Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 12:41

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 269 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 27  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Medlem

Nej Ok

Den målte effekt er noget helt andet

det er rullefeltes inertimasse ,og hvor hurtigt den bliver accelereret,det er simpel fysik og matematik,og underlagt disse regler

Det jeg så skriver er den viste effekt,ud fra de normer der nu en gang korrigeres med

Men inden dette bliver til noget langvarigt skriveri,hvor man skal formulere sig på en måde så det ikke kan misforståes, jeg er jo ikke akademisk uddannet i det danske sprog,men derimod ret god til nordfynsk,ville det nok være bedre om der kom nogen her og afprøvede hvad der sker på et rullefelt

Skal sådant et forsøg gøres med en turbobil med elektronisk trykstyring ,er det nødvendigt at den kommer 2 gange

1 gang ved et extremt lavt barometertryk
derefter med højt barometertryk

Otto

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Moderator

Otto;

Kan feltet vise den faktuelt målte effekt ukorrigeret?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Medlem

Henrik

JA

Og den ser jeg på hver eneste rulning jeg laver,og der ser jeg også nedløbet(afløbet),som giver mig noget information om at rulningen er ok

Otto

Titel:
Senior Medlem

lqs skrev:
TB206HDI skrev:
HVIS du vil citere mig... så tag og sæt hele mit indlæg ind. prøv evt at læs HELE indlæg igen.
MVH søren

Ahh det der med brillerne, det kan smutte. Du skriver det dog ikke helt tydeligt ;)

Otto tak for svar. :) Som jeg sagde da vi rullede den, så er jeg ligeglad med om den viser 190 eller 198Hk, bare den går fint (og ikke glider i koblingen) :)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordjylland
http://www.youtube.com/watch?v=Afjw1Z-W ... r_embedded

Sådan måler man effekt i norge:)

Titel:
Mester Medlem

måler og måler.... de får da brændt noget gummi. på et tidspunkt er der nok også et bagtøj eller to der går til!
MVH søren

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordjylland
Ja jeg skal ikke kunne sige om de får noget ud af det, andet end en evt. stor ulykke..

Titel:
Medlem

Nu vi er ved snakken om rullefelts målinger osv. HVis en given bil bliver rullet på et rullefelt, hvor den siger at motoren yder 187HK ved 6600omdr med en total udveksling på 3.44, og den samme bil senere på året bliver rullet på samme felt til 175HK v 6000omdr, med total udveksling på 3.26.

Hjulmontering og temperatur er ens, lufttryk er ens. Hvad gør forskellen i udvekslingen her?. Hvis man taster en mindre udveksling ind end der i realiteten er, vil den målte effekt så falde, som det er sket i dette tilfælde?.

Titel:
Mester Medlem

nej den vil ikke falde. momentet vil blive beregnet til noget andet... men hk vil være de samme... forudsat at motoren kører nøjagtig som første gang, der bliver korrigeret på samme måde, at der benyttes samme felt, der vel at mærke ikke i mellemtiden er kalibreret anderledes...
MANGE hviser.... prøv at skan de to udskrifter ind. ofte er der et eller andet der springer i øjnene.
MVH søren

Titel:
Junior Medlem

Geografisk sted: Fyn
Hej Henrik GM, LQS og alle andre.

Nu er det jo sådan at jeg har en superflow motor bænk der kan tage op til ca.1550hk / 1350 nm og max 10000 rpm. :D (kortvarig 1600nm og 12500omdr.) Den kan lave både steady test, steady step og sweep test hvor både holde tid samt stigning i omdr/pr. min. Kan frit vælges. Det vil sige at den kan holde motoren bremset ved en bestemt omdr. Og belastning hvor man så kan overvåge alle data mens man programere. :cooking: AFR X 8. EGT X 8. Div. Væske og luft Temp. Luftflow, brændstof flow osv, osv… :coffee:
Den kan også lave step test hvor den holder motoren i X antal sek. Ved bestemte omdr. Og så stiger videre til næste omdr. tal og holder den der. Sidst kan den også lave en sweep test som er det samme som en rullefelts test på et enerti rullefelt som de fleste kender det. Der kan man selv bestemme hvor mange omdr. pr. sek. Den skal stige. Når den så når max omdr. bremser den motoren ned til start omdr i løbet af nogle få sek. Eller til man slipper gashåndtaget. 8)
Kig på wolf3d.dk og klik på dynobænk.
Ang. Sammen ligning med mit eget enerti rullefelt så viser den pt. Ca. 12hk mindre end mit Dynomet enerti rullefelt. :?: (har pt. Kun 1 måling at bruge) Og har endnu ikke haft tid til at eksperimenter med hvorfor ! Ofte fordi de motore der bliver justeret her i ikke har mulighed for at komme på rullefelt.
Har snart også et 4WD felt klar med 600hk elbremse når jeg lige får tid til at lave det sidste færdig. Så må vi se hvad det viser. :D

Ang. Hvordan man måler mest korrekt så er div. Producenter af rullefelter også dybt uenige. For et par år siden stillede jeg spørgsmålet til en 5-6 forskellige producenter på en messe. Og jeg fik lige så mange svar retur. :grr: Den model som jeg personlig syntes bedst om var et australsk system som hederDyno Dynamics Det var med bremse og enerti. Når det nåede max omdr. så bremsede elbremsen motoren ca. 2000 omdr. ned igen. På den måde kunne de måle nøjagtig transmisitions tab fordi det var under fuld belastning ! Den kraft som det ville kræve at bremse enerti massen i rullerne ned igen var en fast værdi. Dermed kunne de beregne nøjagtig hvor meget der gik tabt i hjul og gear og dermed nøjagtig motoreffekt. (Det var den korte forklaring af 20min foredrag!) :coffee:

Så hvad der er korrekt og forkert kan der nok diskuteres længe om. Den mest almindelige er nok hvor man ruller enertimassen af bagefter på friløb. Da den giver rimelige nøjagtige målinger hver gang og er benyttet af mange som standart. :D

Mvh Henrik

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 269 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 27  Næste

Alle tider er UTC + 1 time