Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 03:59

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: MS nybegynder
Nyt Medlem

Geografisk sted: Nordsjælland - Frederiksværk
Hey

Jeg har en Starlet med MS på og jeg vil gerne prøve at lære MS at kende lidt bedre, den hakker også noget i mellemgassen og jeg har snart tjekket alt andet end mappet på MS'en, så jeg tænker lidt det må være der den ligger.

Da jeg ikke er så meget inde i Megasquirt har jeg et par spørgsmål, håber nogen vil/kan hjælpe:

- Hvordan finder jeg ud af hvilken MS jeg har?

- Virker et serial til USB kabel ikke på MS?

- Kan jeg ikke bruge en pc med windows 7 på til at tilslutte til MS'en?

- Hvordan finder jeg ud af mit map til min starlet? Det er en 4-efte motor med en CT20 turbo på

- Andre ting jeg bør vide inden jeg kaster mig ud i MS? :)

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
jeg ved ikke helt om megatune er kompatibelt med windows 7, men det er jo bare at prøve.

usb-serial virker, jeg bruger det selv. MEN det er ikke alle usb-serial der virker ordenligt sammen med ms. jeg købte min i thansen dengang og den har virket fint. men tjek hvilke versioner af windows den er kompatibel med inden du køber.

hvad angår software version på ms bliver det en kende bøvlet. og det har drillet mig EN DEL gange så derfor springer jeg lige den over, dog skal du så absolut være opmærksom på de advarsler MS kan komme med, ellers kan der gå ged i det hele og så er det forfra med ny firmware + indkøring osv..

du skal ha fat i en bredbånds lambda sonde med styring (fx. innovate lc-1, Plx, Aem....) så kan du følge blandingsforholdet på motoren under kørsel og dermed konkludere om den får for lidt i det kritiske område eller om den drukner.. DET ER ABSOLUTE MUSTHAVE!!! en Nb sonde kan på ingen måde udgøre det for hvad en Wb sonde kan.

Titel: Thanks
Nyt Medlem

Tak for svarene..

Prøver lige med nogle andre kabler så, den siger nemlig blot no response med det kabel jeg har liggende.. Megatune starter fint osv i windows 7, så tror lidt det er kablet det er galt med, ellers må jeg lige prøve at lave en bærbar med xp på..

bredbånds lambda sonde, så er der noget udtag på sond'en som jeg kan slutte til ms'en eller hvordan?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
udtag fra WB sonde, jeg kan af gode grunde kun sige ja til Lc-1 fra innovate da jeg selv har den. men tror også de andre har.

når du sætter dit kabel til (og self, har software installeret) kan du gå ind og vælge port på dit kabel.

up på skrivebordet og højreklik på denne computer, vælg administration.

Vælg enheds håndtering.

Under enheds håndtering finder du frem til den fane der heder seriel bus (eller noget i den stil) der står et nummer bag efter som så er nummeret på den port som computeren har tildelt den.

tilbage i megatune og ind i comunications settings, der vælger du den port du lige har fundet nummeret på, og trykker test forbindelse..

så skulle der gerne være hul ;)

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers
Jeg synes også der kan være lidt forskel på hvor gode usb-seriel konverterne er.

Jeg har haft bedst erfaring med Sandbergs.

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: I æ corolla.
Når du skal starte megatune op i win7 så gør lige følgende først.
Højreklik på megatune ikonet, gå til engskaber>kompatibilitet sæt flueban ved "kør dette progam i kompatibilitetstilstand for : winxpsp3" og "kør som administrator"

Uden det får de svært ved at detekte megasquirten, havede jeg ihvert fald..

Mvh

Titel: Hmm
Nyt Medlem

Jeg prøvede de forskellige ting i har skrevet og kunne af og til få megatune til at sige Success når jeg tester com porten, men når jeg så lukker det vindue så fryser megatune.

Jeg prøver at installere megatunix på en linux maskine idag og ser om det hjælper, ellers må det være kablet.

Er IT-supporter og har it firma så er sådan nogenlunde på bølgelængde med en computer :)..

Titel: Re: Hmm
Medlem

Geografisk sted: Brædstrup
DHD skrev:
Jeg prøvede de forskellige ting i har skrevet og kunne af og til få megatune til at sige Success når jeg tester com porten, men når jeg så lukker det vindue så fryser megatune.

Jeg prøver at installere megatunix på en linux maskine idag og ser om det hjælper, ellers må det være kablet.

Er IT-supporter og har it firma så er sådan nogenlunde på bølgelængde med en computer :)..

Til Linux kan jeg anbefale Tuner Studio frem for MegaTunix. Det er noget mere bruger venligt, og noget nemmere at få til at virke. (selv om jeg ikke går ud fra en it, mand har de helt store problemer med at bruge terminalen lidt :lol: )

Hvis din Win 7 er pro versionen, så installer Microsofts Virtual pc og kør det igennem Win XP i stedet, det virker også ganske godt.

Titel: Re: Hmm
Nyt Medlem

JDJ skrev:
DHD skrev:

Til Linux kan jeg anbefale Tuner Studio frem for MegaTunix. Det er noget mere bruger venligt, og noget nemmere at få til at virke. (selv om jeg ikke går ud fra en it, mand har de helt store problemer med at bruge terminalen lidt :lol: )

Hvis din Win 7 er pro versionen, så installer Microsofts Virtual pc og kør det igennem Win XP i stedet, det virker også ganske godt.

Yeah, tror os jeg smider det i en virtuel pc istedet.. Men tror os mit kinakabel er lidt skidt.
Jeg læste også på et engelsk forum at hvis man sidder inde i bilen er der noget elektrisk i bilen der kan gå ind og drille kablerne så det er bedre hvis man trækket kablet ud af bilen og arbejder med ms'en, passer det eller var det bare en god historie?

Titel:
Mester Medlem

Tror det er en historie, lidt bøvlet og sidde på taget hvis man justere den på vejen..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time