [ 159.84 KiB | Vist 7265 gange ]
Tomgang.jpg
Tomgang.jpg [ 118.73 KiB | Vist 7210 gange ]
Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 okt 2010, 13:49 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49
Indlæg: 1248
300ml dyser burde kunne klare den opgave.

jeg kører selv med 550ml på en toyota 1600ccm og den står rigtig fin i tomgang, ikke noget med at den står og svinger eller lign.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 okt 2010, 14:05 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 mar 2008, 16:30
Indlæg: 409
Geografisk sted: Randers
Jeg kunne forestille mig at en motor som min skal have lidt større dyser end normalt, da det jo er gammel motor teknologi. Det er ikke sikkert den er så godt til at udnytte brændstoffet så godt, som nyere motorer.


Top
 Profil  
 
 Titel: afr
Indlæg: 03 okt 2010, 14:11 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 16 sep 2007, 17:13
Indlæg: 72
Hej Blob

Først ville jeg finde årsagen til din log er så ”hakket” dvs. først giver den meget benzin for derefter at tage det af igen. Dit map signal er meget ustabilt så hvis styringen kan udglatte dette ved at dividere målte værdier med tid så prøv det (map filter) ellers kan du sætte et ”benzin” filter på slangen ind til styringen. En anden mulighed er at montere en lille ventil så du kan justere hvor meget luft der kan passere igennem til styringen. Map signalet har direkte indflydelse på beregningen af Pw så prøv at få det så jævnt som muligt.

Som det ses i loggen får bilen alt for meget benzin ja den den går helt ud af skalaen. Det vil med 100% sikkerhed medføre til misfire og utroværdig lambda måling. Prøv om du kan ramme ca. 12-12.5 i afr.

Igen afr i tomgang er ca. 12 som svare til en benzin mængde ved max belastning. Prøv om du kan ramme afr 14-15

Hvis din Ms styring har 100% kontrol over dine dysser vil Pw på 90% ikke give dig ujævn motorgang men det er snare det at du er ved at kvæle den i benzin.

Bruger du høj eller lav ohms dysser pwm eller ikke?


Vh. Peter


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: afr
Indlæg: 03 okt 2010, 14:25 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 mar 2008, 16:30
Indlæg: 409
Geografisk sted: Randers
peter_jensen skrev:
Hej Blob

Først ville jeg finde årsagen til din log er så ”hakket” dvs. først giver den meget benzin for derefter at tage det af igen. Dit map signal er meget ustabilt så hvis styringen kan udglatte dette ved at dividere målte værdier med tid så prøv det (map filter) ellers kan du sætte et ”benzin” filter på slangen ind til styringen. En anden mulighed er at montere en lille ventil så du kan justere hvor meget luft der kan passere igennem til styringen. Map signalet har direkte indflydelse på beregningen af Pw så prøv at få det så jævnt som muligt.

Som det ses i loggen får bilen alt for meget benzin ja den den går helt ud af skalaen. Det vil med 100% sikkerhed medføre til misfire og utroværdig lambda måling. Prøv om du kan ramme ca. 12-12.5 i afr.


Igen afr i tomgang er ca. 12 som svare til en benzin mængde ved max belastning. Prøv om du kan ramme afr 14-15


Bruger du høj eller lav ohms dysser pwm eller ikke?


Vh. Peter


Årsagen til at den går så fed er for at lave så meget vakkum som muligt. Jeg har tidligere kørt med det lille "knallert" filter, men dengang var styringen placeret tæt på motoren. Nu er styringen flyttet så slangen map slanger er ca. 3m. Så jeg troede ikke det var nødvendigt.
Hvor giver det mest stabilitet at montere filteret? Tæt på styringen eller tæt på motoren? Det er vel tæt på styringen, vil jeg tro.
Men lige så snart motoren kommer over tomgang kører den ved ca 13-14 i afr.
Jeg er igang med at lave noget indkøring, og det er derfor at den går så fed i de højere omdrejninger, men ja det skal helt klart ændres.

Det er lav-ohms dyser. Hvad er PWM? Noget puls wide modulation eller hvad?

Ved sidste måling skete der desværre det at motoren satte sig. Så på tirsdag skal den over til ham som har bygget den, og så skal vi se om vi kan finde ud af hvad der er sket. Om det er et leje, eller den har banket. Det må tiden vise. Men det er for tidligt på en motor som kun har kørt ca. 1500km..

Er der ikke en af I andre som har en log, jeg må prøve at se. Jeg kunne godt tænke mig at se hvor stabile jeres signaler er i forhold til mine.
Alternativt kan jeg sende mit til jer, så kan I lave en vurdering.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 okt 2010, 15:21 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 16 sep 2007, 17:13
Indlæg: 72
Hej Blob


Det med tre meter slange skulle også hjælpe til stabilt map signal men måske er der en anden grund.

Det var da træls at den har sat sig. Hvis du kører meget fedt kan du skylle motoren dvs. den olie film der skal sidde på cylindervægen bliver vasket væk med det resultat at du opnår en en alt for stor gnidningsmodstand og en ødelægende høj temperatur tilfølge.

Hvis jeg var dig ville jeg kontakte Henrik gm.(eller anden) Jeg er sikker på at han på en times tid kan lave en velkørende bil hvis den ellers fungere som den skal.


Nu er jeg ikke Ms ekspert men jeg mener du skal bruge pwm på dine dysse udgange når du kører lav ohms dysser med det må andre svare på.


Vh. Peter


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 okt 2010, 15:30 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 mar 2008, 16:30
Indlæg: 409
Geografisk sted: Randers
Jeg har været over hos HenrikGM, og han var rigtig flink til at hjælpe mig med at få den til gå ordentligt.

Desværre opdagede jeg efterfølgende at den ene indsugningsmanifold var utæt, så vi havde justeret på falske målinger.
Dernæst havde jeg et dårligt takt-hjul, så det var ikke muligt at kommer over ca. 4500o/min

Mine PWM settings, har Henrik indstillet så jeg er sikker på at de står korrekt.

Hvis min log ser "hakket" ud kan det måske over skylde hvor meget jeg har zoomet ind på logget.


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: afr
Indlæg: 05 okt 2010, 20:50 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49
Indlæg: 1248
Blob skrev:
peter_jensen skrev:
Hej Blob

Først ville jeg finde årsagen til din log er så ”hakket” dvs. først giver den meget benzin for derefter at tage det af igen. Dit map signal er meget ustabilt så hvis styringen kan udglatte dette ved at dividere målte værdier med tid så prøv det (map filter) ellers kan du sætte et ”benzin” filter på slangen ind til styringen. En anden mulighed er at montere en lille ventil så du kan justere hvor meget luft der kan passere igennem til styringen. Map signalet har direkte indflydelse på beregningen af Pw så prøv at få det så jævnt som muligt.

Som det ses i loggen får bilen alt for meget benzin ja den den går helt ud af skalaen. Det vil med 100% sikkerhed medføre til misfire og utroværdig lambda måling. Prøv om du kan ramme ca. 12-12.5 i afr.


Igen afr i tomgang er ca. 12 som svare til en benzin mængde ved max belastning. Prøv om du kan ramme afr 14-15


Bruger du høj eller lav ohms dysser pwm eller ikke?


Vh. Peter


Årsagen til at den går så fed er for at lave så meget vakkum som muligt. Jeg har tidligere kørt med det lille "knallert" filter, men dengang var styringen placeret tæt på motoren. Nu er styringen flyttet så slangen map slanger er ca. 3m. Så jeg troede ikke det var nødvendigt.
Hvor giver det mest stabilitet at montere filteret? Tæt på styringen eller tæt på motoren? Det er vel tæt på styringen, vil jeg tro.
Men lige så snart motoren kommer over tomgang kører den ved ca 13-14 i afr.
Jeg er igang med at lave noget indkøring, og det er derfor at den går så fed i de højere omdrejninger, men ja det skal helt klart ændres.

Det er lav-ohms dyser. Hvad er PWM? Noget puls wide modulation eller hvad?

Ved sidste måling skete der desværre det at motoren satte sig. Så på tirsdag skal den over til ham som har bygget den, og så skal vi se om vi kan finde ud af hvad der er sket. Om det er et leje, eller den har banket. Det må tiden vise. Men det er for tidligt på en motor som kun har kørt ca. 1500km..

Er der ikke en af I andre som har en log, jeg må prøve at se. Jeg kunne godt tænke mig at se hvor stabile jeres signaler er i forhold til mine.
Alternativt kan jeg sende mit til jer, så kan I lave en vurdering.


hvilket filter er det lille "knallert" filter ?
er det dem der er ca 3cm i dia og ca 4cm lang ?
evt et link :D
virkede det efter hensigten :?:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 okt 2010, 20:53 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 mar 2008, 16:30
Indlæg: 409
Geografisk sted: Randers
Ja det er bare et af de billige filtre som man kan købe alle mulige stedder.

Det fungerede fint, dengang jeg brugte det.

Nemt og billigt, Det kan vi li :D :D


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 okt 2010, 21:05 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49
Indlæg: 1248
Blob skrev:
Ja det er bare et af de billige filtre som man kan købe alle mulige stedder.

Det fungerede fint, dengang jeg brugte det.

Nemt og billigt, Det kan vi li :D :D


super :D

det er nok den der er 4 nederst på det her link du har brugt
www.kgi.dk/search.php?ids=12&src=benzinfilter


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team