ræs syd for grænsen
Redaktør: Moderatorer
-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46
traktortrækfolkene har en ansvarsforsikring på deres "race" traktorer.
det burde være ret nemt at kigge dem over skulderen, for så at benytte samme model i streetrace/dragrace udenom dasu. det er jo den forsikring vi alle mangler.ligemeget om det er trackday. drift eller ligeudkørsel vi bruger vores biler til. de her tyskere har så åbenbart valgt at kalde en skovl for en skovl. dvs en ansvarsforsikring for en ansvarsforsikring.
MVH søren
det burde være ret nemt at kigge dem over skulderen, for så at benytte samme model i streetrace/dragrace udenom dasu. det er jo den forsikring vi alle mangler.ligemeget om det er trackday. drift eller ligeudkørsel vi bruger vores biler til. de her tyskere har så åbenbart valgt at kalde en skovl for en skovl. dvs en ansvarsforsikring for en ansvarsforsikring.
MVH søren
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Voldsomt interessant diskussion.
Jeg rejste emnet ansvarsforsikring på første NSAD møde, men alle var fantastisk enige om det ikke er nødvendigt. (emnet kommer igen!)
Typisk ansvarsforsikring har en klausul om væddeløbskørsel. DVS den dækker IKKE.
I og med arrangøren har søgt om tilladelse efter bek827( i DK), så er færdselsloven sadt ud af kraft, så langt som det overhovedet er muligt.
Altså er nummerpladerne værdiløse, medmindre det aktuelle forsikringsselskab velsigner på skrift at bilen må bruges til væddeløbskørsel.
De lovpligtige forsikringer efter 827 er noget uldne i hvorvidt de faktisk er istand til fuldt ud at erstatte ansvar på de enkelte køretøjer. Dette er et åbent spørgsmål, som der er noget uenighed om.
Som minimum bør biler der ikke kan føres på vej altså være i besiddelse af en ansvarsforsikring der dækker også ifht bilens anvendelse.
Traktortrækkerne vil have ufatteligt nemt ved at sætte nummerplader på dem, og den vej rundt opnå en ansvarsforsikring, men gør det ikke.
De tegner istedet en helt særskilt ansvarsforsikring på traktoren, til formålet. Jeg er ikke sikker på de såkaldte "bønder" ikke er en helt del klogere end gennemsnits streetraceren med hensyn til at kontrollere risikoen.
Det tyske arrangement har en pasus i det ellers meget enkle reglement der står med fed: Der skal være en ansvarsforsikring på køretøjet.
Det kan blive ret interessant at se hvordan den tyske arrangøre håndterer det, men jeg tror da det kan blive svært at komme til at køre dernede uden en vis mængde fup og svindel blandet med i gamet.
Jeg rejste emnet ansvarsforsikring på første NSAD møde, men alle var fantastisk enige om det ikke er nødvendigt. (emnet kommer igen!)
Typisk ansvarsforsikring har en klausul om væddeløbskørsel. DVS den dækker IKKE.
I og med arrangøren har søgt om tilladelse efter bek827( i DK), så er færdselsloven sadt ud af kraft, så langt som det overhovedet er muligt.
Altså er nummerpladerne værdiløse, medmindre det aktuelle forsikringsselskab velsigner på skrift at bilen må bruges til væddeløbskørsel.
De lovpligtige forsikringer efter 827 er noget uldne i hvorvidt de faktisk er istand til fuldt ud at erstatte ansvar på de enkelte køretøjer. Dette er et åbent spørgsmål, som der er noget uenighed om.
Som minimum bør biler der ikke kan føres på vej altså være i besiddelse af en ansvarsforsikring der dækker også ifht bilens anvendelse.
Traktortrækkerne vil have ufatteligt nemt ved at sætte nummerplader på dem, og den vej rundt opnå en ansvarsforsikring, men gør det ikke.
De tegner istedet en helt særskilt ansvarsforsikring på traktoren, til formålet. Jeg er ikke sikker på de såkaldte "bønder" ikke er en helt del klogere end gennemsnits streetraceren med hensyn til at kontrollere risikoen.
Det tyske arrangement har en pasus i det ellers meget enkle reglement der står med fed: Der skal være en ansvarsforsikring på køretøjet.
Det kan blive ret interessant at se hvordan den tyske arrangøre håndterer det, men jeg tror da det kan blive svært at komme til at køre dernede uden en vis mængde fup og svindel blandet med i gamet.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Spørgsmålet er nok om det ikke er det eneste alternativ til at kontakte sit forsikringsselskab for at høre om en ansvarsforsikring.lqs skrev:du skal jo oplyse hvad du skal bruge prøvepladerne til. dvs du enten skriver eller finder et sted at krydse af, hvor der står dragrace i udlandet. men du kan jo prøve.....Captain Slow skrev:http://lms-lw.lovportaler.dk/showdoc.aspx?hashparam=xxxx&schultzlink=bek20090633
paragraf 84 (men ved ikke om den holder vand)
MVH søren
Man kan måske lægge det under motorkøretøj med mere end 15hk, samt skrive hvad det er, og til hvilket formål. Jeg tror såmen ikke det er så voldsomt dyrt endda, men det er nok svært for forsikringen at definere hvad der er et reelt arrangement, men det kunne løses ved at aktørerne i DK indsendte et kopi af deres godkendte reglment for banesikkerhed til forsikringsselskabet.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46
- Captain Slow
- Mester Medlem
- Indlæg: 1340
- Tilmeldt: 01 maj 2009, 21:27
- Geografisk sted: Horsens
en ting er sikkert, og det er at der mangler en holdbar lovlig løsning på problemet,
dette bør tages op på næste nsad evt. ndcd møde, måske man som forening har mere gennemslags kraft overfor måske et enkelt forsikringsselskab mht. at lave en aftale.
samt få klarhed på hvad dasu licensen "er værd"
om ikke andet er det positivt at problemerne kommer op til overfladen, for alt tyder på at det samme skal op og vende flere gange, før alle ser det og tager stilling
dette bør tages op på næste nsad evt. ndcd møde, måske man som forening har mere gennemslags kraft overfor måske et enkelt forsikringsselskab mht. at lave en aftale.
samt få klarhed på hvad dasu licensen "er værd"
om ikke andet er det positivt at problemerne kommer op til overfladen, for alt tyder på at det samme skal op og vende flere gange, før alle ser det og tager stilling
I love everything thats fast enough to do something stupid with
- Ravnen
- Mester Medlem
- Indlæg: 2340
- Tilmeldt: 21 jun 2007, 14:17
- Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
- Kontakt:
Jeg ville mene at det er forståligt at en DASU licens kun er "aktiv" til DASU godkendte løb, idet det er den eneste måde man har kontrol over at denne ikke bliver "misbrugt" til useriøse arrangementer uden reelle sikkerhedsforanstaltninger, jeg tænker at forsikringsselskabet har opsat nogle krav der skal være opfyldt for at policen dækker.
corvus terrae terror...

_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”

_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”
- Ravnen
- Mester Medlem
- Indlæg: 2340
- Tilmeldt: 21 jun 2007, 14:17
- Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
- Kontakt:
Søren, policen dækker jo til f.eks. EDPS, træning på Malmø og ActionMeet (ret mig hvis jeg har uret), disse løb er jo godkendt af SBF og derfor vel også DASU, er dette arrangement i Tyskland godkendt af den tyske pendant? og har denne en "aftale" med DASU?
corvus terrae terror...

_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”

_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”
-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46
er noget i tvivl om en DASULICENS dækker til action meet eller edps.
det der foregår der er jo ikke efter nogen regler. eller skal vi sige faste regler? du kan jo starte med at kigge på hvilken licens, du behøver for at køre under 10.00 på 402m? det samme med bilerne. de fleste kan jo ikke besigtiges efter dragregler, til at køre de tider de kører de ligger og kører.
så er der det her løb i tyskland. reglerne er åbenbart meget simple. der ser ikke ud til at være noget breakout bla. kravene til bilerne er også MEGET simple. dertil kommer at jeg ikke husker om en ikke international dasulicens dækker i tyskland? kender dasu overhovedet til løbet. jeg ville ikke turde satse på at en licens var dækkende, før jeg hade det på skrift fra dasu.
MVH søren
det der foregår der er jo ikke efter nogen regler. eller skal vi sige faste regler? du kan jo starte med at kigge på hvilken licens, du behøver for at køre under 10.00 på 402m? det samme med bilerne. de fleste kan jo ikke besigtiges efter dragregler, til at køre de tider de kører de ligger og kører.
så er der det her løb i tyskland. reglerne er åbenbart meget simple. der ser ikke ud til at være noget breakout bla. kravene til bilerne er også MEGET simple. dertil kommer at jeg ikke husker om en ikke international dasulicens dækker i tyskland? kender dasu overhovedet til løbet. jeg ville ikke turde satse på at en licens var dækkende, før jeg hade det på skrift fra dasu.
MVH søren
- Ravnen
- Mester Medlem
- Indlæg: 2340
- Tilmeldt: 21 jun 2007, 14:17
- Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
- Kontakt:
Egentligt er klasseregler jo ligegyldige i denne sammenhæng og jeg går heller ikke ud fra at det er disse du tænker på... jeg tænker at sikkerheden til f.eks. ActionMeet er fyldestgørende til de biler der kører idag, mere eller mindre... (forudsat de opfylder sikkerhedskravene)lqs skrev:er noget i tvivl om en DASULICENS dækker til action meet eller edps.
det der foregår der er jo ikke efter nogen regler. eller skal vi sige faste regler? du kan jo starte med at kigge på hvilken licens, du behøver for at køre under 10.00 på 402m? det samme med bilerne. de fleste kan jo ikke besigtiges efter dragregler, til at køre de tider de kører de ligger og kører.
så er der det her løb i tyskland. reglerne er åbenbart meget simple. der ser ikke ud til at være noget breakout bla. kravene til bilerne er også MEGET simple. dertil kommer at jeg ikke husker om en ikke international dasulicens dækker i tyskland? kender dasu overhovedet til løbet. jeg ville ikke turde satse på at en licens var dækkende, før jeg hade det på skrift fra dasu.
MVH søren
corvus terrae terror...

_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”

_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”
-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46
sikkerhedskravene lever ikke op til dasu eller svensk ditto standard til et typisk edps løb.
breakout følger heller ikke licensen der typisk køres på.
man kan jo tænke over hvorfor dragbilerne, der dukkede op til action meet kun måtte køre solo?
MVH søren
ps. den der med at køre under 6sek i malmø, på en alm licens og en bil uden chasicsyn, er heller ikke gangbar.
nogen får lov andre ikke. spørger man ind til det... får man i hvert fald ikke lov.
breakout følger heller ikke licensen der typisk køres på.
man kan jo tænke over hvorfor dragbilerne, der dukkede op til action meet kun måtte køre solo?
MVH søren
ps. den der med at køre under 6sek i malmø, på en alm licens og en bil uden chasicsyn, er heller ikke gangbar.
nogen får lov andre ikke. spørger man ind til det... får man i hvert fald ikke lov.