Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 25 feb 2025, 23:01

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 269 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 27  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 17 sep 2010, 07:21 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Nu er det vist tid at snakke lidt effektmåling.

Ren enertibaseret
Ren bremse
Enertibaseret med bremse
Hydrauliske (akselmonterede)
Vandbremse i prøvestand(krumtapmonteret)

Etc.

Derudover findes der et hav af software, som alle har deres egne finurligheder.

Jeg er personligt at den opfattelse at den effekt der måles i en indkøringssituation er forholdsvist irrelevant, omend ønskelig. Det er gentagelsesnøjagtigheden der virkeligt gør en forskel i indkøringssituationen, samt feltets evne til at efterligne asfalten.

Jeg er sikker på forummet har en mening om nøjaftigheden, så lad os tage en rask debat.

Lad os få nogle eksempler på bordet hvor der er fejl i rulningen, feks hvor bilen sliper den ene rulle, eller generelt laver spin.

Hvorfor ruller en bil forskellige hk i forskellige gear?

Hvor er effekttabet i en rulning placeret? (hvor bliver varmen af??)

Etc.

Kom frisk.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 sep 2010, 09:51 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Indlæg: 327
Geografisk sted: Gun City
HenrikGM skrev:
Hvorfor ruller en bil forskellige hk i forskellige gear?

Man vælger vel oftest at rulle en bil i det gear, som er tættest på udvekslingen 1:1, da drejningsmomentet ellers vil enten over- eller undervurderes, pga. hk = (nm*rpm)/7021,5. Så langt er de fleste vel med.
Problemet er vel bare, at man sjældent få præcis 1:1, og derfor vil der vel være en mindre fejlmargin gemt netop her. Hvis man kender udvekslingen på tandhjul og slutudvekslingen, så kan man vel kompensere for denne fejlvisning, da man så kan beregne udvekslingen helt præcist. Så er der da én mindre fejlkilde i regnestykket :reading:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 sep 2010, 11:40 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
HenrikGM skrev:
Hvorfor ruller en bil forskellige hk i forskellige gear?


hehe fint spørgsmål - der skal nok komme mange indlæg ;)

Du måler forskelige effekter på hjulene men omregnet til motoreffekt bør der ikke være en forskel. Men som alt andet er det lidt mere speget end som så.

Jeg vil derfor gerne tilføje et spørgsmål ;)

- Hvorfor kan der måles højere moment på felt med bremse end et uden?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 sep 2010, 13:19 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
TB206HDI skrev:
HenrikGM skrev:
Hvorfor ruller en bil forskellige hk i forskellige gear?


hehe fint spørgsmål - der skal nok komme mange indlæg ;)

Du måler forskelige effekter på hjulene men omregnet til motoreffekt bør der ikke være en forskel. Men som alt andet er det lidt mere speget end som så.

Jeg vil derfor gerne tilføje et spørgsmål ;)

- Hvorfor kan der måles højere moment på felt med bremse end et uden?
kan man det?
ville gerne vide om alle felter måler forskellig motorydelse, i forskellige gear?
ville også gerne vide om de forskellige felter måler forskellig hulydelse, i forskellige gear.
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 sep 2010, 14:38 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 maj 2005, 09:16
Indlæg: 365
Geografisk sted: Horsens
Sjovt emne, helt sikkert mange delte meninger her.

I mine øjne er det også gentagelsesgraden, der er vigtigst.
Så du har mulighed for, at se om du laver(mapper/justerer) virker eller ej.
Kræfterne der kommer ud af det, har ikke den største prioritet, da det gælder om, at få det bedste ud af det man har.

Jeg sværger personligt til bremsebænk metoden, fordi du så kan holde motoren ”fast”, i de områder du ønsker at justere.
Nogle siger, at det er en forældet, langsom og alt for hård måde at justere på, men det er faktisk ret hurtigt at se resultater, både på blanding og tændingsændringer.(kan også være fordi jeg er langsom af natur??)

Og en ting mere, vores biltyper(offroadbiler) kan være mildest talt livsfarlige, at sætte på et rullefelt, pga diverse spændende hjulophæng systemer, dæktyper osv.

Om det er hjulheste eller motorheste, der er de mest ”rigtige” er en ret svær størrelse.
I bla. USA mener de at hjulheste er mest rigtige, fordi de viser den effekt du har til rådighed.
Det kan der jo også godt være noget om?
Det er bare meget svært(umuligt) at regne hjulheste frem, når du bremser motoren i en bænk.(og hvad skal du bruge det til i virkeligheden?)


Men motorheste lyder jo også bedre nede på tanken :rock: :rock:

_________________
! ! FRI BANE FULD HANE ! !

IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 sep 2010, 15:08 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
i en motorstand/bremsebænk er det blot ofte umuligt at montere motoren med hele udenom tingene. udstødning, køler og ikke mindst ladeluftkøler er svære at få med. i hvert fald så de virker på samme måde som i bilen. til fejlfinding er der selvfølgelig en fordel at kunne "låse" motoren på et bestemt omdrejningstal.
de motorer der er rigtigt sjove... er der nogen der kan bremse dem i dk?
altså er der nogen der har grej til at bremse 1000hk/nm?
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 sep 2010, 17:12 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Hvis vi snakker teststand, så skulle det jo være en vandbremse med et potentiale til at tumle 2500+hk og nok +4000Nm. samt et rpm spænd på 2500rpm til 10.000rpm.
Ikke nogen helt nem opgave, men den kunne håndtere traktortræk motorerne så.....

En af mine kolleger har set en vandbremse i den størrelse stå på en skrotplads i US......godt garagen ikke er færdig!

Fastholde en motor på bestemt rpm er nok en af de mere kunstige former. Man vil kunne opnår urealistisk ladetryk med meget store turboer, og komme til at mappe en position motoren aldrigt kommer i i virkeligheden, måske undtaget situationen med løs converter og powerglide.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 sep 2010, 17:55 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
HenrikGM skrev:
Hvis vi snakker teststand, så skulle det jo være en vandbremse....

Nærmest ligegyldig bonusviden, men i midt 90'erne stod der en kørende 2000hk Stutska bænk (amerikansk) i en villagarage et sted på Amager. Hvordan det er gået den siden aner jeg intet om, men har et blad med en artikel fra samme garage. Cool dims at have stående i privat garagen. :D


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 sep 2010, 23:10 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 maj 2005, 09:16
Indlæg: 365
Geografisk sted: Horsens
Westmus skrev:
HenrikGM skrev:
Hvis vi snakker teststand, så skulle det jo være en vandbremse....

Nærmest ligegyldig bonusviden, men i midt 90'erne stod der en kørende 2000hk Stutska bænk (amerikansk) i en villagarage et sted på Amager. Hvordan det er gået den siden aner jeg intet om, men har et blad med en artikel fra samme garage. Cool dims at have stående i privat garagen. :D

Hmmmm!
Den har jeg muligvis fået tilbudt, for et par år siden, men har DESVÆRRE mistet kontakten på manden.
Der mangler en masse styring til den for tiden(hvis det er den samme).

Citat:
Hvis vi snakker teststand, så skulle det jo være en vandbremse med et potentiale til at tumle 2500+hk og nok +4000Nm. samt et rpm spænd på 2500rpm til 10.000rpm.
Ikke nogen helt nem opgave, men den kunne håndtere traktortræk motorerne så.....

Det er heller ikke utænkeligt, at der står sådan en i Hobro'egnen.
Har ihvertfald hørt fra manden selv, at den kunne holde en 8,4 liters diesel(godt pumpet prostock) længe nok til, at turboen sprang i småstykker.(kan ikke huske ladetrykket)
Han mente at den formentligt havde bremset små 2000hk ved ca 3000rpm, uden problemer.
Men den har ikke noget decideret styring på, kun gammeldags "ure".
Der stod, så vidt jeg husker, en traktor ved siden af, til at trække vandpumpen.
De 10.000rpm er helt sikkert ikke en mulighed lige PT. Men han mener, at hvis det kommer til at virke ok, vil han lave en ny rotor, der kan tåle de høje rpm.


Citat:
Han mente at den formentligt havde bremset små 2000hk ved ca 3000rpm uden problemer.

JA! Jeg kan godt selv høre/læse det, det lyder som gætværk.
Men manden har en "rimelig" encientet, i den branche, så det er sikkert ikke helt ved siden af alligevel.

_________________
! ! FRI BANE FULD HANE ! !

IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 sep 2010, 01:38 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
se det var ellers spændende læsning. man BURDE gå en fire- fem stykker sammen om at eje/opgradere sådan en stor vandbremse.
men det er nok kun en drøm?
MVH søren


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 269 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 27  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team